• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 22 خرداد 1398
کد مطلب : 58815
+
-

کاهش زمان خاموشی برق در کرمان

مدیرعامل شرکت توزیع برق جنوب استان: در سال جاری با اتوماسیون و فرمان از راه دور کلیدها خاموشی به حداقل می‌رسد

انرژی
کاهش زمان خاموشی برق در کرمان

یکی از مشکلاتی که شهروندان در تابستان با آن مواجه می‌شوند قطعی مکرر برق به‌ویژه در ساعت‌هایی است که برق بیشتر مصرف می‌شود. 
این در حالی است که به گفته مدیرعامل شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان در سال جاری قطعی برق کمتری نسبت به سال‌های گذشته وجود خواهد داشت. 

به گزارش ایسنا مدیرعامل شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان درباره احتمال اعمال خاموشی در تابستان امسال گفت: ما شرکت توزیع هستیم و برنامه بالادست مشخص نیست؛ اما به لحاظ شبکه توزیع هیچ‌گونه خاموشی فعلا نداریم. همچنین با توجه به بارندگی‌های امسال احتمال خاموشی در کشور وجود ندارد و اگر مردم هم همکاری کنند، قطعاً خاموشی نخواهیم داشت. 

 «عبدالوحید مهدوی‌نیا» با اشاره به این‌که یکی از اقدامات خوب شرکت در سال‌های گذشته در زمینه کاهش خاموشی‌ها بوده، گفت: بر اساس استانداردهای جهانی میزان خاموشی در سال به ازای هر مشترک 700 دقیقه است که در شرکت ما حدود 200 دقیقه است و این اتفاق در پی اجرای یک‌سری اقدامات افتاده است. از جمله این‌که تعمیرات خطوط در شرکت ما از طریق خط گرم (بدون نیاز به قطع برق) انجام 
می‌شود. 

وی گفت: اقدام دیگر که امسال در این زمینه انجام می‌شود، اتوماسیون و فرمان از راه دور کلیدهاست تا خاموشی به حداقل برسد. نرم‌افزار اسکادا در این زمینه خریده شده و در حال وارد کردن کلیدها هستیم و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم کار قطع و وصل بیش از 100 نقطه را از راه دور انجام دهیم. 


مشترکان کمتر از الگوی مصرف برق پیروی می‌کنند

مدیرعامل شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان ادامه داد: شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان 16 شهرستان سیرجان، بردسیر، بافت، رابر، ارزوئیه، بم، ریگان، فهرج، نرماشیر، جیرفت، کهنوج، عنبرآباد، فاریاب، قلعه‌گنج، منوجان و رودبار را تحت پوشش دارد. 

مهدوی‌نیا افزود: 95 درصد مشترکان شرکت ما کمتر از الگوی مصرف از برق استفاده می‌کنند و 25 هزار مشترک (معادل 5 درصد) بیش از الگوی مصرف استفاده می‌کنند که قبض آن‌ها گران‌تر است. ضمن این‌که 4 نفر نیرو داریم که با این مشترکان تماس می‌گیرند و تذکرات لازم را می‌دهند. همچنین برای صرفه‌جویی آن‌ها را راهنمایی می‌کنند که چگونه کاهش مصرف داشته باشند. 

وی گفت: الگوی مصرف ماهانه برق در مناطق عادی 300 کیلووات ساعت برای یک خانوار، در مناطق گرم 2 شامل شهرهای شرقی و اروزئیه 2 هزار کیلووات مصرف ماهانه و برای مناطق گرم یک شامل شهرهای جنوبیِ استان تا 3 هزار کیلووات ساعت است و این میزان شامل تعرفه افزایشی نمی‌شود. 

مدیرعامل شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان با اشاره به این‌که انتظار داریم مردم به ارزش برق پی ببرند که در این صورت در مصرف صرفه‌جویی می‌کنند، گفت: هدف ما از صرفه‌جویی به معنای کم‌مصرف کردن نیست، درست مصرف کردن است. ما وارد مقوله بدمصرفی شده‌ایم و به حالت اسراف رسیده‌ایم.  وی گفت: در خصوص درست مصرف کردن، هر فردی باید به‌اندازه نیاز و در وقت مناسب مصرف کند و در این صورت مشکل حل می‌شود و در زمینه برق مردم به مشکل برنمی‌خوریم. 


برق‌رسانی به روستاها

مهدوی‌نیا در بخش دیگری از سخنانش افزود: در برق‌رسانی به روستاها در حوزه شرکت توزیع برق جنوب، همه روستاهای بالای 10 خانوار برق‌دار شده‌اند، اما هر سال در روستاهایی که تعداد خانوار آن‌ها کمتر از 10 تاست به علت سکونت، ازدواج و ساخت خانه جدید از سوی اهالی مجدداً روستایی با 10 خانوار ایجاد می‌شود. 

وی گفت: با توجه به آمار در سال 96 تعداد 28 روستا و سال قبل 41 روستا را برق‌دار کرده‌ایم. در حال حاضر برق‌رسانی به 25 روستا را در دست اقدام داریم و سرجمع قرار است 52 روستای بالای 10 خانوار امسال برق‌دار شوند که عمدتاً در مناطق دورافتاده و فاقد جاده هستند. 

مدیرعامل شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان گفت: شرکت ما در سال‌های 96 و 97 در تأمین برق روستایی رتبه دوم کشور را به دست آورده است. 


حذف قبوض برق 

مهدوی‌نیا درباره حذف قبوض برق نیز گفت: طبق برنامه استراتژیک شرکت باید چند شاخص مانند کاهش تلفات، افزایش وصول مطالبات، کاهش انرژی توزیع‌نشده و خاموشی‌ها و عدم مراجعه حضوری مشترکین برای دریافت خدمات عملیاتی شود. هدف این است که هر فردی در هر ساعت از شبانه‌روز و از هر جایی بتواند بدون مراجعه به اداره‌های برق خدمات را دریافت کند و در واقع خدمات فارغ از زمان و مکان باشد. در واقع از طریق شبکه رایانه‌ای خدمات را دریافت کنند. 

وی گفت: در این زمینه از طریق پورتال شرکت و اپلیکیشنی که تدارک دیده شده مشترکان می‌توانند 26 خدمت مانند دریافت اشتراک، دریافت و پرداخت صورت حساب، را دریافت کنند. 

وی گفت: اقدام خیلی مهمی که قرار است انجام شود و برای حفظ محیط زیست است، حذف قبوض برق است که از ابتدای تیرماه امسال انجام می‌شود و از این زمان دیگر قبض کاغذی برای مردم ارسال نمی‌شود. 

مدیرعامل شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان گفت: مردم با پیامک شناسه قبض خود به شماره 200008000 می‌توانند قبض خود را دریافت کنند یا می‌توانند شماره تلفن همراه خود را به ما بدهند که تاکنون 85 درصد شماره مشترکان را برداشت کرده و به صورت خودکار قبض برای آن‌ها بعد از این ارسال می‌شود. 

وی در ادامه درباره مطالبات شرکت توزیع برق جنوب از ادارات دولتی اظهار کرد: طلب ما از ادارات دولتی در سال گذشته حدود 25 میلیارد تومان بود که با استفاده از قانون تهاتر بدهی‌ها توانستیم حدود 19 میلیارد تومان را وصول کنیم و 6 میلیارد تومان مطالبات باقی‌مانده نیز عمدتاً مربوط به سال قبل است.


مصرف برق در اداره‌ها

مدیرعامل شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان درباره مصرف برق در اداره‌های دولتی گفت: سرجمع مصرف برق همه اداره‌ها حدود 8 مگاوات است که وقتی خاموش می‌شود و همکاری می‌کنند، 6 مگاوات صرفه‌جویی را در این بخش شاهد هستیم. 

 «عبدالوحید مهدوی‌نیا» افزود: برق اداره‌ها از نظر مصرف خیلی زیاد نیست، اما صرفه‌جویی مهم است. مدیریت مصرف باید از دولت آغاز شود تا مردم ببینند دولت هم در صرفه‌جویی پیش‌قدم است. 

مهدوی‌نیا گفت: سال گذشته که ساعت کار اداره‌ها تغییر کرد، برای اداره‌ها کنتور هوشمند نصب شد که میزان مصرف کنترل شود. قرار بود لیست اداره‌هایی که در ساعت 13 برای صرفه‌جویی در مصرف برق همکاری نداشتند، به فرمانداری و استانداری اعلام کنیم که این اداره‌ها همکاری کردند. بعد از ساعت اداری وسایل غیرضروری باید خاموش شود. به طور کل صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در پی کنترل مصرف برق در اداره‌ها در سال گذشته صورت گرفت. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید