• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 12 بهمن 1396
کد مطلب : 5877
+
-

راهنمای کاخ موزه‌های تهران

راهنمای کاخ موزه‌های تهران

 

مجموعه فرهنگی- تاریخی نیاوران

ورود به مجموعه: 2500 تومان و  برای خارجی‌ها 15 هزار تومان است. ورودیه هر کاخ‌ جداگانه دریافت می‌شود. ورودیه به کاخ اختصاصی نیاوران  2500 تومان و برای خارجی‌ها 15 هزار تومان. ورودیه بقیه کاخ‌های مجموعه 2 هزار تومان و برای خارجی‌ها 8 هزار تومان. ساعت بازدید: 9 تا 19  نشانی: میدان شهید باهنر ( نیاوران)، ابتدای دارآب

موزه جهان نما

نمایش: آثار اهدایی به خاندان پهلوی و آثار خریداری شده توسط آنان.

کوشک احمد شاهی

خوابگاه ییلاقی احمدشاه و بعدها محل کار و سکونت رضا پهلوی.

موزه کتابخانه سلطنتی

کتابخانه اختصاصی کاخ نیاوران و اتاق موسیقی.

موزه خودروهای اختصاصی کاخ نیاوران

گاراژ خودروهای خاندان پهلوی که به  موزه خودروهای به جا مانده از آنها بدل شده است.

کاخ اختصاصی نیاوران

محل پذیرایی سلطنتی و اقامت مهمانان عالی رتبه دربار که با تغییراتی به محل سکونت محمدرضا پهلوی و خانواده او اختصاص یافت.

کاخ موزه ملت

این بنا، علاوه برآنکه اختصاص به امور اداری و تشریفاتی داشته اقامتگاه تابستانی پهلوی دوم  و همسرش نیز بوده است.

مجموعه فرهنگی- تاریخی سعدآباد

ورود به مجموعه: 2500 تومان و  برای خارجی‌ها 15 هزار تومان. ورودیه هر کاخ‌ جداگانه دریافت می‌شود. ورودیه کاخ موزه ملت 3 هزار و برای خارجی‌ها 20 هزار تومان است. ورودی مابقی کاخ‌های مجموعه 2 هزار تومان و برای خارجی‌ها 8 هزار تومان است. ساعت بازدید: 9 تا 19 نشانی: میدان تجریش، خیابان سعد آباد

کاخ موزه سبز

کاخ سبز یکی از زیباترین کاخ‌های سلطنتی موجود در ایران است که ترکیب و تلفیقی از نقوش و درون مایه‌های هنر ایرانی و اروپایی است.

موزه بهزاد

« کاخ کرباسی» یا دفتر کار و استراحتگاه رضا پهلوی که از سال 1371 تعداد 289 اثر از استاد حسین بهزاد در آن به نمایش گذاشته شده است.

موزه خط و کتابت میرعماد

نمایش: خطوط قبل از اسلام، خطوط اسلامی، خطوط تفننی، اشیای کاربردی و  نسخ خطی.

موزه فرشچیان

نمایش: آثار استاد محمود فرشچیان، نقاش نامی معاصر. بنای قاجاری موزه، مدتی محل اسکان رضا خان و همسر چهارمش ملکه عصمت بوده است.

موزه هنرهای زیبا

نمایش: تابلو‌های نفیس از شیوه‌ها و مکاتب گوناگون هنری ایران و جهان از هنرمندانی همچون سهراب سپهری، حسین زنده رودی، پروانه اعتمادی، سالوادور دالی، جان فردرینگ هرینگ، پیتر گراهام، ایوانویچ شیشکین و....

موزه پوشاک سلطنتی (کاخ شمس)

نمایش: پوشاک و عکس‌های برخی از اعضای خانواده پهلوی به خصوص فرح دیبا، محمدرضا پهلوی، اشرف و شهناز پهلوی و همچنین برخی اشیای تزئینی مربوط به دوره  پهلوی دوم.

موزه ظروف سلطنتی (کاخ اشرف)

نمایش: مجموعه عظیمی از ظروف سلطنتی دربار در چهار قسمت: ظروف قاجار، پهلوی اول، پهلوی دوم و ظروف اهدایی.

موزه اتومبیل‌های سلطنتی

نمایش: خودروهای به جا مانده از خاندان پهلوی اول و دوم.

موزه آشپزخانه سلطنتی

این بنا به مساحت 800 متر مربع شامل دو طبقه همکف و زیرزمین و صرفا آشپزخانه مخصوص کاخ سفید(ملت) بوده است.

موزه آلبوم‌های سلطنتی و اسناد تاریخی

نمایش: اسناد تاریخی وآلبوم‌های مختلف از جشن‌ها و سفرهای خانواده پهلوی که یکی از مهم‌ترین آنها آلبوم عروسی محمدرضا با فوزیه است.

موزه برادران امیدوار

نمایش: بنای دوره قاجار که اکنون مجموعه‌ای از عکس‌های برادران امیدوار از اکناف دنیا در آن به نمایش گذاشته شده است.

موزه آب

نمایش: تاریخ آب و آبیاری شامل فرهنگ و مردم شناسی، تکنیک و فن، اهمیت آب و استفاده بهینه از آن در زمینه آب و آبیاری، معرفی و نمایش دانشمندان قدیمی صنعت آب در گذشته و معرفی و نمایش تکنیک و فن آبیاری و شبکه‌های آبیاری، انتقال و توزیع آب و دفع فاضلاب در عصر حاضر.

 مجموعه فرهنگی -تاریخی کاخ گلستان

ورود به مجموعه: دو هزار و 500 و  برای خارجی‌ها 15 هزار تومان. ورودیه هرکاخ جداگانه دریافت می‌شود. ورودیه کاخ اصلی گلستان دو هزار و500 و برای خارجی‌ها 15 هزار و ورودیه بقیه کاخ دوهزار و برای خارجی‌ها هشت هزار تومان است. ساعت بازدید:  9 تا 18 نشانی: میدان امام خمینی، میدان 15 خرداد (ارگ سابق)

عمارت بادگیر

عمارت بادگیر در زمان فتحعلی شاه یعنی در سال 1228 قمری ساخته شد و بعدها به دستور ناصرالدین شاه بازسازی شد. تغییرات اعمال شده بر این بنا را به راحتی می‌شود در نقاشی محمود خان ملک‌الشعرا جست و جو کرد.

کاخ ابیض (موزه مردم شناسی)

محل استقرار هدایای سلطان عبدالحمید پادشاه عثمانی به ناصرالدین شاه و برگزاری جلسات هیات دولت. این ساختمان در سال 1347 به موزه مردم شناسی تبدیل شد.

شمس‌العماره

ارتفاع و تزئینات کاخ شمس‌العماره یا عمارت خورشید، که در سال 1282 قمری ساخته شده، آن را شاخص‌ترین بنای کاخ گلستان کرده است. کاشی‌کاری‌ها و پنجره‌های آن به سبک ایرانی است اما آثاری از معماری غربی نیز در این  بنا پیداست.

عکسخانه

نمایش: مجموعه‌ای از عکس‌های دوره قاجار را همراه با وسایل عکاسی آن زمان. مجموعه عکس‌های کاخ گلستان بعد از مجموعه سلطنتی انگلستان در مقام دوم قرار دارد.

موزه مخصوص

نمایش: هدایای خصوصی و شاخص پادشان اروپایی به شاهان قاجار.

نگارخانه

نمایش: بسیاری از نقاشی‌های دربار قاجار.

حوضخانه

نمایش: مجموعه تابلوها و برخی از آثار اهدایی پادشاهان اروپایی به دربار قاجار.

موزه نظامی

در این مجموعه سلاح‌ها و نشان‌هاى دوره پهلوى اول و دوم، سلاح‌هاى اهدایى از شرق و غرب، سلاح‌های سرد صفویه و اتاق جنگ قرار دارد.

تخت مرمر

جایگاه برگزاری مراسم سلام و بار عام طبقات مختلف مردم. فتحعلی‌شاه به حجاران و سنگ تراشان معروف اصفهانی امر کرد تا از سنگ مرمر زرد یزد تختی بسازند تا همیشه در وسط ایوان باقی بماند.

خلوت کریمخانی

بنایی سرپوشیده و ستون دار به صورت یک ایوان بنای حوضی کوچک وجود داشته که آب قنات شاهی از آب نمای این حوض بیرون می‌آمده و در باغ جاری می‌شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید