• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 21 خرداد 1398
کد مطلب : 58763
+
-

کمک بلاعوض به کشاورزان سیل زده

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه با بیان این‌که دولت ۹۱ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای جبران خسارت سیل در بخش کشاورزی استان پرداخت می‌کند، گفت: تاکنون تخصیص ۵۰ درصد این مبلغ ابلاغ شده و روند پرداخت آن به‌زودی آغاز می‌شود.  به گزارش ایرنا «جلیل بالایی» افزود: کمیته‌های ارزیابی شهرستانی به ریاست سازمان جهاد کشاورزی اکنون در حال بررسی نهایی خسارت‌های وارد شده به کشاورزان سیل‌زده به صورت فردبه‌فرد هستند.  وی ابراز امیدواری کرد که پرونده‌های سیل‌زدگان بخش کشاورزی طی روزهای آینده تأیید و به کمیته استانی ارسال شوند تا این کمیته به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، آنها را پس از ارزیابی و تأیید نهایی برای پرداخت به بانک‌های عامل معرفی کند. 


تعیین سهمیه بانکی ۹۰۰ واحد سیل‌زده 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه همچنین گفت: تاکنون سهمیه بانکی ۹۰۰ واحد از ۲ هزار و ۱۸۵ واحد معیشتی و تخریبی سیل استان تعیین شده است. به گفته بالایی «از طرف بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه سهمیه بانک‌های عامل ابلاغ شده اما زمان دقیق آغاز پرداخت تسهیلات و بلاعوض این بخش مشخص نیست، زیرا ممکن است برخی بانک‌ها هنوز سهمیه خود را دریافت نکرده باشند.»

 او از تشکیل همه پرونده‌های خسارت بخش مسکن و صدور پروانه‌های ساخت آنها از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: هفته جاری در جلسه رسیدگی به وضعیت سیل‌زدگان استان مشخص می‌شود که خسارت‌دیدگان هر شهرستان به کدام بانک عامل معرفی شوند.  آن‌چنان‌که بالایی بیان کرد، تسهیلات بانکی و کمک‌های بلاعوض در بخش مسکن شامل ۲ هزار و ۱۸۵ واحد تخریبی، هزار و ۶۷ واحد تعمیری و ۲ هزار و ۱۸۵ واحد معیشتی (اثاثیه و لوازم خانگی) استان می‌شود.

طبق برنامه‌ای که حدود یک ماه پیش اعلام شد، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تا پایان تیرماه امسال باید کار تعمیر منازل آسیب‌دیده را به پایان برساند؛ هدفی که با توجه به تأخیر در پرداخت کمک بلاعوض و تسهیلات دولتی احتمالاً به تعویق بیفتد.  طبق اعلام هیأت دولت، وام بلاعوض برای مناطق شهری ۱۲ میلیون تومان و مناطق روستایی ۱۰ میلیون تومان است. همچنین تسهیلات بانکی برای واحدهای کاملاً تخریبی شهری، روستایی و تجاری به ترتیب ۵۰، ۴۰ و ۴۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

علاوه بر بخش مسکن و کشاورزی، طبق ارزیابی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان هم به زیرساخت‌های استان خسارت وارد شده است. به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه، بالاترین خسارت‌ها در بخش راه اصلی و روستایی و پل‌ها با ۴۶۰ میلیارد، بخش نیرو با ۳۸۹ میلیارد و جهاد کشاورزی با ۳۸۶ میلیارد تومان بوده که برای جبران به دولت منعکس شده است. از ۱۱ تا ۱۳ فروردین ۹۸ به طور میانگین ۷۷ میلی‌متر بارندگی در استان کرمانشاه رخ داد که خسارت‌های سنگینی به مردم و زیرساخت‌های استان وارد کرد. بیشتر بارش‌ها در شرق استان بود که به رودخانه گاماسیاب ریخت و سبب طغیان آن و وقوع سیل در شهرستان‌های هرسین و صحنه شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید