• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 21 خرداد 1398
کد مطلب : 58719
+
-

به مناسبت روز جهانی صنایع‌دستی

خیابان نجات‌الهی گذر صنایع‌دستی شد

معاون صنایع‌دستی از نامگذاری خیابان استاد نجات‌الهی (ویلا) به‌عنوان گذر صنایع‌دستی از عصر دیروز خبر داد و گفت: پیشنهاد گذر صنایع‌دستی سال گذشته به شورای شهر تهران پیشنهاد شد که پس از پیگیری و همکاری شورای شهر در ماه‌های ابتدایی سال‌۹۸ این طرح تصویب شد و کاشی هفت‌رنگ این خیابان نصب شد. پویا محمودیان همچنین در تشریح عملکرد معاونت صنایع‌دستی در سال‌۹۷ و به مناسبت روز جهانی صنایع‌دستی، اعلام کرد: سال‌۹۷ موفق به ایجاد ۵۸‌هزار و ۵۳۷ شغل مشخص در حوزه صنایع‌دستی کشور شدیم.
به گزارش ایسنا، پویا محمودیان همچنین از پس‌گیری عنوان  سفیر صنایع‌دستی از ساره بیات، به‌دلیل ناتوانی او در تبلیغ و ترویج استفاده از صنایع‌دستی ایرانی خبرداد. معاون صنایع‌دستی کشور با اعلام این خبر در نشست خبری خود به مناسبت روز جهانی صنایع‌دستی، اعلام کرد: این هنرمند دیگر سفیر صنایع‌دستی ایران نیست. او گفت: انتخاب ساره بیات به‌عنوان سفیر صنایع‌دستی در سالی اتفاق افتاد که من در جریان انتخاب ایشان نبودم، اما می‌دانم از دلایل انتخاب او رشته تحصیلی این هنرمند (فرش) بود و جایگاهی که او در میان اهالی هنر و سینما داشت.
 به گزارش ایسنا، او درباره وضعیت بیمه هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی کشور نیز گفت: با همکاری صندوق بیمه روستایی و عشایری حدود ۴هزار صنعتگر صنایع‌دستی بیمه شدند و بیمه تأمین اجتماعی برای هنرمندانی که در بخش غیرروستایی مشغول به‌کار هستند، پس از توقف 5ساله برقرار شد. محمودیان با اعلام اینکه ۳۱ استان فهرست اولویت‌های بیمه‌ای هنرمندان را در اختیار معاونت صنایع‌دستی قرار دادند که ۸۱۲هنرمند بیمه شدند، افزود: تلاش ما این است که این رویکرد در سال‌۹۸ نیز استمرار و تداوم داشته باشد و بتوانیم این مطالبه بجای هنرمندان را مرتفع کنیم.
او تأکید کرد: در سال گذشته براساس قراردادی که با بانک گردشگری داشتیم، تسهیلات با نرخ ۱۰‌درصد در 6ماه تنفس و ۲۴‌ماه بازپرداخت در اختیار هنرمندان صنایع‌دستی قرار گرفت. 
محمودیان همچنین از کشف چندین محموله قاچاق صنایع‌دستی به کشور در سال97 خبر داد و افزود: سال‌۹۷، بیش از ۲۸۹ میلیون دلار صادرات صنایع‌دستی بدون احتساب صادرات چمدانی و زیورآلات داشتیم که این رقم نسبت به سال‌۹۶ با ۲‌درصد رشد همراه بود. همچنین جمع فروش نمایشگاه‌ها و بازارچه‌ها در فروش داخلی 1700میلیارد تومان بود که نسبت به سال‌۹۶ با رشد ۱۸‌درصدی همراه بود. به گفته معاون صنایع‌دستی، سال گذشته ۳۰‌نمایشگاه داخلی و بین‌المللی صنایع‌دستی برگزار شد.

سوزن‌دوزی بلوچ روی جلد قرآن
تجاری‌سازی‌ صنایع‌دستی نیز از دیگر دستاوردهایی بود که معاون صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی بر آن تأکید کرد و گفت: با ایران خودرو به توافق رسیدیم که به جای پوشش پلاستیکی برای قرآن‌هایی که داخل خودروها می‌گذارند، از پوشش‌های سوزن‌دوزی‌شده بلوچ استفاده کنند و براین اساس ۴۰۰هزار جلد سوزن‌دوزی شده قرآن، برای خط تولید ماشین دنا درنظر گرفته شد که در سال جدید این طرح قرار است برای خودروهای تیبا نیز اجرا شود.او گفت: از این پس قرار است پنجشنبه‌ها با صنایع‌دستی بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد که خرید صنایع‌دستی در روز پنجشنبه با تخفیف ۱۰‌درصدی همراه خواهد شد. محمودیان همچنین درباره تأثیر جهانی‌شدن شهرهای صنایع‌دستی بر توسعه جامعه محلی و ایجاد اشتغال، گفت: سفال کلپورگان زمانی که جهانی شد، در بسیاری از نمایشگاه‌ها به فروش می‌رسید و همین امر منجر به تأسیس هنرستان در این شهر شد. در واقع جهانی‌شدن منجر به دیده‌شدن کلپورگان شد.
وی افزود: پس از جهانی‌شدن کلپورگان، فروش سفال در نمایشگاه‌ها به ۱۰‌برابر افزایش یافت و الان تورهای گردشگری متعددی به کلپورگان می‌رود. روستای خراشاد نیز از زمانی که جهانی شد، اشتغال‌زایی در آن به‌شدت افزایش یافت.

این خبر را به اشتراک بگذارید