• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 21 خرداد 1398
کد مطلب : 58680
+
-

از اختلاف‌حساب‌ها در تعاونی مسکن تا انحلال کانون کارگردانان

زلزله در خانه تئاتر

گزارش
زلزله در خانه تئاتر

فهیمه پناه‌آذر/روزنامه‌نگار

خانه تئاتر با تشکیل صنوف بیشتر و گسترش دامنه فعالیت‌های صنفی شاید توانسته به دغدغه صنفی برخی هنرمندان رسیدگی کند، اما هنوز هم تا فعالیت ایده‌آل خود و رضایت هنرمندان این عرصه فاصله زیادی دارد.
 این روزها خانه تئاتر حواشی‌ای داشته که به دلیل برخی از این حاشیه‌ها کارش به مراجع قضایی رسیده است. خبر اختلاف حساب در صندوق تعاونی مسکن و منحل شدن موقت کانون کارگردانان خانه تئاتر و عدم‌فعالیت برخی از کانون‌های این صنف از جمله این حواشی بوده است اما از همه مهم‌تر مشخص شدن تکلیف اختلاف حسابی است که در تعاونی مسکن خانه تئاتر ایجاد شده است؛ اختلاف حسابی که در هفته‌های آینده می‌تواند خانه تئاتر را در صدر اخبار اقتصادی  قرار دهد.
«اختلاف حسابی در صندوق تعاونی مسکن خانه تئاتر وجود دارد و چون ما نمی‌توانیم به آن رسیدگی کنیم، رسیدگی به این اختلاف حساب را به مراجع قضایی سپرده‌ایم.» اینها را شهرام گیل‌آبادی می‌گوید که این روزها در تدارک اجرای نمایش جدید خود «عاشقانه‌های خیابان» در تماشاخانه ایرانشهر است.
روز گذشته عضویت اعضای هیأت‌مدیره تعاونی مسکن خانه تئاتر با تصمیم هیأت‌مدیره مرکزی خانه تئاتر به حالت تعلیق درآمد. اعضای هیأت‌مدیره پس از استماع گزارش هیأت تسویه این تعاونی و محرز شدن عدم‌همکاری ایشان با هیأت تسویه، اخلال در امور و ایجاد وقفه در امر رسیدگی به حل‌شدن پرونده، رأی به تعلیق این افراد دادند.

بی‌اطلاعی اعضای هیأت‌مدیره تعاونی از تعلیق
خسرو احمدی، مجید جعفری، محمد اعلایی حسینی، جواد اعرابی و مرتضی زیوری اعضای هیأت‌مدیره تعاونی مسکن خانه تئاتر بودند که تعلیق شدند و حالا برایشان پرونده تخلف احتمالی باز شده که در مراجع قضایی به آن رسیدگی می‌شود. خسرو احمدی، رئیس هیأت‌مدیره در پاسخ به تماس همشهری اعلام کرد که از موضوع خبر نداشته و قرار است با صحبت با خانه تئاتر آن را بررسی کند.

پرونده‌ای که قضایی شد
اما گیل‌آبادی، مدیر خانه تئاتر در توضیح بیشتر به همشهری می‌گوید:«اختلاف حسابی در تعاونی مسکن وجود دارد که مابقی اعضایی که عضو تعاونی بودند  به دلیل این اختلاف حساب نتوانستند ادامه کار داشته باشند. هم‌اکنون هیچ‌چیز مشخص نیست و 3 کارشناس در حال بررسی این موضوع و پرونده‌های موجود هستند و با توجه به اینکه خانه تئاتر به لحاظ حقوقی نمی‌تواند موضوع را بررسی کند، این موضوع در دادگاه هم مطرح شده و تصمیم بر این شد که هیأت‌مدیره تعاونی مسکن پاسخگو بوده و تا زمان مشخص شدن نتیجه پرونده در حالت تعلیق به سر ببرند.» وی با عنوان این مطلب که هنوز نمی‌توان نامی برای این موضوع و پرونده گذاشت، تأکید می‌کند:«پروژه تعاونی مسکن عملیاتی شده و حدود 68نفر از اعضا عضو آن بودند که هم‌اکنون نیز در خانه‌ها سکونت دارند. این موضوع 2بخش دارد. چند پروژه دیگر نیز وجود دارد که مشکلی ندارند اما در یکی از پروژه‌ها این مشکل وجود داشته و برخی از اعضا نیز با توجه به واریزهایی که داشتند، نتوانستند به خانه‌های خود برسند. بخش دیگر هم حق عضویت اعضای خانه تئاتر در تعاونی مسکن است که باید مورد بررسی قرار گیرد.»
گیل‌آبادی تعلیق اعضای پیشین را منطقی خوانده و اضافه می‌کند: «باید به‌صورتحساب‌ها و اختلاف‌حساب‌هایی که در صندوق تعاونی مسکن ایجاد شده، رسیدگی شود.

جدایی دستیاران کارگردانان از کانون کارگردانان
شهرام گیل‌آبادی همچنین از جدایی کانون کارگردانان تئاتر و دستیاران کارگردان خبر می‌دهد. هیأت‌مدیره کانون با ریاست مسعود دلخواه و 5 نفر عضو و 2 نفر اعضای علی‌البدل فعالیت می‌کردند. مریم معترف، مسعود موسوی، شکرخدا گودرزی، هادی عامل، مجید گیاهچی و احسان فکا، اعضای علی‌البدل هیأت‌مدیره بودند.

   انحلال کانون کارگردانان برای 2هفته



 مسعود دلخواه که ریاست کانون کارگردانان خانه تئاتر را برعهده دارد، از انحلال این کانون به واسطه مشغله کاری اعضای هیأت‌مدیره خبر داده و گفته است:« ‌اشتغال بیش از حد برخی از اعضا و مشغولیت‌های شخصی و هنری بنده باعث شد که کار به انحلال هیأت‌مدیره کانون بکشد. پیش از این 3 تن از اعضای کانون چون قطب‌الدین صادقی، سهراب سلیمی و شکرخدا گودرزی انصراف خود را به‌دلیل مسائل شخصی از فعالیت در هیأت‌مدیره کانون کارگردانان اعلام کرده بودند.» مدیرعامل خانه تئاتر درباره منحل شدن کانون نیز توضیح می‌دهد: «انتخابات هیأت‌مدیره کانون کارگردانان 2هفته دیگر است که با توجه به منحل شدن کانون تصمیم گرفتیم تا به جای جایگزینی 3 نفر از اعضا، هیأت‌مدیره منحل شود تا دور جدید انتخابات فرا برسد. البته در دور جدید هم کانون کارگردانان و دستیاران کارگردانان جدا شده و هر کدام کانون مجزا خواهند داشت.» امیدوارم اعضای کانون کارگردانان در انتخابات بعدی، هیأت مدیره‌ای یکدست‌تر داشته باشند و دستیار کارگردانان خوشحال هستند که با ایجاد یک کانون مستقل بتوانند استقلال صنفی بیشتری داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید