• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 21 خرداد 1398
کد مطلب : 58679
+
-

معاون‌اول رئیس‌جمهور در بازدید از کارخانه ساخت واگن‌های مترو:

دولت، شهرداری را تنها نمی‌گذارد

شهردار تهران: هر ‌ماه یک قطار وارد مترو می‌شود

گزارش
دولت، شهرداری را تنها نمی‌گذارد


محمد سرابی/ خبر‌نگار
درست در کنار یکی از ایستگاه‌های جنوبی خط یک متروی تهران، کارخانه واگن‌سازی‌ در حال ساخت واگن‌های جدید برای مترو است. معاون اول رئیس‌جمهور در بازدید صبحگاهی از این کارخانه اعلام کرد که دولت از صنعت واگن‌سازی و توسعه مترو حمایت جدی خواهد کرد.

به گزارش همشهری، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، پیروز حناچی شهردار تهران، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت و محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران به همراه چند تن دیگر از مدیران شهری و صنایع وابسته به حمل‌ونقل از کارخانه واگن‌سازی‌ تهران بازدید کردند. این بازدید از سالن‌ کارخانه که در آن قطعات مختلف بدنه‌ واگن‌ به یکدیگر متصل می‌شدند آغاز شد و در ادامه به محل ساخت چرخ‌ها و شاسی واگن‌ها رسید. بازدید‌کنندگان سپس به بخش مونتاژ و مراحل پایانی نصب اتصالات و آزمایش‌های فیزیکی روی محصول نهایی رفتند. این بازدید به نشست طولانی مسئولان، در سالن جلسات کارخانه واگن‌سازی‌ ختم شد.

معاون اول رئیس‌جمهور در این نشست گفت: دولت به سهم خود به ترخیص واگن‌های مترو و نیز دریافت سفارش‌های جدید در کارخانه‌هایی مثل واگن‌سازی‌ تهران کمک خواهد کرد و از توسعه قطار شهری در سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی تهران و کلانشهرها نیز حمایت خواهد کرد.

 اسحاق جهانگیری  بیان کرد: اگر کامیون‌های فرسوده فعلی کشور نوسازی شوند می‌توانیم حدود نیمی از تولید فعلی بنزین و گازوئیل کشور را صادر کنیم. حمل‌ونقل عمومی حومه‌ای نیز مورد توجه جدی دولت قرار دارد و توسعه قطار شهری در تهران و 8 کلانشهر دیگر نیز از موضوعات مورد توجه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده که در حد توان به حل مشکلات و توسعه آنها کمک شده است. دولت مجوزی صادر کرده که براساس آن شهرداری می‌تواند به میزان 50میلیارد تومان از بدهی سازمان‌های مختلف به دولت برای پیشبرد برنامه‌های خود استفاده کند. جهانگیری افزود: بنده نسبت به اینکه روند استفاده از 2 میلیارد یورو فاینانس تخصیص داده شده برای متروی تهران طولانی شده است گلایه دارم و این گلایه وقتی جدی‌تر می‌شود که می‌بینیم امروز فضا برای استفاده از این ظرفیت فاینانس محدودتر هم شده است.

 رضا رحمانی، وزیر صمت نیز در این جلسه با بیان اینکه تا سال 1400حداقل به 40هزار دستگاه واگن جدید نیاز داریم گفت: باید نظام بانکی به‌طور کامل پای کار آمده و همه ظرفیت‌های کشور بسیج شوند تا از عرصه‌هایی مثل صنعت ساخت واگن برای رونق تولید بیشترین بهره را ببریم.

2هزار واگن لازم داریم
شهردار تهران نیز در این جلسه بر ضرورت تداوم حمایت دولت از متروی پایتخت تأکید کرد. پیروز حناچی با اشاره به اینکه این کارخانه ٧٠ درصد واگن‌های متروی تهران را تامین می‌کند، اظهار کرد: ٣۶ تا ۴٠ درصد از این تعداد واگن، داخلی است و تلاش می‌شود میزان تولیدات داخلی افزایش یابد. از 7رام معروفی که در گمرک مانده بود 3قطار هفت واگنه به بهره‌برداری می‌رسد و دوستان قول دادند هر‌ماه یک قطار از این 10قطار به شبکه قطار شهری تهران اضافه شود.

حناچی با اشاره به اینکه برای رساندن سرفاصله قطارها به ٢دقیقه به ٢هزار واگن نیاز داریم، افزود: به‌طور معمول واگن‌ها به شکل سی‌کی‌دی وارد کشور می‌شوند؛ میزان تولید داخل نیز حدود٣٠ تا ۴٠درصد است و تلاش می‌کنیم این میزان افزایش یابد. هم‌اکنون ظرفیت کارخانه واگن‌سازی‌ تهران کمتر از ٣٠درصد و اصلی‌ترین مشکل برای رسیدن به این هدف نیز محدودیت مالی است. وضعیت یارانه پرداختی توسط شهرداری تهران در جبران هزینه بلیت مترو از سال86 تا سال 97وضعیتی بحرانی دارد و علت آن این است که 10 درصد قیمت بلیت واقعی از شهروندان دریافت می‌شود.

حناچی کارخانه واگن‌سازی تهران را یکی از مزیت‌های متروی تهران دانست و تصریح کرد: هم‌اکنون این کارخانه، قطار مورد نیاز برخی از کلانشهرهای دیگر را نیز تامین می‌کند و بدون شک یکی از مصادیق رونق تولید شمرده می‌شود.

برند واگن‌سازی‌ ایرانی
رئیس شورای شهر تهران نیز در این نشست، گفت: از نظر طراحی و تولید واگن می‌توانیم بگوییم ما برند واگن‌سازی ایرانی را داریم. همانگونه که روی موشک‌هایمان اسم عدل، فاتح، زلزال و... را می‌گذاریم، هم‌اکنون هم می‌توانیم یک اسم خوب برای واگنی که از واگن‌سازی تهران خارج می‌شود بگذاریم.

محسن هاشمی افزود: ما چیزی از واگن‌سازهای خارجی کمتر نداریم و واگن‌سازی آنها هم به همین شکل است. همین خط را دارند و تجهیزات را از بخش‌های دیگر می‌خرند. به‌طور مثال، سیستم رانش را خود واگن‌سازها نمی‌سازند بلکه می‌خرند. سیستم ترمز یا سیستم کوپلینگ یا سیستم تعلیق، سیستم‌هایی است که ما می‌توانیم بخشی از آنها را به شکل داخلی بسازیم و در نهایت یک واگن با برند داخلی را در اختیار همه قطارهای شهری کشورمان قرار دهیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: اینکه مترو هم‌اکنون بدهی دارد علت اصلی‌اش این است که دستگاه‌های اجرایی به وظایف‌شان در مورد پرداخت سهمی که بر عهده دارند، به درستی عمل نکرده‌اند؛ ازجمله وزارت نفت. اگر ما 5میلیارد سفر انجام دادیم و این 5میلیارد سفر را 10سنت هم بگیریم همین الآن 500میلیون یورو یا دلار باید به ما پرداخت شود. اگر 500میلیون یورو داده شود می‌توانیم کل بدهی‌هایمان را پرداخت کنیم. همین الان 500میلیون یورو از دولت بابت صرفه‌جویی مصرف سوخت از وزارت نفت طلبکار هستیم، این مبلغ را باید به ما بدهند تا تبدیل به ریال کنیم و بدهی‌های بانکی را پرداخت کنیم.

معاون رئیس‌جمهور، شهردار و رئیس شورای شهر در پایان بازدید، از محوطه کارخانه وارد شبکه مترو شدند و از طریق خط یک و همراه با مسافرگیری قطار به محل کار خود رفتند.

مکث

297کیلومتر خطوط مترو
حناچی شهردار تهران: مترو حدود 223 کیلومتر خط موجود، 148 کیلومتر خط درون شهری، 75 کیلومتر برون‌شهری و حدود 73 کیلومتر خط درحال ساخت دارد. مجموع خطوط فعلی بعد از تکمیل 297 کیلومتر خواهد بود و مجموع خطوط جدید 8، 9و10 حدود 147 کیلومتر به این شبکه حمل‌ونقلی اضافه خواهد کرد. در طرح چشم‌انداز تهران نیز 2 خط اکسپرس 46 کیلومتری مترو و 41کیلومتر BRT نیز دیده شده است. مجموع کل این خطوط هم 531 کیلومتر خواهد بود. خط 8 مترو 37 کیلومتر و خط  9 نیز 38 کیلومتر پیش‌بینی شده است. طول متروی در حال ساخت در تهران برابر با هزار و 103 کیلومتر است. متروی شیراز برابر با 52 کیلومتر، اصفهان 45 کیلومتر، تبریز 38 کیلومتر، قم 35 کیلومتر، مشهد 27 کیلومتر، اهواز 22 کیلومتر و کرمانشاه 13 کیلومتر است. این اعداد نشان‌دهنده توسعه ناوگان و خطوط متروی تهران است که اعلام می‌کند بازار کافی در بقیه کلانشهرها خواهیم داشت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید