• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 21 خرداد 1398
کد مطلب : 58665
+
-

اعتراض ظریف، اعتراف ماس

دیپلماسی
اعتراض ظریف، اعتراف ماس


      وزیر خارجه ایران:  ما توافقی داریم که حاصل 2سال مذاکره فشرده است. آیا این توافق را اجرا کردند که توقع گفت‌وگوی دیگری دارند

      تنش جدید منطقه ما جنگ اقتصادی ایالات متحده علیه ایران است و تنها راه کاهش این تنش،  توقف جنگ اقتصادی است‌


      وزیر خارجه آلمان: خروج ایالات متحده از برجام باعث شد که منافع اقتصادی پیش‌بینی‌شده در برجام که جزو حقوق ایران بود، محقق نشود

      ما خواهان این هستیم که تعهداتمان را اجرا کنیم. البته معجزه هم نمی‌توانیم بکنیم

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان که دیروز به تهران آمده بود، در مقابل همه تذکرها، ‌اعتراض‌ها و گلایه‌هایی که محمد‌جواد ظریف درباره عدم‌بهره‌مندی ایران از مواهب اقتصادی برجام داشت،  فقط یک جمله می‌توانست بگوید؛ تلاش می‌کنیم، اما انتظار معجزه از اروپا نداشته باشید. این، اعتراف ماس از طرف اروپا به‌دست و پا بسته‌بودن قاره‌سبز مقابل تحریم‌های اقتصادی بود. برای نجات برجام، اروپا سرافکنده است؛ اگرچه به گفته دیپلمات آلمانی،  3کشور اروپایی عضو برجام تمام تلاش‌شان را به‌کار می‌گیرند تا از شکست برجام جلوگیری کنند و برای راه‌اندازی کانال مالی بین ایران و اروپا در تقلا هستند اما طولانی‌شدن این روند باعث شده که ظریف بگوید صبر ایران نامحدود نیست.

استقبال سرد و سؤال بی‌پاسخ
هایکو ماس روز یکشنبه در بغداد اعلام کرد برای اعلام نگرانی اروپا نسبت به برنامه موشکی ایران و لزوم پایبندی ایران به برجام به تهران سفر می‌کند؛ درحالی‌که معمولا وزرای خارجه پیش از سفر به کشورها درباره نقاط مشترک و مثبت روابط صحبت می‌کنند و از ورود به مسائل اختلافی پرهیز دارند، اما ماس در همان فرودگاه واکنش ایران را دید؛ زمانی که در فرودگاه هیچ مقام ایرانی به استقبال او نرفت و تصاویر منتشر‌شده نشان می‌داد او دست در جیب توسط کادر سفارت آلمان در ایران مشایعت می‌شود.

ماس صبح دوشنبه به ساختمان وزارت خارجه رفت و با محمد‌جواد ظریف دیدار کرد؛ دیداری که قریب به 2ساعت به طول انجامید و در ادامه وزرای خارجه به نشست خبری مشترک رفتند تا در این نشست هم ادبیات طلبکارانه ماس و دلخوری شدید ظریف از مقام آلمانی پنهان نماند.

نکته دیگر در جریان سفر ماس به تهران سؤال بی‌پاسخ خبرنگار ایرانی بود.

خبرنگار ایرانی درباره نقش آلمان در پمپاژ سلاح در منطقه و نیز تسلیح صدام به سلاح‌های شیمیایی پرسید که ماس جوابی پرت و بی‌ربط داد.

سؤالات تند ظریف
محمد‌جواد ظریف هم که معمولا در دیدارها لبخند بر لب دارد، در زمان حضور ماس آن لبخند همیشگی را پنهان کرد و در مواقعی از نشست خبری ‌با اخم، لحن تحکم‌آمیز و کنایه سخن گفت؛ به‌خصوص در جایی که خبرنگار اشپیگل از وزیر امور خارجه کشورمان پرسید از طرف آمریکا و اروپا این خواسته مطرح می‌شود که خارج از برجام گفت‌وگوهایی صورت پذیرد درباره برنامه موشکی ایران. شما این موضوع را چگونه می‌بینید؟ ظریف پاسخ داد: درخصوص بحث‌های ایالات متحده 2نکته مطرح است؛ ما یک توافقی داریم که حاصل 2سال مذاکره فشرده و 2سال کار دیپلماتیک است. آیا این توافق را اجرا کردند که توقع گفت‌وگوی دیگری دارند؟ نخست باید نشان دهند که توافق‌کردن با ایالات متحده فایده دارد، بعد تقاضای مذاکرات دیگر کنند.

بخش دوم سؤال خبرنگار اشپیگل را ظریف با چند سؤال پاسخ داد. او گفت: اما سؤال دوم، چه‌کسی باعث بی‌ثباتی در این منطقه است؟ آیا ما بودیم که به صدام سلاح دادیم؟ آیا ما بودیم که از القاعده حمایت کردیم؟ آیا ما بودیم که نخست‌وزیر لبنان را زندانی کردیم؟ آیا ما هستیم که هر روز غیرنظامیان یمن را بمباران می‌کنیم؟ آیا ما از داعش و جبهه النصره در سوریه حمایت کردیم؟ یا سلاح‌های آمریکایی بود که به آنها داده شد. آیا ما مناطق اشغالی دیگر را به دیگری بخشیدیم؟ مانند قدس و بلندی‌های جولان؟ آیا ما هستیم که در لیبی و سودان شر به پا می‌کنیم؟ اگر قرار باشد راجع به رفتار تشنج‌آفرین در منطقه صحبت شود، باید دیگران درباره آن صحبت کنند. ضمنا ما تفاوت دیگری هم با دیگران داریم. ما 7هزار سال است که در این منطقه هستیم. دیگران از کجا آمده‌اند؟

چگونه عاملان جنگ در امانند؟
به گزارش خبرگزاری صدا‌و‌سیما، وزیر خارجه کشورمان در ادامه نشست خبری‌اش با همتای آلمانی بار دیگر با دفاع از پیشنهاد گفت‌وگوهای منطقه‌ای، گفت: همواره گفته‌ایم آماده گفت‌وگو هستیم و پیشنهادهای ما برای گفت‌وگوی منطقه‌ای روی میز است. ظریف افزود: اما تنش جدید در منطقه، جنگ اقتصادی ایالات متحده آمریکا علیه ایران است که شخص ترامپ اعلام کرده ما در جنگ اقتصادی علیه ایران قرار داریم و تنها راه کاهش تنش در منطقه هم توقف جنگ اقتصادی است.

وی گفت: نمی‌شود توقع داشت جنگ اقتصادی علیه مردم عادی ایران در جریان باشد اما کسانی که این جنگ را راه انداخته‌اند و یا هدایت می‌کنند، در امان باشند. ما معتقدیم آلمان و اتحادیه اروپا می‌توانند نقش مهمی در پایان‌دادن به این موضوع ایفا و از این نقش استقبال کنند.

هیچ‌کس نمی‌تواند علیه ایران اقدام کند
وزیر امور خارجه کشورمان در بخشی از اظهاراتش که به‌نظر می‌رسد پاسخی به سخنان هایکو ماس است که گفته بود حق موجودیت اسرائیل جزو اصول آلمان است، گفت: مشکل خاورمیانه، مشکل سیاست‌های تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی و حمایت بدون حد و مرز آمریکا از این جنایات است.

مشکل این است که برخلاف همه قواعد حقوق بین‌الملل، اشغال قدس شریف و بلندی‌های جولان توسط آمریکا به رسمیت شناخته شده و سیاست‌های ضد‌حقوق بشری رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین به فراموشی سپرده شده است. ظریف گفت: مشکل منطقه ما این است که آمریکا تلاش کرده تا با جنایتی جدید به اسم معامله قرن، حقوق مردم فلسطین را به زور زیر پا بگذارد؛ اینهاست که باعث خطر در منطقه ما شده است.

محمدجواد ظریف در ادامه نشست خبری با همتای آلمانی خود تصریح کرد: هیچ‌کس نمی‌تواند علیه مردم ما اقدامی کند، مگر آنکه پاسخ قاطعی بشنود. ما شروع‌کننده هیچ جنگی نبودیم و ‌نخواهیم بود،  اما اگر کسی با ما جنگی را شروع کند، او پایان‌دهنده این جنگ نخواهد بود.

مکث

اعتراف دوم ماس
وزیر خارجه آلمان علاوه بر آنکه اعتراف کرد اروپا نمی‌تواند معجزه کند، رسما اذعان کرد که ایران از مواهب اقتصادی برجام بی‌بهره مانده است.
هایکو ماس تصریح کرد: آلمان همچنان از برجام حمایت می‌کند و همچنان اعتقاد داریم که رسیدن به این توافق کار صحیحی بوده و کاملا آن را به رسمیت می‌شناسیم و اینکه ایران خواهان دریافت حقوق خود در چارچوب برجام است تا بتواند از منافع اقتصادی پیش‌بینی‌شده استفاده کند.
هایکو ماس افزود: خروج ایالات متحده از برجام باعث شد که منافع اقتصادی پیش‌بینی‌شده در برجام که ایران انتظار داشت آنها را دریافت کند و جزو حقوق ایران بود، در آن حد محقق نشود، ما و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا تلاش می‌کنیم که امکان تجارت و رشد اقتصادی در ایران را فراهم کنیم.
وی با اشاره به اینستکس، ابزار مالی میان ایران و اروپا هم گفت: ما سعی می‌کنیم با این کانال تبادلات مالی همچنان شرکت‌های اروپایی بتوانند در ایران فعالیت کنند. ما کاملا این حق ایران را به رسمیت می‌شناسیم که خواهان این باشد که بتواند از منافع پیش‌بینی‌شده در برجام استفاده کند و تلاش می‌کنیم این تعهدات را اجرایی کنیم.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید