• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 11 بهمن 1396
کد مطلب : 5863
+
-

سی‌وسه‌ پل در حصار

شهروندان از اجرای طرح نرده کشی این پل تاریخی گلایه دارند

اصفهان
سی‌وسه‌ پل در حصار

 

هاجر مرادی/ اصفهان -خبرنگار

 

پس از بحث و مناقشه‌های بسیار و افتادن یک نوجوان دیگر (این پسر 17 ساله در حین گرفتن عکس سلفی از پل سقوط کرد و به کما رفت) از روی سی و سه پل، میراث فرهنگی و شهرداری اصفهان تصمیم خود را برای نصب نرده بر دهانه‌های این پل تاریخی گرفتند. هرچند مسئولان حالا مشغول بررسی چگونگی نصب نرده‌ها هستند، اما شهروندان نظر دیگری دارند و معتقدند فرهنگسازی و نصب علائم هشداردهنده می‌تواند از بروز حوادث جلوگیری کند و نیازی به تغییر چهره این پل تاریخی و نوستالژیک نیست.

 

 

نصب نرده جلو اتفاق را نمی‌گیرد

 

روزبه فلاحی یکی از شهروندانی است که هر روز برای رفتن به محل کار خود از روی سی و سه پل می‌گذرد. او با بیان این که بستن پل و نصب نرده ایده خوبی نیست، به همشهری می‌گوید: سال‌هاست این پل به عنوان معبر عمومی مورد استفاده قرار گرفته است بدون آن که آسیبی به کسی وارد شود. سقوط‌های اخیر هم نتیجه بی‌توجهی رهگذران است که اغلب قصد گرفتن عکس سلفی داشتند.

فرزاد محمدی، همکار فلاحی است که اتقافا سر رشته‌ای از روان‌شناسی اجتماعی دارد. او می‌گوید: حتی اگر نرده‌ها نصب شوند باز هم عابران و بازدیدکنندگان برای گرفتن سلفی روی نرده‌ها خواهند رفت و اتفاقات ناگوار تکرار می‌شود. به همین دلیل بهتر است به جای این کارها به فکر ارتقای فرهنگ و آموزش و هشدار به شهروندان باشیم. این شهروند به نوجوانانی اشاره می‌کند که دسته جمعی در دهانه‌های پل ایستاده یا نشسته‌اند و می‌افزاید: نصب نرده جلو این نوجوانان را نمی‌گیرد و احتمالا بعد از نصب نرده آنها کارهای خطرناک‌تری خواهند کرد.

 

 

اجرا با نظر شورای فنی

 

فریدون الهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان، تاکید می‌کند: سقوط‌هایی که از روی پل اتفاق افتاد، موجب شد موضوع نصب نرده به سرعت در شورای فنی بررسی و طرح مناسب تصویب شود. به گفته کارشناسان، قرار بود اداره میراث فرهنگی برای نرده‌گذاری یک فراخوان عمومی منتشر و طرح‌ها و ایده‌ همه کارشناسان فعال در این حوزه را دریافت و سپس یکی از آن‌ها را انتخاب کند،‌ در حالی که این اتفاق نیفتاد.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان اما این موضوع را هم رد می‌کند و توضیح می‌دهد: فراخوان داده شده بود، اما دلیلی نداشت عمومی باشد. با این حال کارشناسان از این موضوع اطلاع داشتند و حدود 7 طرح هم به دست ما رسید و در نهایت نظر شورای فنی اداره میراث فرهنگی مهم است.

به گفته الهیاری، کارشناسان خارج از شورا معمولا بر اساس نظر شخصی اقدام به ارائه طرح می‌کنند و از این رو طرحشان برای میراث فرهنگی قابلیت اجرایی ندارد.

 

 

نصب نرده ضروری است

 

معاون میراث فرهنگی اصفهان می‌گوید: برخلاف تصور، مناقشه‌هایی که در ماه‌های گذشته وجود داشت درباره اجرای طرح نبود، بلکه جنس مصالح و مکانیسم اجرای آن محل بحث بود. در این طرح قرار نیست چیز جدیدی را خلق و به آرایه‌های پل اضافه کنیم. آنچه اجرا می‌شود باید حداقل تاثیر را روی بنا داشته باشد. تصاویر قدیمی پل هم نشان می‌دهد سال 49 هم نرده‌هایی چوبی در دهانه‌ها وجود داشته است.

به گفته ناصر طاهری، در یکی دو سال اخیر متخصصان میراث فرهنگی به این نتیجه رسیده‌‌اند که نصب نرده در دهانه‌های سی و سه پل ضروری است و اگر چنین اتفاقی نیفتد نه تنها سی و سه پل بلکه تمامی پل‌های تاریخی شهر نمی‌توانند به عنوان معابر عمومی مورد استفاده قرار گیرند.

 

 

سی و سه پل با نرده، دیگر نیست

 

با وجود همه توضیحات هنوز هم شهروندان از طرح گلایه دارند. زینت بانویی 60 است که از بدو تولد در این شهر زندگی می‌کرده است. او می‌گوید:‌ همه مسافرانی که به اصفهان سفر می‌کنند، یک عکس یادگاری از سی و سه پل دارند. این پل در حافظه تاریخی ما همین طور که هست، ثبت شده و حصارها و نرده‌ها هر چقدر هم مناسب باشند، زیبایی این پل را تحت الشعاع قرار می‌دهند. او هنوز هم نمی‌تواند با تصویر سی و پل با زاینده‌رود خشک کنار بیاید و معتقد است نرده‌ها هم که نصب شوند، سی و سه پل دیگر آن پل نوستالژیک نخواهد بود.

شهروندان نمی‌توانند سی و سه پل را با نرده تصور کنند، اما مسئولان شهرداری و میراث فرهنگی تصمیم خود را گرفته و در روزهای گذشته هم برای بررسی چگونگی اجرای طرح از سی و سه پل بازدید کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید