• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 21 خرداد 1398
کد مطلب : 58580
+
-

بی‌آبی در روستاهای یزد پابرجاست

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان یزد گفت: مشکل بی‌آبی با وجود بارندگی‌های بهاره در بسیاری از روستاهای استان به قوت خود باقی است.

«محمد فاتحی» در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: در اواخر زمستان و بهار امسال شاهد بارش‌های خوبی در استان یزد بودیم و خوشبختانه وضعیت بسیاری از روستاها بهتر شد اما در بسیاری دیگر از روستاها مشکل کم‌آبی هنوز به قوت خود باقی است.
وی درباره منابع آب روستایی عنوان کرد: در روستاها همه مردم چشم امیدشان به بارش باران است و اگر بارش‌ها کافی نباشد، میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی محدود می‌شود. فاتحی با بیان این‌که تعداد کمی از روستاهای استان از آب انتقالی بهره‌مند هستند، افزود: روستاهای استان اغلب از آب‌های زیرزمینی برداشت می‌کنند و اگر بارش‌ها کافی نباشد، مردم با مشکلات جدی مواجه می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان یزد با بیان این‌که در حال حاضر ۷۰ روستای استان از آب انتقالی بهره‌مند هستند، یادآور شد: در حال حاضر ۳۳۰ روستای استان یزد آب‌رسانی سیار می‌شوند و حجم آب‌رسانی انجام شده به آنها، ۲۵۰ هزار متر مکعب در طول سال گذشته بوده است.

وی ادامه داد: تلاش ما ایجاد مجتمع‌های آب‌رسانی روستایی است و در حال حاضر ۳۰ مجتمع در حال احداث است ضمن این‌که تلاش شده مجمع‌های آب‌رسانی به نحوی طراحی شود که بتوانند از خطوط انتقال آب نیز بهره‌مند شوند.
فاتحی منابع آبی شامل چشمه، چاه و قنات در روستاهای استان یزد را ۳۷۸ مورد اعلام کرد و بیان کرد: ۲۸۰ هزار نفر از جمعیت روستاهای استان باید از این منابع استفاده کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، استاندارد سرانه مصرف آب در روستاها را ۱۵۰ لیتر در روز اعلام کرد و افزود: این میزان اکنون ۱۸۰ لیتر در روز است بنابراین لازم است علاوه بر انجام اقدامات لازم برای آبرسانی، در زمینه صرفه‌جویی در مصرف آب در روستاها نیز فرهنگ‌سازی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید