• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 11 بهمن 1396
کد مطلب : 5847
+
-

جلوه‌گری ‌سه گانه ماه در آسمان امشب

امشب همزمان 3پدیده نجومی در ‌ماه دیده می‌شود؛ ماه‌گرفتگی‌، ‌ابرماه و «ماه آبی»

نجوم
جلوه‌گری ‌سه گانه ماه در آسمان امشب

 امشب در آسمان ایران، همزمان 3پدیده نجومی خاص رخ می‌دهد؛ ‌ماه به‌طور کامل می‌گیرد،  قمر زمین در نزدیک‌ترین فاصله از ما قرار می‌گیرد و در عین حال، برای دومین بار در یک‌ماه میلادی،  بدر یا‌ماه کامل دیده می‌شود. همه اینها،  در یک شب و تقریبا یک زمان دیده می‌شوند و بخشی از ساکنان کشور می‌توانند تمام این پدیده‌ها را در چند دقیقه به چشم ببینند. این پدیده‌ها چه هستند،  چطور اتفاق می‌افتند و چگونه می‌توان آنها را رصد کرد؟

 

ابرماه خونین

وقتی ماه‌گرفتگی کامل رخ بدهد،  به‌خاطر رنگ سرخ سایه‌ای که روی‌ماه تشکیل می‌شود، در زبان انگلیسی به آن «ماه خونین» یا Blood Moon می‌گویند. وقتی 2بار در عرض 30روز، ‌ماه کامل یا بدر نمایان شود،  انگلیسی‌زبان‌ها اصطلاح Blue Moon «ماه‌ آبی» را به‌کار می‌برند. این‌بار نه‌تنها 2پدیده «ماه خونین» و «ماه آبی» همزمان شده‌اند بلکه ‌ماه در نزدیک‌ترین فاصله نسبت به کره زمین قرار گرفته است که آن را اصطلاحا Super Moon می‌گویند. به‌دلیل همزمان شدن این 3پدیده در یک شب،  انگلیسی‌زبان‌ها نام پدیده یازدهم بهمن را Blue Blood SuperMoon گذاشته‌اند که انجمن نجوم آماتوری ایران واژه فارسی «ابرماه سرخ‌آبی» را برای آن پیشنهاد می‌کند.

 

 

ابرماه زمستانی را چطور ببینیم؟

7 % بزرگ‌تر     ماه کامل در بهترین موقعیت 14درصد از مواقع عادی بزرگ‌تر است. ابرماه امشب 7درصد از بقیه شب‌های سال بزرگ‌تر دیده می‌شود.

 

30 %  روشن‌تر     درخشش ‌ماه در زمان «ابر ماه»‌شدن، بیشتر از مواقع عادی است؛ امشب 30درصد بیشتر از مواقع دیگر

 

ابرماه سوم در ایران

کره‌ماه در ساعت 12:28روز گذشته (10بهمن)‌ به کمترین فاصله‌اش از زمین یعنی 358میلیون و 994هزار کیلومتری این سیاره رسید.با این حساب،  قمر زمین در شامگاه 11بهمن در وضعیتی طلوع می‌کند که نزدیک‌ترین فاصله از زمین را دارد؛‌سومین و آخرین ابرماه سال 1396است و دومین ابرماه سال 2018میلادی. این پدیده هر 2.7سال یک‌بار رخ می‌دهد.

 

P1: آغاز بخش اول ماه‌گرفتگی

U1: لبه خارجی ماه با لبه خارجی سایه زمین مماس می‌شود، هنگام ورود ماه به داخل سایه آغاز گرفت جزئی

U2: مماس داخلی ماه و سایه زمین، هنگام ورود آغاز گرفت کلی

U3: مماس داخلی ماه و سایه زمین، هنگام خروج پایان گرفت کلی

U4: مماس خارجی ماه و سایه زمین، هنگام خروج پایان گرفت

P4: پایان ماه‌گرفتگی

 

    

این خبر را به اشتراک بگذارید