• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 21 خرداد 1398
کد مطلب : 58452
+
-

رشد ۳۰ درصدی صادرات کفش از قم

۲۵۰ واحد تولید کفش ماشینی و صندل در استان فعالیت دارند

صنعت
رشد ۳۰ درصدی صادرات کفش از قم

 صادرات کفش ماشینی از قم رشد ۳۰ درصدی داشته است و به اعتقاد فعالان این حوزه می‌توان از سد تحریم‌ها گذشت، البته اگر با «خود تحریمی‌ها» روبرو نشویم. 

به گزارش مهر، اما اگر مانع تراشی بعضی بانک‌های عامل، اجرای سیاست‌های شرایط ویژه از سوی دولت و همچنین آشتی و تعامل با بخش خصوصی صورت پذیرد می‌توان تحریم را دور زد. اما عوامل خودتحریمی مانند وضع قوانین سخت بر سر راه تولید، پرداخت نکردن تسهیلات به واحدهای تولیدی و فراهم نشدن مواد اولیه تولید ضربه‌های جبران‌ناپذیری متوجه واحدهای تولیدی می‌کند. 

استان قم هم ظرفیت‌های قابل توجهی در زمینه تولید مانند تولید مبلمان، سنگ‌های قیمتی، فرش دستباف ماشینی دارد و همچنین این استان قطب مهم تولید کفش‌های ماشینی در کشور به شمار می‌رود. 

در استان قم ۲۵۰ واحد تولید کفش ماشینی و صندل فعالیت دارند که زمینه اشتغال بیش از ۵ هزار نفر را فراهم کرده است. تولید کفش و صندل این استان فقط به سمت بازارهای داخلی هدایت نمی‌شود، بلکه با توجه به ظرفیت‌های کمی و کیفی آن، در شرایط تحریم و تا قبل از تحریم، بازارهای کشورهای همسایه و بازارهای اروپایی و آفریقایی را هم تسخیر کرده بود.

 صادرات سالانه ۱۰۰ میلیون دلار محصولات تولیدی کفش و صندل یک بازده مهم اقتصادی برای استان و حتی کشور است که باید در سال رونق تولید زمینه‌های رشد آن را فراهم کرد، اما مشکل فراهم کردن مواد اولیه تولید داخل، نبود بانک عامل در بازارهای هدف برای تبادل ارزی و جابه‌جایی دلار و همچنین همکاری نامطلوب بعضی بانک‌های عامل سبب شده است که فعالان اقتصادی را با مشکلات سختی روبه‌رو کند.



قم، قطب صنعت کفش کشور
یکی از تولیدکنندگان صاحب نام صنعت کفش ماشینی که ۲۵ سال در زمینه تولید کفش و صندل تجربه دارد و عضو هیأت امنای اتاق بازرگانی ایران است می‌گوید: از سال ۷۵ فعالیت در زمینه صنعت کفش را آغاز کردم و در سال ۸۶ در زمینه صادرات با نوآوری ماشین‌آلات وارد عمل شدم و در این زمینه برند خوبی داریم.

«مصطفی کرمانی» می‌گوید: قم قطب صنعت تولید کفش کشور است که ارزش صادارت این استان به کشورهای افغانستان، پاکستان، امارات و برخی کشورهای اروپایی سالانه ۱۰۰ میلیون دلار است و این صنعت از کالاهای نخست و صادارتی این استان به شمار می‌رود.

به گفته وی، در شرایط سخت تحریم‌ها با توجه به ظرفیتی که استان قم دارد با رشد ۳۰ درصدی روبه‌روست و امسال هم با وضعیت مطلوب و رشد صادارت خوبی روبه‌رو بوده است. اگر بعضی موانع از مسیر این صنعت برداشته شود می‌توان به رشد کمی و کیفی بیشتری هم برسیم.


موانع مهم در برابر رشد تولید صنعت کفش

این تولیدکننده صنعت کفش استان قم با اشاره به بعضی عوامل که سدی در برابر رونق تولید هستند بیان می‌کند: در بحث صادرات مشکلات از زمانی شروع شد که با نوسان ارزی ارزش پول ملی کشور کاهش یافت و با توجه به این‌که هنوز با ارز ریالی داد و ستد می‌کنیم در بازارهای هدف ما بانک عامل نداریم. 

کرمانی اظهار کرد: درکشورهای هدفی که ما صنعت کفش را صادر می‌کنیم بانک نداریم و مجبوریم با تجار به طور خرید حضوری و از طریق کارت بانکی معامله کنیم. صادرات از طریق صرافی‌هاست، پس باید دلار جابه‌جا شود تا ارز وارد کشور شود. اگر این مشکل برطرف شود ارز بیشتری از طریق صادرات وارد کشور می‌شود.

به گفته این تولید‌کننده قمی، بیشتر مواد اولیه که تولید داخلی است مانند مواد پتروشیمی به سختی در اختیار واحدهای تولیدی قرار می‌گیرد و پتروشیمی داخلی معضلی شده است تا جایی که اکنون واحدهای تولیدی با فشارهای بسیاری روبرو هستند و حتی بعضی واحدهای تولیدی هم رو به تعطیلی رفته است.

وی می‌افزاید: در زمینه تهیه مواد اولیه با بحران جدی روبه‌رو هستیم و تخصیص ارز باید سریع انجام پذیرد. همچنین ارزش افزوده در هنگام فروش را نمی‌توانیم از خریدار دریافت کنیم و این عوامل چالش‌های واحدهای تولیدی در استان قم به شمار می‌رود.


 ارائه تسهیلات با سود کم

عضو اتاق بازرگانی و عضو انجمن صنفی صنعت کفش استان قم در ادامه می‌گوید: باید تسهیلاتی با نرخ کم در این شرایط خاص در اختیار واحدهای تولیدی قرارگیرد، اما بانک‌های عامل مانع‌تراشی می‌کنند. در حالی که ارزش ریالی کاهش یافته گردش سرمایه واحدها ۳ برابر شده و واحدهای پتروشیمی باید راهکاری در این زمینه داشته باشند.

کرمانی بیان می‌کند: واحدهای تولیدی و افرادی که در بخش خصوصی فعالیت دارند سربازان اقتصادی در خط مقدم تحریم‌ها هستند که در بدترین شرایط در حال جنگ هستند. طبق فرمایش مقام معظم رهبری که بر رونق تولید تأکید دارند ما قدرت داریم بدون مانع تراشی بعضی عوامل داخلی تولید را رونق بخشیم.


راهکارهای رونق تولید  از نگاه تولیدکنندگان
این تولیدکننده قمی صنعت کفش با اشاره به راهکارهای رونق تولید اظهار کرد: باید دولت جلوی واردات کالاهای غیر ضروری را بگیرد. وارداتی که حتی جنبه اقتصادی برای کشور ندارد افزایش یافته است که باید جلوی این واردات گرفته شود.

به گفته وی، باید دولت برای تحقق این شعار بخشنامه‌ای را برای مقابله با موانع تولید و مانع‌تراشی بانک‌ها که عوامل خودتحریمی به شمار می‌روند صادر کند. دولت کنونی باید برای بهبود اقتصاد و شرایط تولید سیاست‌های زمان بحران و جنگ را اجرا کند، چراکه شرایط کنونی کشور شرایط خاصی است.

کرمانی می‌گوید: بانک مرکزی هم باید به کمک بخش خصوصی وارد عمل شود و شرایط مناسبی برای واحد تولیدی اجرا شود تا تولید رونق یابد و دولت و نهادهای دولتی با بخش خصوصی همکاری کنند. اگر این شرایط بهبود یابد رونق تولید نه تنها در صنعت کفش بلکه در همه زمینه‌ها با جهش روبه‌رو می‌شود و از تحریم‌ها با سربلندی عبور خواهیم کرد.


احیای ۱۹ واحد صنعتی راکد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم بیان می‌کند: برای حرکت در مسیر رونق تولید باید همه دستگاه‌های اجرایی در زمینه رفع موانع تولید قدم بردارند. در این زمینه بسته پیشنهادی هم تدوین شده تا زوایای آن با تقسیم وظایف و راهبردهای کلان استان اجرا شود.

«محمود سیجانی» می‌افزاید: ۱۹ واحد راکد تولیدی استان با اشتغال ۴۹۳ نفر در استان قم احیا شده است. همچنین در ۲ بخش کشاورزی و صنعتی نیز در مجموع به ۱۳۴ واحد بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده که موجب تثبیت اشتغال ۶ هزار و ۷۷۴ نفر و افزایش اشتغال ۴۰۴ نفر را در پی داشته است.

به گفته این مسئول، تشکیل کمیته پایش و تأمین مواد اولیه، تأمین نقدینگی سرمایه در گردش، احیای واحدهای راکد و کاهش هزینه‌های تولید و همچنین شناسایی قوانین مزاحم و موانع تولید از راهبردهای مهم این سازمان برای تحقق رونق تولید است.

این خبر را به اشتراک بگذارید