• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 11 بهمن 1396
کد مطلب : 5840
+
-

۸ میلیون ایرانی 2 یا 3دفترچه بیمه دارند

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت: 83 درصد مردم از طرح تحول سلامت راضی هستند

بیمه
۸ میلیون ایرانی 2 یا 3دفترچه بیمه دارند

 

معصومه حیدری پارسا/ خبرنگار

 

بیمه سلامت روی لبه تیغ راه می‌رود، بودجه‌ای که برایش پیشنهاد شده کمتر از انتظاراتش است و برای سر پا ماندن باید دست به اقدامات اساسی مانند حذف عده‌ای از فهرست بیمه و کاهش کمیت بسته خدمات درمانی بزند؛ اتفاقی که البته اعتراض بخشی از بیمه شدگان را به همراه خواهد داشت.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران 3 راه حل را برای برون‌رفت از مشکلات پیش روی این سازمان قرار داد. وی در جمع خبرنگاران مشهد گفت: برای حل مشکلات و در عین حال ارائه خدمات هر چه بیشتر به بیمه شدگان 3 راه داریم؛ منابع خود را پایدار کنیم، تعداد جمعیت را واقعی ببینیم و سرانه بیمه سلامت را افزایش دهیم. براساس آخرین آمار، هم‌اکنون 3 میلیون و 700 هزار همپوشانی بیمه‌ای با سازمان تأمین اجتماعی در بیمه سلامت وجود دارد. ازسوی دیگر ما انتظار داریم انجمن‌ها و نظام پزشکی نیز به بیمه سلامت کمک کنند و از تجویز داروهای گرانقیمت و ارجاعات بیش از حد تصویربرداری و سونوگرافی خودداری کنند و براساس راهنمای بالینی به بیماران خدمات ارائه دهند.

همچنین طاهر موهبتی در همایش بیمه سلامت گفت: 8میلیون نفر در کشور دارای 2 یا 3دفترچه بیمه هستند. بیمه سلامت بالغ بر 41میلیون نفر را تحت پوشش رایگان قرار داده است ولی اعتبارات آن به‌طور صحیح و براساس تعهدات پرداخت نمی‌شود. البته مشکل اصلی ضعف بیمه‌ها این است که به آن‌ها ماموریت می‌دهند، ولی اعتبارات آن‌ها را تخصیص نمی‌دهند.

رئیس هیأت مدیره سازمان بیمه سلامت ایران گفت: درحالی‌11میلیون نفر را بیمه کرده‌ایم که پیش‌بینی می‌شد این عدد 5 میلیون نفر باشد. اما بیمه سلامت با تمام کسری‌ها و دغدغه‌ها همچنان خدمات ارائه می‌دهد. هم‌اکنون از مجموع 41 میلیون نفر بیمه شده سلامت، 34 میلیون نفر (بدون مشمولین کمیته امداد) بیمه شده رایگان هستند. به‌نظر شما آیا می‌توان پذیرفت که 40 میلیون نفر بیمه‌شده‌ای داریم که نمی‌توانند ماهی 20 هزار تومان پرداخت کنند؟ حال با این شرایط به ما گفته می‌شود به خرید راهبردی هم فکر کنید. درحالی‌که قبل از خرید خدمت باید با نهادهایی که مطالبات را پرداخت نمی‌کنند لغو قرارداد شود. اگرچه آنها به دلیل بدهی‌های موجود تمایل به لغو قرارداد‌ها دارند ولی به مردم نمی‌توان خدمت ارائه نکرد.

وی در بخش دیگر از صحبت‌های خود به زیان انباشته اشاره کرد و افزود: از سال90 تاکنون سازمان بیمه سلامت زیان انباشته می‌دهد و همه صندوق‌های این بیمه تقریبا زیان‌ده هستند.

وی با اشاره به این که نمی‌توان پذیرفت در همه ادوار، افراد ناکارآمد و غیرمتعهد در رأس کار بوده‌اند گفت: حتما مشکلی وجود دارد که چنین آسیب‌هایی به صندوق‌ها وارد می‌شود. باید دید چرا باوجود چاپ اوراق در سال 95، همچنان در پایان سال بیش از 4هزارمیلیارد تومان زیان انباشته ایجاد می‌شود. به هر حال باید چرایی و آسیب‌شناسی زیان انباشته بیمه سلامت را بررسی کرد.

وی در مورد مشکلات بیمه سلامت، گفت: بخش عمده‌ای از بدهی‌های صندوق‌های بیمه‌ای مربوط به گذشته‌های دور است و برای امروز و دیروز نیست. بخش خصوصی و دولتی با این مسئله کنار آمده‌اند ولی باید برای آن کاری کرد.

وی افزود: می‌گویند که بودجه 96 با رشد 100 درصدی نسبت به سال 95 رشد خوبی داشته است، اما سؤال اینجاست که بودجه نسبت به عملکرد سال95 چقدر افزایش داشته؟ جواب این سوال فقط 2درصد است.

وی گفت: سرمایه، دارایی و زیبایی حوزه سلامت خدمت است و با این حال عده‌ای به دنبال سیاسی کردن این حوزه هستند. یکی از آن طرح‌ها که سیاسی شده طرح تحول سلامت است که 83درصد مردم به خصوص قشر محرومان از آن راضی‌اند.

وی با قبول ایرادات این طرح بزرگ، گفت: در سراوان حتی فکرش را هم نمی‌کردند که پزشک متخصص حضور داشته باشد اما امروز در مناطق مرزی متخصص حضور دارد. به نظر می‌رسد عده‌ای به دنبال ایرادات هستند صرفا به این دلیل که بگویند «ما از روز اول گفتیم». انتظار ما این است که کنار بیمه سلامت باشند و در رفع مشکلات ما را یاری کنند. آنچه مسلم است این است که اوضاع فعلی نیاز به جراحی دارد

 

 

مکث

27میلیون گردشگر مذهبی برای بیماری، بیمه و برنامه ندارند

 

محمدرضا دارابی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد و قائم‌مقام وزیر بهداشت در استان خراسان رضوی گفت: مردم از استان‌های مجاور مثل خراسان شمالی و جنوبی و سیستان و بلوچستان و گلستان برای دریافت خدمات درمانی به مشهد می‌آیند. امکانات نسبتا پیشرفته‌تر، یکی از دلایل مراجعه مردم به این استان برای دریافت خدمات درمانی است. البته ویژگی دیگر مشهد وجود بارگاه امام هشتم است که در طول سال بیشترین زائر و گردشگر را نسبت به سایر شهرهای کشور دارد. وقتی این افراد به مشهد می‌آیند به همه مسائل ازجمله تغذیه و غیره فکر می‌کنند اما به مسائلی همانند بیماری فکر نمی‌کنند. برخی از این افراد حتی دفترچه بیمه خود را به همراه نمی‌آورند. همچنین در حاشیه شهر بیش از یک میلیون حاشیه‌نشین داریم که بیشترین حاشیه‌نشین در کل کشور هستند. این بار سنگین به بهداشت و درمان استان وارد می‌شود. مشهد را نباید به‌عنوان یک شهر مستقل مانند اصفهان و شیراز و غیره دید، زیرا مشهد شرایط بسیار خاصی دارد و به‌طور مثال در ایام شهادت امام رضا(ع) و پیامبر اسلام(ص) بیش از 4 میلیون زائر به این شهر می‌آیند. در نتیجه مشهد باید از همه جهت در درجه اول قرار داشته باشد. انتظاری که ما از سازمان بیمه سلامت داریم این است که استان خراسان رضوی به‌طور ویژه دیده شود.

به‌طور مثال در حدود 580 میلیارد تومان از بیمه‌ها طلب داریم و اگر به‌موقع داده نشود، شرمنده پزشکان می‌شویم. انتظار داریم بیمه سلامت و سایر بیمه‌ها به‌موقع این بدهی‌ها را پرداخت کنند؛ هرچند دولت باید این پول را در اختیار بیمه بگذارد. چه خوب بود که بیمه‌ها تجمیع پیدا می‌کردند و مشکلات کاهش پیدا می‌کرد. همچنین اگر انگیزه شاد و خوب بین ارائه‌دهنده خدمت و کادر پزشکی نباشد نمی‌توان انتظار داشت به بیماران نیز خدمات مطلوبی ارائه شود، زیرا هم‌اکنون 13‌ماه تأخیر در مطالبات داریم. اگر کسورات برگردد ما می‌توانیم خدمات بهتر و بیشتری ارائه کنیم. در بیمه تأمین اجتماعی اگر برگه بیمه تابخورد عنوان می‌کنند که پزشک این بیماران را در مطب معاینه نکرده است درحالی‌که برخی بیماران دفترچه خود را تازده و این دفترچه‌ها سند بهادار و مهم است و نباید بیمه‌ها اینگونه برخورد کنند. همچنین تجمیع بیمه‌ها فواید بسیاری دارد و حداقل همپوشانی بیمه‌ای و چنددفترچه‌ای برطرف می‌شود. ضمن اینکه تا زمانی که سیستم ارجاع در کشورمان درست و منطقی اجرا نشود مشکلات سلامت پابرجا خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :