• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 20 خرداد 1398
کد مطلب : 58352
+
-

فشارگرانی لبنیات بر مصرف خانوارها

سازمان حمایت، پیشنهاد افزایش 19.5درصدی نرخ خرید شیر خام را به ستاد تنظیم بازار داد

بازار
فشارگرانی لبنیات بر مصرف خانوارها


علی ابراهیمی/ روزنامه‌نگار
با تعیین افزایش 19.5درصدی نرخ خرید شیر خام کارخانه‌های لبنی در سازمان حمایت و رشد 14درصدی هزینه‌های سربار، افزایش 27درصدی قیمت لبنیات در راه است.
به‌گزارش همشهری، موج تازه گرانی شیر و لبنیات برای چندمین‌بار در حالی در راه است که کاهش قدرت خرید خانوارها و گرانی فرآورده‌های لبنی موجب کاهش سهم این محصولات در سبد مصرفی خانوارها شده است. با وجود این، دیروز مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران از پیشنهاد سازمان حمایت برای افزایش 5/19درصدی قیمت شیر‌خام توسط کارخانه‌های لبنی و بررسی این موضوع در جلسه فردا (سه‌شنبه)  ستاد تنظیم بازار خبر داد. از سوی دیگر دبیر انجمن صنایع لبنی تأکید می‌کند درصورت افزایش 19.5درصدی نرخ خرید شیر‌خام توسط کارخانه‌های لبنی، قیمت لبنیات باید حداقل 27.3درصد افزایش یابد.

کاهش سهم لبنیات در سفره خانوارها
دبیر انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه نرخ‌های جدید لبنیات از تاریخ صدور مصوبه ستاد تنظیم بازار قابل اجر‌است اما هر کارخانه‌ای بسته به روند تولید و میزان دپوی محصولات خود این افزایش قیمت‌ها را به‌تدریج اعمال می‌کند، گفت: ارتباط معناداری بین هزینه تمام‌شده تولید، قدرت خرید مردم و سبد مصرفی خانوارها وجود دارد. رضا باکری‌ افزود: وقتی هزینه‌های تولید در بخش دامداری و صنعت افزایش می‌یابد، این امر معلول افزایش نرخ تورم تولید‌کننده است اما کاهش قدرت خرید خانوار معلول کاهش ارزش پول ملی به‌دلیل تصمیمات کلان اقتصادی اتخاذ شده توسط دولت و نرخ تورم است و این مشکل با توسعه اشتغال و افزایش درآمد خانوارها (رونق اقتصادی) قابل حل است. او با اشاره به اینکه اگر دولت نتواند برنامه اقتصادی برای رونق اقتصادی ایجاد کند، سفره مردم‌ کوچک‌تر خواهد شد، افزود: بنا بر آمارها در سال‌90 حدود 13درصد درآمد خانوارها صرف تامین مواد غذایی می‌شد اما این رقم در سال‌96 به 26درصد و امسال به 65درصد افزایش یافته است. باکری‌ افزود: درشرایطی که دولت اعلام کرده قادر به پرداخت یارانه برای مصرف لبنیات نیست، میزان افزایش درآمد خانوارها متناسب با نرخ تورم نبوده، هزینه‌های تولید افزایش و قدرت خرید مردم کاهش یافته و سفره آنها لاغرتر و سهم لبنیات در سبد مصرفی خانوارها کاهش یافته است، اما آثار این گرانی به صنایع لبنی نیز سرایت کرده در نهایت منجر به رکود کسب‌و‌کار آنها می‌شود.

افزایش 390تومانی نرخ شیر خام
سعید سلطانی سروستانی، مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران با بیان اینکه افزایش نرخ شیر‌خام از 2هزار به 2هزار و 390تومان در سازمان حمایت تصویب شده، گفت: قیمت پیشنهادی اتحادیه دامداران برای خرید شیر‌خام کیلویی 2هزار و 750تومان بود اما در نهایت قیمت 2هزار و 390تومانی این محصول توسط سازمان حمایت پیشنهاد و در جلسه فردای ستاد تنظیم بازار، تصویب و ابلاغ می‌شود.

گرانی ناخواسته لبنیات
دبیر انجمن صنایع لبنی در گفت‌وگو با همشهری در مورد افزایش نرخ خرید شیر‌خام، گفت: هنوز به‌طور رسمی چنین افزایشی توسط ستاد تنظیم بازار به صنایع لبنی ابلاغ نشده، بیشتر مطالب مطرح‌شده در این زمینه توسط بنگاه‌ها و تشکل‌های تولیدی است و چنین مصوبه‌ای باید با امضای وزرای صمت و جهادکشاورزی به صنایع لبنی ابلاغ شود. رضا باکری با بیان اینکه صنایع لبنی خواستار افزایش قیمت‌ها نیستند، افزود:  درصورتی که افزایش نرخ خرید شیر‌خام از 2هزار به 2هزار و 390تومان(19.5درصد) ابلاغ شود، با درنظر‌گرفتن مستندات ارائه‌شده ناشی از رشد 14درصدی هزینه‌های سربار تولید لبنیات(دستمزد، بیمه، مواد بسته‌بندی و...) در سال‌جاری نسبت به سال گذشته که به سازمان حمایت ارائه شده است، باید نرخ لبنیات حداقل 27.3درصد افزایش یابد. باکری‌ افزود: نرخ شیر خام نیز با هر عددی که تصویب شود، معادل اثر‌گذاری آن در بهای تمام‌شده محصولات لبنی توسط سازمان حمایت محاسبه و در نهایت قیمت مصرف‌کننده لبنیات به شرکت‌های لبنی اعلام می‌شود. با این روند سازمان حمایت مستندات رشد هزینه‌های سربار و افزایش نرخ شیر‌خام را به ستاد تنظیم بازار برده و نرخ مصوب لبنیات را اعلام می‌کند. دبیر انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه تأثیر افزایش 390تومانی نرخ خرید شیر‌خام کارخانه‌های لبنی در بهای تمام‌شده محصولات لبنی متفاوت است، گفت: تأثیر‌پذیری شیر پاستوریزه از نرخ خرید شیر‌خام 95درصد است اما این عدد در مورد ماست و برخی دیگر از محصولات لبنی کمتر است. باکری افزود: هزینه افزایش 19.5درصدی نرخ شیر‌خام به‌طور میانگین حدود 70درصد به افزایش قیمت همه محصولات لبنی منتقل می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید