• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 20 خرداد 1398
کد مطلب : 58340
+
-

کانون‌های پنج گانه گرد و غبار در هرمزگان

 مدیر کل حفاظت محیط ‌زیست هرمزگان گفت: 5 کانون مهم و ۲۸ نقطه بحرانی گرد و غبار در استان شناسایی شده که ۳۱۸ هزار هکتار از اراضی استان را در بر می‌گیرد.
 به گزارش ایرنا «حبیب مسیحی‌تازیانی» در یک نشست خبری افزود: برای اطلاع دقیق از وضعیت گرد و غبار ۲ دستگاه پایش ثابت خریده شده و در حال نصب در بندرخمیر و جاسک است و 4 دستگاه سیار نیز در حال پایش مستمر هستند. 

وی اضافه کرد: هرمزگان در آستانه تبدیل شدن به یک استان صنعتی است و برنامه‌های توسعه صنعتی در مکران، پارسیان و بندرعباس با سرعت بیشتری دنبال می‌شود. 
مسیحی‌تازیانی تعداد واحدهای صنعتی، خدماتی و تولیدی استان را 1۷۹۹ واحد اعلام کرد و گفت: سال گذشته محیط‌ زیست استان ۱۰۲ مجوز برای استقرار صنایع بزرگ صادر کرده که بیشتر آن‌ها حوضچه‌های پرورش میگو بوده‌اند. 

مسیحی‌تازیانی ادامه داد: به موازات توسعه صنعتی و گسترش فعالیت‌های شیلاتی و کشاورزی، محیط زیست برنامه‌های کاهش آلاینده‌های خاک، هوا و آب را در اولویت کاری خود قرار داده است. 

مدیر کل حفاظت محیط زیست هرمزگان اظهار کرد: تعداد صنایع آلاینده از ۹ واحد در سال ۹۶ به ۲۰ واحد در پایان سال ۹۷ افزایش یافته است. کارخانه‌های تولید آسفالت و شرکت نفت فلات قاره مهم‌ترین صنایع آلاینده استان هستند. 
مسیحی‌تازیانی در ادامه تصریح کرد: سال گذشته ۵۰۰ مورد تخلف شکار در هرمزگان ثبت شد و کشف و ضبط ۶۰ قبضه سلاح شکاری، دستگیری ۱۳۴ نفر متخلف و فرستادن پرونده تخلف به دادگاه بخشی از کارهای انجام‌شده توسط حفاظت محیط زیست استان است. 

به گفته این مسئول از گونه‌های شکارشده توسط متخلفان ۹۸ مورد شاهین و ۲۳ مورد هوبره بود. وی در بخش دیگری از سخنان خود تعداد محیط‌بانان استان را ۴۶ نفر اعلام کرد که هر کدام از حدود ۲۰ هزار هکتار اراضی حفاظت می‌کنند. این در حالی است که میانگین محدوده تحت حفاظت هر محیط‌بان در کشور حدود ۶ هزار هکتار است. 
مسیحی‌تازیانی تعداد پست‌های اشغال‌شده این مجموعه را ۴۶ نفر اعلام و تصریح کرد: هم‌اکنون ۸۳ درصد پست‌های محیط زیست در استان هرمزگان بدون متصدی است. 

وی در پاسخ به پرسشی درباره آلودگی‌های ساحلی در شهر بندرعباس تاکید کرد: فقط 3 نقطه ساحلی در پارک‌های دولت، غدیر و ورزش قابلیت شنا دارند. از شیلات تا اسکله باهنر به دلیل این که آلودگی میکروبی بالایی دارد، شهروندان باید از شنا در این مناطق خودداری کنند. آب‌های محدوده پلاژ بانوان در منطقه سورو نیز از مناطق آلوده است. 

موضوع ملخ‌های مهاجم نیز یکی دیگر از پرسش‌های خبرنگاران بود که مسیحی‌تازیانی در این باره گفت: هرچند سم‌پاشی غیر از ملخ دیگر حشرات را نیز از بین می‌برد اما به دلیل جمعیت زیاد ملخ‌های مهاجم، متولیان ناچار به استفاده از این روش هستند. 

مدیر کل حفاظت محیط زیست هرمزگان افزود: روش زنده‌گیری نیز که توسط فرماندار بندرعباس اعلام شده، آثار زیان‌بار سم‌پاشی را ندارد اما این شیوه به تنهایی برای مقابله با ملخ‌ها کافی نیست. 

این خبر را به اشتراک بگذارید