• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 20 خرداد 1398
کد مطلب : 58228
+
-

استقبال سرد دانش‌آموزان خوزستانی از رشته ریاضی

آمار مشارکت داوطلبان کنکور استان در رشته‌های‌ علوم ‌تجربی و علوم انسانی بسیار بیشتر از رشته ریاضی است

آموزش
استقبال سرد دانش‌آموزان خوزستانی از رشته ریاضی

سیدعلیرضا شریفی | اهواز- خبرنگار:


کنکور سراسری 98 در روزهای 13 و 14 تیرماه امسال برگزار می‌شود و ۵۴ هزار و ۱۱۸ دانش‌آموز کنکوری استان در حوزه‌های امتحانی با کنکوری‌های سراسر کشور رقابت می‌کنند. بر اساس آمار منتشر شده از سوی آموزش و پرورش خوزستان، بیشترین میزان حضور خوزستانی‌ها در کنکور در رشته‌ علوم تجربی با 30 هزار و ۸۵۱ دانش‌آموز و رشته علوم انسانی با ۱۱ هزار و ۴۹۹ دانش‌آموز است.

خوزستانی‌ها امسال هم مانند سال‌های گذشته روی خوشی به رشته ریاضی نشان ندادند و فقط 6157 نفر داوطلب شرکت در کنکور این رشته هستند. همچنین، 1۸۹۹ دانش‌آموز در رشته هنر و 3۷۶۲ نفر در رشته زبان با سایر کنکوری‌های کشور رقابت می‌کنند. کاهش مشارکت در کنکور ریاضی و افزایش داوطلبان کنکور تجربی در خوزستان سبب نگرانی کارشناسان و اساتید دانشگاه شده است چراکه آنها معتقدند این موضوع در آینده در افزایش بیکاری در خوزستان تاثیر مستقیمی دارد.


ترس از آینده عامل گرایش به رشته علوم تجربی

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری درباره گرایش دانش‌آموزان به رشته‌های تجربی و انسانی و استقبال نکردن از رشته‌ ریاضی می‌گوید: گرایش به رشته‌ تجربی در چند سال اخیر در کل کشور رشد پیدا کرده است و دلیلش هم بی‌علاقگی به رشته ریاضی نیست. دکتر «امیدعلی کرم‌زاده» می‌افزاید: برخی از خانواده‌ها فرزند خود را از رشته ریاضی به رشته تجربی منتقل می‌کنند و استدلال آنها فقط تامین آینده شغلی فرزندشان است و در انتخاب رشته به علایق شخصی و استعداد او اهمیت نمی‌دهند.

وی بیان می‌کند: البته کلاس‌های درس و کیفیت آموزش‌ و پرورش این تمایل به تحصیل را در رشته ریاضی کاهش داده است و این موضوع در همه نقاط کشور مشاهده می‌شود. چهره ماندگار ریاضی کشور ادامه می‌دهد: جوامع دیگر سعی کرده‌اند تمایل به رشته ریاضی را با تبلیغات و استفاده از رسانه‌ها افزایش دهند و در کشور ما هم تلویزیون و رسانه‌ها باید در این بخش گام بردارند.


نقش کمرنگ معلمان در گرایش تحصیلی دانش‌آموزان

یک کارشناس آموزش و پرورش نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری با بیان این‌که استقبال نکردن دانش‌آموزان از رشته ریاضی به موضوعی قابل توجه تبدیل ‌شده است، می‌گوید: این مساله باید موشکافی شود، ولی به‌ طور معمول خانواده‌ها که دغدغه اشتغال فرزندان خود را دارند‏، آنها را به سمت علوم تجربی سوق می‌دهند چون معتقدند رشته‌های مرتبط با آن بازار کار بهتری دارند.

«امیرحافظ عباسی» می‌افزاید: البته بنده از نظر علمی معتقدم که ضعف معلمان ریاضی در آموزش‌ و پرورش عامل این بی‌رغبتی است. آموزش ‌و پرورش باید به دنبال معلمان باتجربه و باسواد باشد تا از نظر شخصیتی و علمی بتوانند بر دانش‌آموزان تاثیرگذار باشند.


نقش کمرنگ معلمان در ترغیب دانش‌آموزان

این کارشناس بیان می‌کند: این معلم است که باید دانش‌آموز را به تحصیل در رشته‌های درسی ترغیب کند و متاسفانه در سال‌های اخیر نقش معلمان کمرنگ شده است. معلمی یا استادی باید با علاقه‌مندی همراه باشد تا اثرگذاری بیشتری در کلاس درس داشته باشد.

عباسی ادامه می‌دهد: استخدام معلمان توانا از نظر شخصیتی و علمی عامل مهمی در ترغیب دانش‌آموزان و هدایت تحصیلی آنان است. معلمان فعلی توانمند هستند اما باید دید ایراد کار از کجاست که نمی‌توانند جذابیت‌های کلاس درس را بیشتر کنند یا در تدریس تنوع داشته باشند.

وی با بیان این‌که باید از مسئولان، اساتید و معلمان قبل از قبول مسئولیت آزمون سلامت روان گرفته شود، می‌گوید: البته شاید موضوع مالی هم در این مساله تاثیرگذار باشد. با این حال، معلم قبل از قبول مسئولیت باید بداند که در شرایط فعلی حقوق او کمتر از افراد در دیگر سازمان‌هاست و تنها عشق به کار می‌تواند او و دانش‌آموزانش را موفق کند.


عوامل بی‌رغبتی دانش‌آموزان به رشته ریاضی

عباسی با بیان این‌که آینده شغلی فارغ‌التحصیلان ریاضی و میزان سختی این رشته برای دانش‌آموزان مبهم است، اظهار می‌کند: در سیستم آموزش و پرورش و موقع مشاوره تحصیلی باید این موضوعات به درستی به دانش‌آموز اطلاع داده شود تا او بتواند در انتخاب رشته تصمیم درستی بگیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید