• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 19 خرداد 1398
کد مطلب : 58088
+
-

تخریب میانجی

در آستانه سفر نخست وزیر ژاپن، آمریکا تحریم تازه‌ای علیه ایران وضع کرد

سیاست خارجی
تخریب میانجی

 سخنگوی وزارت خارجه: پوچ بودن ادعای مذاکره ترامپ دریک هفته ثابت شد

کمتر از یک هفته بعد از ابراز تمایل رئیس‌جمهور آمریکا برای مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران وزارت خزانه‌داری آمریکا لیست بلندبالای تازه‌ای منتشر کرد و مجموعه‌های پتروشیمی ایران را هدف تحریم قرار داد تا وزارت خارجه ایران این اقدام آمریکا را نشانه دروغگویی آمریکایی‌ها قلمداد کند.
طبق بیانیه دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا‌، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و همچنین ۳۹ شرکت وابسته به صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس تحریم شده‌اند.
تحریم‌های یکجانبه علیه صنعت پتروشیمی کشورمان در حالی از سوی آمریکا اعلام شده که در واقع این موضوع، جدید نیست و نام این شرکت‌ها دوباره در لیست تحریمی جدید آورده شده؛ با این حال سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به تحریم تازه وزارت خزانه‌داری آمریکا، این اقدام رژیم آمریکا را شدیداً محکوم کرد و آن ‌را مصداق تروریسم اقتصادی و در ادامه خصومت‌های مستمر کاخ سفید علیه ملت ایران دانست.
موسوی اضافه کرد: تنها یک هفته صبر نیاز بود تا پوچ بودن ادعای رئیس‌جمهور آمریکا برای مذاکره با ایران ثابت شود. سیاست فشار حداکثری آمریکا یک سیاست شکست خورده است که بارها توسط روسای جمهور پیشین آن کشور امتحان شده بود. این مسیری اشتباه است و دولت آمریکا می‌تواند مطمئن باشد که به هیچ‌یک از اهداف تعیین شده برای این سیاست نخواهد رسید.
موسوی ادعاهای برخی مقامات آمریکایی برای مذاکره با ایران را فریبکارانه، غیرواقعی و صرفا برای جلب توجه افکار عمومی دانست و افزود: این اقدام ایالات متحده مغایر با اصول و قواعد اساسی روابط و حقوق بین‌الملل و نیز تعهدات بین‌المللی این رژیم بوده و موجبات مسئولیت بین‌المللی آن ‌را فراهم خواهد آورد.
علاوه بر دونالد ترامپ، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز هفته قبل برای مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران اعلام آمادگی کرده بود.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین تأکید کرد: همه کشورها مسئولیت دارند تا در برابر نقض آشکار اصول بنیادین حقوق بین‌الملل واکنش نشان داده و اجازه ندهند دستاوردهای جامعه بین‌المللی در زمینه چندجانبه‌گرایی به واسطه اقدامات زورمدارانه و یکجانبه هیأت حاکمه آمریکا بیش از پیش از بین برود.
در همین رابطه امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هم با اشاره به ادعای آمادگی ‌آمریکایی‌ها برای مذاکره مستقیم با جمهوری اسلامی ایران بدون پیش‌شرط، گفت: این نوع اظهارات مقا‌مات کاخ سفید ‌دروغین، عوام‌‌فریبانه و بسیار حیله‌گرانه است چرا که تا‌کنون نیز ده‌ها شرط و پیش‌شرط را یکجانبه و غیرقانونی علیه کشورمان به مرحله اجرا گذاشته‌اند.
پس از اعلام تحریم‌های تازه علیه ایران، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در پیامی توییتری مدعی شد: ایران پولش را صرف «تأمین مالی و هدایت تروریسم» می‌کند که منجر به مشکلات جدی اقتصادی شده و بدتر می‌شوند.
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا هم در صفحه رسمی توییتر خود در این‌باره نوشت: فشار حداکثری بر حکومت ایران ادامه دارد.
اقدامات آمریکا علیه ایران در حالی است که شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن قرار است روز چهارشنبه برای دیدار با مقامات ایران رهسپار تهران شود.
2 هفته قبل دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در سفر به توکیو از نخست‌وزیر ژاپن خواسته بود برای کاهش تنش بین ایران و آمریکا به ایران سفر کند.
آبه قرار است در تهران با رهبر انقلاب و رئیس جمهور دیدار کند و گزارشی از دیدار خود با ترامپ به مقامات ایران ارائه دهد.
پس از خروج آمریکا از برجام در 18اردیبهشت سال 97، ایران به اروپا مهلت داد تا اقداماتی برای بهره‌مندی ایران از منافع برجام انجام دهد. در نهایت 18اردیبهشت 98ایران اعلام کرد به‌دلیل ناتوانی اروپا بخشی از تعهدات برجامی خود را تا 60روز بعد یعنی 18تیر متوقف خواهد کرد.
ایران خواستار فروش نفت و بازگشت پول آن به کشور است و احتمالا در دیدار با نخست‌وزیر ژاپن درباره همکاری‌های انرژی و مالی با او رایزنی خواهد شد.
پیش از شینزو آبه، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان قرار است به تهران بیاید تا درباره آخرین اقدامات اروپا برای بقای برجام به ایران توضیح دهد.
وزیر امور خارجه آلمان که قرار است فردا به ایران بیاید در بغداد درباره برجام گفت: اینکه عدم‌قطعیت درباره آینده برجام باعث شده است تنش‌ها به‌شدت افزایش پیدا کند، مسئله کوچکی نیست. ما اروپایی‌ها متقاعد شده‌ایم که برنامه جامع اقدام مشترک [برجام] ارزش هر تلاشی را برای حفظ آن دارد. اجرای مداوم آن از سوی ایران هنوز هم برای ثبات و امنیت در منطقه بسیار مهم است.


مکث
شرط موفقیت سفر آبه


کیوان خسروی، سخنگوی شورای‌عالی امنیت ملی در صفحه توییتر خود با اشاره به سفر برنامه‌ریزی شده روز چهارشنبه شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن به تهران نوشت: تلاش برای «بازگشت آمریکا به برجام و جبران خسارت‌های وارد شده به ایران» و «رفع تحریم‌های فراسرزمینی واشنگتن علیه کشورمان» که هر دو از اصول مورد پذیرش و تأکید جامعه بین‌المللی است می‌تواند تضمینی برای موفقیت سفر نخست‌وزیر ژاپن باشد. درباره اهداف سفر آبه به تهران گمانه‌زنی‌های مختلفی وجود دارد، اما گفته می‌شود که تلاش برای مجاب کردن ایران برای نشستن بر سر میز مذاکره با آمریکا یکی از اهداف سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :