• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 19 خرداد 1398
کد مطلب : 58061
+
-

بازار ناآرام لوازم آرایشی و بهداشتی

گرانی و کمبود لوازم آرایشی و بهداشتی بسیاری از مشتریان را به خرید کالاهای تقلبی سوق داده است

در شهر
بازار ناآرام لوازم آرایشی و بهداشتی

آیدا شاکر| همدان ـ خبرنگار :


از سال گذشته و به دنبال وضع دور جدید تحریم‌ها علیه ایران، بسیاری از اجناس و کالاها از دریافت ارز دولتی محروم شدند. نوک پیکان این شرایط کالاهای آرایشی بهداشتی را هدف قرار داد. کالاهایی که جزو کالاهای لوکس به شمار می‌رود و خریدشان ضروری محسوب نمی‌شود. در این میان بسیاری نیز بر این باورند که این اقلام خصوصا کالاهای بهداشتی جایگاه خود را در سبد خرید خانواده دارند و باید برای بی‌ثباتی قیمت این کالا‌ها چاره‌ای اندیشیده شود.

قطع ارز دولتی و رشد روزافزون قیمت دلار و همچنین کمبود اقلام آرایشی بهداشتی خارجی سبب شده است متقاضیان در هر بار مراجعه برای خرید این کالاها با قیمت‌هایی چند برابر مواجه شوند. این موضوع اغلب افراد را از شرایط به وجود آمده شاکی کرده است و این سوال را در ذهن بسیاری باقی گذاشته است که دلیل این میزان باور نکردنی از رشد و بی‌ثباتی قیمت کالای آرایشی بهداشتی چیست؟


افزایش نرخ ها در چند هفته

مهسا دختر جوانی است که برای خرید یک کالای آرایشی به یکی از فروشگاه‌های آرایشی بهداشتی شهر همدان مراجعه کرده است با ابراز تعجب از قیمت کالا می‌گوید: این کالا را مدت‌هاست استفاده می‌کنم اما این بار در عرض چند هفته با قیمت‌های چند برابر مواجه شده‌ام. همین مساله من را نگران کرده است که با این رشد لحظه‌ای، قیمت این کالا تا چه حد زیاد خواهد شد و آیا می‌توانم دوباره آن را بخرم یا نه. 

وی بیان می‌کند: افراد زیادی جنس‌های آرایشی بهداشتی را غیرضروری می‌دانند در حالی که اقلام ضروری بسیاری در این رده وجود دارد برای مثال من هر بار برای خرید یک کرم ضد آفتاب که توسط پزشکم تجویز شده است و باید حتما از آن استفاده کنم، مبالغ بسیار زیادی می‌پردازم و فروشندگان نیز در جواب اعتراضم به شرایط می‌گویند که این کالاها شامل ارز دولتی نمی‌شود. 

در ادامه این بحث، دوست این دختر جوان که در آرایشگاهی مشغول به کار است، توضیح می‌هد: متاسفانه قیمت‌ اجناس آرایشی به صورت لحظه‌ای افزایش می‌یابد و همین موضوع کار آرایشگران را تحت‌تاثیر قرار داده و آنان را متضرر کرده است. نرخ دستمزد آرایشگاه که براساس تعرفه اصناف تعیین می‌شود، نرخ ثابتی است در حالی که لوازم آرایشی که آرایشگر از آنها استفاده می‌کند هر لحظه در حال گران شدن است. 


 داروهای مکمل و تقویتی

یکی از پزشکان پوست و مو و زیبایی شهر همدان می‌گوید: نمی‌توان انکار کرد که اقلام آرایشی بهداشتی نسبت به اقلام خوراکی و حتی پوشاک ضرورت کمتری دارند، اما نباید فراموش کرد که بسیاری از افراد به دلیل مشکلات پوست و مو مجبورند نوع خاصی از کرم‌ها و شامپوها را استفاده کنند.

اکنون این کالاها به دنبال قطع ارز دولتی به کالای لوکس تبدیل شده‌اند و متاسفانه طی یک سال گذشته نه تنها قیمت این کالاها افزایش یافته بلکه بسیاری از انواع برندها نیز نایاب شده‌اند و به همین سبب مجبوریم اجناس و برندهایی جایگزین تجویز کنیم که به‌هیچ‌وجه کیفیت و تاثیر کالاهای قبلی را ندارند. این مشکل را می‌توان در داروهای مکمل و تقویتی نیز مشاهده کرد که اکثرا خارجی هستند و طی ماه‌های اخیر اغلب داروهای مکملی که تجویز کرده‌ایم در بازار نایاب شده‌اند و بیماران با مراجعه مجدد خواستار تجویز دارویی جایگزین هستند. 


زیان فروشندگان

خسرو بزرگی یکی از فروشندگان صنف آرایشی بهداشتی شهر همدان با ابراز تاسف از شرایط بی‌ثبات بازار کالاهای آرایشی بهداشتی اظهار می‌کند: 2 علت مهم زمینه‌ساز رشد قیمت کالاهای این صنف است. یکی از این عوامل مساله افزایش نرخ ارز به دنبال تحریم‌ها و علت بعدی حذف بسیاری از برندهای آرایشی بهداشتی خارجی پرفروش در ایران به دنبال دور تازه تحریم‌هاست، چراکه کمبود جنس و نایاب شدن آن در بازار به رشد قیمت کالا دامن می‌زند. 

وی می‌افزاید: از آنجایی که مشتریان به طور مستقیم در ارتباط با فروشندگان هستند در این شرایط اغلب ما را مقصر می‌دانند و از ما گله می‌کنند که چرا قیمت‌ها تا این حد ناپایدار است، اما ما نیز در این شرایط بی‌تقصیریم و قیمت خرید کالاها نیز به همین میزان هر لحظه در حال صعود است.

این گرانی نه تنها برای ما سودی به دنبال ندارد بلکه حتی سبب زیان نیز می‌شود چراکه ما در شرایط کم شدن قدرت خرید مردم برای آن‌که کالای خود را به فروش برسانیم مجبوریم با آن‌که آن را با قیمت بالاتری نسبت به قبل خریداری کرده‌ایم با سود بسیار اندکی آن را بفروشیم. این موضوع باعث شده است در مقایسه با سال‌های قبل دستمزد بسیار کمتری داشته باشیم. بسیاری از همکاران ما نیز به همین علت مجبور به تعطیلی مغازه و فروشگاه خود شدند. 

این فروشنده ادامه می‌دهد: نوسان و بی‌ثباتی بازار کالای آرایشی و بهداشتی به حدی است که حتی گاهی خود ما نیز از قیمت‌های روز جا می‌مانیم و برای مثال اگر کالایی را امروز 155 هزار تومان به فروش رساندیم در سفارش بعدی همان کالا را باید به قیمت 165 تومان خریداری کنیم. این مساله باعث می‌شود قادر به جایگزین کردن اجناس فروشگاه نباشیم. 


خرید کالاهای تقلبی

بزرگی قدرت خرید افراد را بسیار کمتر از قبل ارزیابی می‌کند و می‌گوید: بسیاری از مشتریان ما وسعشان به خرید کالاها نمی‌رسد و این افراد اغلب به خرید کالاهای فیک و تقلبی رو می‌آورند که مشخص نیست چه تاثیر زیانباری بر سلامت پوست آنان خواهد داشت. تعداد اندکی از مشتریان ما نیز که همچنان قادر به صرف هزینه برای کالاهای آرایشی اصل و باکیفیت هستند متاسفانه نمی‌توانند آن را در بازار پیدا کنند زیرا همان‌طور که گفتم بسیاری از برندها در ایران نایاب شده است. 

وی مهم‌ترین نیاز بازار امروز کالای آرایشی و بهداشتی را ثبات قیمت می‌داند و می‌افزاید: بازار لوازم آرایشی و بهداشتی علاوه بر گرانی بی‌اندازه، بسیار بی‌ثبات است و قیمت‌ها لحظه به لحظه افزایش می‌یابد حتی در شرایطی که قیمت دلار روند نزولی در پیش گرفته است ما شاهد رشد قیمت کالای آرایشی هستیم. به نظر می‌رسد در تعیین قیمت این کالاها کاملا سلیقه‌ای عمل می‌شود و افزایش قیمت ارز و کمبود اجناس بستر مناسبی را برای برخی وارد کننده‌ها فراهم کرده است که هر طور که مایلند قیمت‌ها را افزایش دهند. 


اجازه مصاحبه نداریم 

برای پیگیری وضعیت ‌بازار لوازم آرایشی بهداشتی از علی روشن‌فرزاد، رئیس اتحادیه لوازم آرایشی و بهداشتی همدان، خواستیم در پاسخ به چرایی رشد بی‌حساب و کتاب قیمت این کالا در بازار توضیحاتی ارائه دهد. وی با رد درخواست مصاحبه، به همشهری گفت که از سوی اتاق اصناف بخشنامه‌ای دریافت کرده‌اند که به آنها اجازه مصاحبه در این خصوص را نمی‌دهد.

حسین محرابی رئیس اتاق اصناف استان همدان نیز با تایید سخنان روشن‌فرزاد بیان کرد: براساس بخشنامه کشوری که از تهران به ما ابلاغ شده است از آنجایی که مصاحبه در خصوص نرخ کالاهای غیرضروری ممکن است به تشویش اذهان عمومی منجر شود ترجیح بر سکوت است. سکوت اتاق اصناف و رئیس اتحادیه لوازم آرایشی بهداشتی می‌تواند پر از ناگفتنی‌هایی از ادامه روند نوسانات بازار این کالاهای اصطلاحا لوکس در بازار کشور و به تبع آن استان همدان باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید