• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 19 خرداد 1398
کد مطلب : 58059
+
-

شمارش معکوس برای پایان طرح زوج یا فرد

از ابتدای تابستان قرار است طرح‌های ترافیکی پایتخت به یک طرح کارآمد برپایه عوارض تبدیل شود

شمارش معکوس برای پایان طرح زوج یا فرد

سید‌محمد فخار _ خبر‌نگار

 کمتر از 2هفته تا آغاز طرح ترافیک جدید تهران باقی‌مانده است؛ طرحی که قرار است به سلطه 14ساله و غیرکارشناسی طرح زوج و فرد پایان دهد. شمایل طرح جدید کاملا بر پایه طرح ترافیک اصلی شهر استوار شده تا در واقع برای کنترل ترافیک و آلودگی هوای شهر، تنها یک طرح کامل و به‌روز وجود داشته باشد.

از ابتدای تیر امسال قرار است طرح زوج و فرد لغو و محدوده آن تبدیل به رینگ دوم طرح «کاهش» شود. بر این مبنا تردد وسایل نقلیه تنها براساس پرداخت عوارض انجام می‌شود. همچنین ساعت پیمایش و سطح مجاز آلایندگی خودرو، قیمت این تردد را از 3600 تا 10هزار تومان برای ساکنان محدوده و 7200 تا 20هزار تومان برای ساکنان خارج رینگ دوم متفاوت می‌کند.

جزئیاتی از طرح جدید
از ابتدای تابستان امسال، طرح ترافیک همانند سال گذشته در محدوده مرکزی شهر تهران اجرا می‌شود با این تفاوت که از ابتدای تیرماه۹۸ طرح «زوج یا فرد» حذف خواهد شد و به‌جای آن، طرح «محدوده کنترل آلودگی هوا» در محدوده دوم (زوج یا فرد سابق) اجرا می‌شود. در طرح مذکور، خودروهای پلاک تهران در هر فصل ۲۰روز (و خودروهای پلاک غیرتهران ۱۵روز) مجاز به تردد رایگان در محدوده دوم (زوج یا فرد سابق) هستند به‌طوری‌که زوج یا فرد بودن پلاک خودروها نیز در تعیین روزهای مجاز اثری ندارد و ملاک، صرفا تعداد روزهای ورود است. محسن پورسیدآقایی، معاون شهردار تهران درباره اجرای طرح ترافیک98 از ابتدای تیر، گفت: تمامی دارندگان خودروهای شخصی ساکن تهران و همچنین ساکنان دیگر شهرها که با خودروی شخصی قصد سفر به تهران را دارند، باید پیش از ورود به محدوده‌های ترافیکی اول و دوم در سامانه «تهران من» به نشانی My.tehran.ir ثبت‌نام کرده باشند تا بتوانند از 20روز تردد رایگان در محدوده کنترل آلودگی هوا بهره‌مند شوند. به گفته پورسیدآقایی، عوارض تردد در محدوده «کنترل آلودگی هوا» در روزهای فراتر از تعداد مجاز (20روز)، نصف عوارض طرح ترافیک تعیین‌شده است.از طرفی در سال98 با هدف تشویق بیشتر شهروندان به قانونمداری و کاهش موارد اعمال جریمه، با هماهنگی پلیس راهور ناجا، مهلت یک‌ماهه‌ای برای پرداخت عوارض طرح ترافیک و جلوگیری از جریمه درنظر گرفته‌شده است، بدین معنا که اگر شهروندانی با خودروی شخصی وارد محدوده طرح ترافیک شوند اما در حساب خود موجودی کافی نداشته‌ باشند، یک ‌ماه مهلت دارند که بدهی خود را پرداخت کنند تا در فهرست اعمال جریمه قرار نگیرند. استفاده از این مهلت و دریافت پیامک هشدار منوط به ثبت‌نام در سامانه «تهران من» است.

چرا طرح قبلی لغو می‌شود؟
حدود 14سال پیش یعنی 15آذر۱۳۸۴ بود که به‌دلیل افزایش آلودگی هوا در تهران طرح موقت تردد نوبتی خودروها یا طرح زوج یا فرد توسط پلیس و شهرداری تهران اجرا شد که زمان اعمال محدودیت را از ساعت۶:۳۰ تا ۱۹ تعیین کرده بود. این طرح با افتتاح تونل رسالت و بهره‌برداری از بزرگراه حکیم و تشدید مجدد آلودگی هوا در تهران تا بزرگراه شهید همت گسترده شد و افتتاح بزرگراه‌های امام علی و نواب، حدود آن را در شهر به میزان زیادی گسترده کرد تا 80کیلومترمربع از شهر را دربربگیرد. این طرح هیچ معیاری برای توقف خودروهای آلاینده قائل نبوده و صرفا شماره پلاک، معیار محدودشدن ترددها بود. این طرح موقت اما تا امروز اجرایی شده و با روند غیرکارشناسی آن، باید برانداخته شود.

تمدید اعتبار سهمیه‌های طرح ترافیک 

اعتبار سهمیه‌های طرح‌ترافیک سال1397 تا پایان خرداد تمدید شد. عمار سعیدیان‌فر، مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیک در این‌باره گفت: طرح‌های سال۹۷ تا پایان خرداد دارای اعتبار است. اجرای طرح ترافیک براساس نرخ سال۹۸، برای عموم به غیر از سهمیه‌های طرح ترافیک از ۱۷فروردین آغاز شده و اعتبار طرح ترافیک تا پایان خرداد است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید