• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 19 خرداد 1398
کد مطلب : 58046
+
-

چتر مالیات بازتر می‌شود

کمتر از یک هفته از ابلاغ دستورالعمل سازمان امور مالیاتی برای دریافت مالیات از خریداران سکه می‌گذرد و حالا وزیر اقتصاد به رئیس‌ کل جدید سازمان امور مالیاتی مأموریت داده در اسرع وقت طرح مالیات بر عایدی سرمایه را پیگیری و به این وزارتخانه ارسال کند. از سوی دیگر رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز از تصویب کلیات طرح مالیات بر عایدی مسکن در این کمیسیون خبر داده که از نخستین بهانه‌های دریافت مالیات بر عایدی سرمایه به شمار می‌رود.

به گزارش همشهری، دیروز فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی، در آیین تودیع رئیس سابق سازمان امور مالیاتی و معارفه امیدعلی پارسا، رئیس جدید این سازمان، پیگیری طرح مالیات بر عایدی سرمایه را یکی از مأموریت‌های اصلی پارسا در این سازمان دانست و خواستار ارسال سریع این طرح به وزارت اقتصاد شد. به گفته دژپسند، طرح مالیات بر عایدی مسکن قرار بود تا پایان خرداد به این وزارتخانه ارسال شود و بر این اساس با توجه به تأکید وزیر اقتصاد، به‌نظر می‌رسد ضرب‌الاجل پارسا برای پیگیری و ارسال این طرح نیز از این مهلت فراتر نرود. همزمان، دیروز محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز از اصلاح مالیات بر عملکرد، تسریع تصویب مالیات بر عایدی سرمایه، نهایی‌شدن طرح صندوق‌های مکانیزه‌فروش و همچنین اصلاح قانون مالیات بر ارزش‌افزوده در این کمیسیون خبر داد. پورابراهیمی با اشاره به اینکه سازمان امور مالیاتی طرح جامعی برای بحث مالیات بر عایدی سرمایه در دستور کار قرار داده، افزود: اگر لایحه این طرح در بازه زمانی کوتاه به مجلس برسد، طرح عایدی مالیات مسکن را نیز با آن هماهنگ می‌کنیم.

مالیات زیر ضرب انتقاد
با این حساب، اگر همه امور طبق خواسته متولیان اقتصادی پیش برود، در آینده نه‌چندان دور صاحبان سودهای اتفاقی در بازارهای طلا، ارز، مسکن و خودرو باید بخشی از سود خود را به‌عنوان مالیات به دولت بپردازند و این، حرکت بزرگی برای بازتر‌شدن چتر مالیاتی در کشور خواهد بود. البته در آن‌سوی ماجرا نقدهای زیادی نیز نسبت به نحوه اجرای مالیات بر عایدی که فعلاً در حوزه سکه آغاز شده وجود دارد و بخش عمده این انتقادات نیز به عملکرد نامتوازن سازمان امور مالیاتی بازمی‌گردد. به ‌عنوان‌مثال، یکی از نقدهای جدی این است که چرا دولت فقط از سکه‌های پیش‌فروشی مالیات می‌گیرد و مابقی بازار را رها کرده است. همچنین برخی، خرید سکه توسط مردم را یک رفتار متداول برای حفظ ارزش دارایی نسبت به افت ارزش پول ملی می‌دانند و معتقدند مابه‌التفاوت قیمت خریدوفروش سکه، میزان افت ارزش پول ملی را نشان می‌دهد و نباید سود تلقی شود، پس نباید مشمول دریافت مالیات باشد. نقد دیگری که به عملکرد مالیاتی دولت وارد می‌شود این است که دولت قادر به مالیات‌ستانی از دانه‌درشت‌ها نیست و به‌اندازه یک کارمند هم از آنها مالیات نمی‌گیرد و تلاش می‌کند درآمدهای مالیاتی خود را از طریق فشار به مردم و مؤدیان شفاف دنبال کند.

دژپسند: پول زور نمی‌گیریم
وزیر امور اقتصادی و دارایی با تأکید بر اینکه فقط حداکثر کردن درآمد مالیاتی مدنظر نیست، گفت: مالیات حق دولت است و ما نمی‌خواهیم پول زور بگیریم و بر همین اساس حق نداریم مؤدیان خوش‌حساب را شکنجه کنیم، اما باید به‌دنبال وصول مالیات حقه باشیم. دژپسند افزود: در کلان ماجرا، باید به سمتی برویم که بودجه مبتنی بر نفت را به بودجه مبتنی بر مالیات و درآمدهای سالم تغییر دهیم، اما لازمه این کار نیز حرکت نظام مالیاتی به سمت الکترونیک شدن است که رئیس‌جمهور نیز بر آن تأکید دارد. او با تأکید بر اینکه روابط چهره به چهره در نظام مالیاتی باید به حداقل برسد، گفت: الکترونیک شدن، مقدمه هوشمندسازی مالیات‌ستانی است و انتظار می‌رود تا پایان دولت دوازدهم این امر محقق شود. وزیر اقتصاد با بیان اینکه باید راهکارهای عملی برای مقابله با فرارهای مالیاتی تدوین و اجرا شود، افزود: در جنگ اقتصادی به سر می‌بریم و برای کمک به مدیریت اقتصاد باید وارد میدان شده و با جلوگیری از فرار مالیاتی، هم به برقراری عدالت اقتصادی کمک کنیم و هم زمینه را برای قطع وابستگی بودجه به نفت و کاهش اثرپذیری آن از تحریم فراهم آوریم. دژپسند با اشاره به اینکه قرار بود تا پایان خردادماه لایحه جامع اصلاح مالیات‌های مستقیم آماده شود، گفت: یک برنامه جامع تهیه شده که دولت بتواند موضوع رونق تولید را محقق کند؛ ضمن اینکه موضوع معیشت و کنترل تورم نیز نیازمند برخورد فعال است و پیشنهاد‌هایی را در این زمینه به رئیس‌جمهور ارائه کرده‌ایم.
 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید