• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 11 بهمن 1396
کد مطلب : 5802
+
-

نخستین پاسخ نظامی سوریه به پیشروی ترکیه

ترکیه
نخستین پاسخ نظامی سوریه به پیشروی ترکیه

 

ساعات پایانی روز دوشنبه، نخستین تنش نظامی میان ارتش سوریه با نیروهای ترکیه، که در جریان عملیات شاخه زیتون وارد خاک همسایه عرب خود شده‌اند، رخ داد. این درگیری کوتاه به روایت شبکه الجزیره از جایی شروع شد که کاروان نظامی ارتش ترکیه، متشکل از شماری از تجهیزات و خودروهای زرهی، در اقدامی اعلام نشده، به سمت ارتفاعات تله العیس، در حاشیه جنوبی حلب حرکت کرد. این در حالی است که به ادعای خبرنگار شبکه روسیا الیوم، کاروان زرهی ترکیه، با حمایت و همراهی نیروهای القاعده (هیأت تحریرالشام) در حال پیشروی در عمق خاک سوریه بوده‌ است.

از سوی دیگر، ارتفاعاتی که ارتش ترکیه در تلاش برای سیطره بر آن بوده، مشرف به موقعیت نیروهای ارتش سوریه و متحدان آن می‌شود. به این ترتیب، توپخانه ارتش سوریه برای دقایقی ارتفاعات تله العیس را مورد هدف قرار داد؛ اقدامی که عقب نشینی فوری کاروان نظامی ترکیه را در پی داشته است. شریف شحاده، نماینده پارلمان سوریه، تنها منبع رسمی است که خبر درگیری کوتاه ارتش‌های سوریه و ترکیه در حاشیه جنوبی حلب را تأیید کرده است.

به گفته شبکه الجزیره که اطلاعات دقیقی از مواضع نیروهای ترکیه در خاک سوریه دارد، این کاروان نظامی بعد از عقب‌نشینی از ارتفاعات العیس در منطقه فوج 46در حاشیه غربی ادلب مستقر شده است. حاشیه جنوبی حلب ازجمله مهم‌ترین نقاط تمرکز نیروهای مقاومت (متشکل از ارتش سوریه، حزب‌الله لبنان و متحدان آنان) در شمال سوریه به شمار می‌آید.

بازداشت منتقدان عملیات شاخه زیتون در ترکیه

به نوشته خبرگزاری رویترز، دولت ترکیه بیش از 300نفر از شهروندان این کشور را به‌دلیل انتقاد از عملیات شاخه زیتون علیه مواضع کردها در شمال سوریه بازداشت کرده است. وزارت کشور ترکیه هیچ توضیحی درباره علت این بازداشت‌ها ارائه نکرده و صرفا از بازداشت‌شدگان با عنوان حامیان تروریسم یاد کرده است. منتقدان عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه معتقدند نیروهای نظامی این کشور  قادر به تحقق اهداف عملیاتی در منطقه عفرین نبوده و نتیجه این عملیات تنها شکستی سیاسی برای ترکیه خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید