• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 19 خرداد 1398
کد مطلب : 57936
+
-

رنج توس از نبود طرح شهری

عمده مشکل در حوزه عمرانی احیای توس، نبود طرح‌های جامع و تفصیلی شهری است

شهری
رنج توس از نبود طرح شهری

راحله حسین زاده|خراسان رضوی-خبرنگار:


 احیا، بازسازی و توسعه عمرانی توس جز بر اساس طرح‌های از پیش تدوین شده جامع و تفصیلی شهری ممکن نیست. اگر سریع‌تر در این راستا اقدام نشود، نمی‌توان اقدامات عمرانی را در توس به درستی پیش برد.  رئیس کمیسیون توسعه و عمران توس شورای اسلامی شهر مشهد از ضرورت احیای هویت مغفول مانده مشهد و ثبت ملی توس گفت. 
«مسعود ریاضی» در نشست خبری با محوریت توسعه و عمران توس بیان کرد: با وجود تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی از 23 سال گذشته برای احیای توس، این منطقه طرح شهری جامع و تفصیلی ندارد و این امر باعث ایجاد چالش برای هر طرح و اقدام عمرانی می‌شود. 


ثبت جهانی توس

وی با ابراز امیدواری در خصوص ثبت جهانی توس به همشهری گفت: استاندار دستور پیگیری ثبت جهانی توس را داده است و خوشبختانه میراث فرهنگی نیز در این زمینه ورود کرده و طی جلساتی که به زودی خواهیم داشت، مقدمات کار فراهم می‌شود. ریاضی با بیان این‌که برای احیای توس باید در 2 حوزه عمرانی و فرهنگی به طور جدی کار شود، بیان کرد: یکی از مشکلات در حوزه عمرانی این است که توس فاقد طرح‌های جامع و تفصیلی شهری است و از سال 92 که به ‌مشهد تعلق گرفته طی هر اقدام با چالش مواجه شده است. 

رئیس کمیسیون توسعه و عمران توس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به این‌که با ورود شورای پنجم، اقدامات انجام شده برای احیای توس جدی‌تر پیگیری شد، عنوان کرد: با تشکیل کمیسیون توسعه و عمران در شورای پنجم طرح راهبردی توس در اداره کل راه و شهرسازی به ‌دست مشاور سپرده و جلسات متعددی به این منظور برگزار 
شد. 

وی ادامه داد: زمستان سال گذشته این طرح در کمیسیون ماده 5 استانداری به ‌تصویب رسید و اردیبهشت امسال نیز به ‌تهران ارجاع شد. تصمیم گرفته شد که در جلسات تخصصی‌تر و متوالی و پس از سال‌ها طرح راهبردی توس به ‌ثمر برسد. 
ریاضی با اشاره به این‌که طرح تفصیلی نباید نادیده گرفته شود و شهرداری برای تهیه آن پیشگام شده، عنوان کرد: یکی از قفل‌های اساسی، طرح راهبردی است که باید گشوده شود. از طرفی با توجه به این‌که توس ظرفیت سرمایه‌گذاری بالایی دارد، این امر نیازمند وجود طرح شهری است. 


باغ 7 هکتاری

رئیس کمیسیون توسعه و عمران توس شورای اسلامی شهر مشهد پروژه جلوخان را اقدامی دانست که دیوار سخت بین مدیریت شهری و میراث فرهنگی را فروریخته است. وی افزود: در این پروژه یک باغ به مساحت ۷ هکتار 26 آبان 97 کلنگ‌زنی و بخشی از آن 25 اردیبهشت 98 افتتاح شد و امید است تا آخر تابستان بقیه کارهای آن به پایان برسد. ریاضی از پردیس توس به عنوان بزرگ‌ترین پروژه مطالعاتی شهرداری نام برد و گفت: یکی دیگر از پروژه‌های این منطقه احداث پردیس حدفاصل رودخانه کشف‌رود تا جلوخان به مساحت ۳۰ هکتار است که با در نظر گرفتن همه مسائل کارشناسی جانبی اجرا خواهد شد. 
وی بیان کرد: طرح‌های عمرانی آغاز شده و در بخش فرهنگی نیز تلاش‌های خوبی صورت گرفته است. به جز 2 مجسمه نصب شده ابتدای ورودی شهر توس، نصب و ساخت ۶ مجسمه دیگر برای محوطه جلوخان در نظر گرفته شده که کارهای مقدماتی آنها در حال انجام است. 

رئیس کمیسیون توسعه و عمران توس شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص اعتبارات و هزینه‌ پروژه‌های مرتبط با احیای توس توضیح داد: در سال جاری برای پروژه‌های مطالعاتی توس 3 میلیارد و 200 هزار تومان اعتبار پیش‌بینی شده است. برای اجرای پروژه جلوخان نیز سال گذشته 15 میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که 9 میلیارد تومان آن هزینه شد و 6 میلیارد تومان باقی مانده نیز در بودجه امسال برای به ثمر رسیدن پروژه در نظر گرفته شده است. 

وی اضافه کرد: برای سایر پروژه‌های عمرانی و فرهنگی توس 18 میلیارد تومان در بودجه امسال پیش‌بینی شده و اگر حرکت این قطار شتاب گیرد، به اعتبار و بودجه بیشتری نیاز است. در حال حاضر همه چیز روی کاغذ است و در صورت عملیاتی شدن، هزینه بیشتری می‌طلبد، اما نگرانی ما هزینه نیست بلکه در صورت تامین بودجه کافی هم، جایی برای هزینه کردن آن نداریم زیرا طرح و مصوبه‌ای در توس وجود ندارد. 

این مسئول با اشاره به قرار داشتن آرامگاه بسیاری از مفاخر در قبرستان سفالقان بیان کرد: یکی از اقدامات ساخت موزه مفاخر در این قبرستان است که نماد‌هایی در رابطه با این مفاخر در موزه به‌ نمایش گذاشته شده است. آثار باقیمانده در هارونیه نیز به این موزه منتقل و از آنها نگهداری می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید