• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 11 بهمن 1396
کد مطلب : 5790
+
-

تصویب نرخ ورود به محدوده طرح ترافیک

جلسه دیروز شورای شهر تهران به بررسی عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک اختصاص داشت. طرح جدید از 15فروردین97 اجرا می‌شود

شورا
تصویب نرخ ورود به محدوده طرح ترافیک

 دیروز جلسه شورای شهرتهران ساعات خسته‌کننده‌ای را پشت سر گذاشت و برخلاف روال معمول تنها برای تصویب یک لایحه 3ساعت وقت صرف کرد. موضوع، مربوط به ادامه بررسی لایحه تعیین نرخ عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده‌های مرکزی شهر تهران بود که فوریت آن 5جلسه قبل و کلیات آن 2روز پیش به تصویب رسیده بود. این طرح 8ماده‌ای بعد از ساعت‌ها بحث و بررسی با کمترین تغییر تصویب شد و از 15فروردین‌ماه سال آینده نیز به اجرا درخواهد آمد.

ازجمله مهم‌ترین مباحثی که در مصوبه روی آن بحث شد معافیت عوارض تردد برای جانبازان بالای 75درصد وجانبازان اعصاب و روان بالای 25درصد بود. همچنین برای خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان خبری نیز تخفیف 50درصدی در نظر گرفته شد؛ منتهی به‌منظور جلوگیری از همه تخلفات و سوءاستفاده‌هایی که طی سال‌های گذشته به اسم خبرنگاران صورت می‌گرفت، قرار شد آیین‌نامه‌ای به‌منظورشناسایی خبرنگاران واقعی تهیه شود. چون اینطور که احمد مسجدجامعی اعلام کرد تعداد خبرنگاران واقعی بیش از 1300 تا 1500نفر نیست اما درسال‌های گذشته 6هزار نفر به اسم خبرنگار کارت طرح ترافیک رایگان دریافت می‌کردند. از دیگر بندهای مهم مصوبه دیروز شورای شهر این بود که عوارض تردد وسایل نقلیه پلاک تهران ازجمله آژانس‌ها، مؤسسات اتومبیل کرایه و حمل بار نظیر وانت‌بارها  و سرویس مدارس که دارای مجوز یا پروانه فعالیت از شهرداری تهران هستند در سقف مجوزهای ورودی در سال با اعمال ضریب نیم‌درصد تعیین و محاسبه خواهد شد.

همچنین ازسال آینده به درخواست طرح ترافیک تاکسی‌های اینترنتی هم در صورتی رسیدگی خواهد شد که از شهرداری تهران مجوز دریافت کنند. دیروز یکی از معدود اصلاحاتی که در بندهای مصوبه تعیین نرخ عوارض تردد وسایل نقلیه صورت گرفت، از سوی آرش حسینی میلانی مطرح شد. پیشنهاد میلانی این بود که 100درصد اضافه درآمد حاصل از اخذ عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک در سال1397 صرف توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و اقدامات کنترلی و پیشگیرانه به‌منظور کاهش اثرات ناشی از آلودگی هوا شود که به اتفاق آرا رأی آورد. به گفته میلانی، منابع ایجاد شده فرصت خوبی برای تقویت کاهش آلایندگی از طریق راهکارهایی مانند حمایت از موتورسیکلت‌های برقی، نصب فیلترهای دوده و جایگزینی اتوبوس‌های فرسوده و... است. درتأیید این پیشنهاد محسن پورسید آقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک گفت: در سال96 از محل اخذ عوارض طرح ترافیک 400میلیارد درآمد‌زایی شده که 80میلیارد تومان آن صرف مترو و بقیه در ردیف‌های اعتباری توسعه حمل‌ونقل عمومی صرف شد؛ بنابراین باید گفت اساسا درآمدهای این طرح در توسعه حمل‌ونقل عمومی صرف می‌شود. به گزارش همشهری، اینطور که محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران درحاشیه جلسه دیروز شورای شهر گفت، اگر ضرایب تخفیف درنظر گرفته شود، نرخ ورود به محدوده طرح ترافیک از 13هزار تومان تا 40هزار تومان خواهد بود. علاوه براین، ورود کامیون از 6صبح تا 10شب ممنوع است اما در بعضی از موارد بار کامیون به شکلی است که از سازمان ترافیک اجازه تردد می‌گیرد تا بار خود را تخلیه کند. درصورتی‌که اجازه تردد به این کامیون‌ها داده شود و بخواهند وارد محدوده طرح ترافیک شوند باید عوارض طرح ترافیک را جداگانه پرداخت کنند. براین اساس نرخ عوارض مجوز روزانه ورود به محدوده کامیون ممنوع در موارد خاص کامیون‌های با ظرفیت بالای 6 تن بار به این شرح است:

 

 

 همچنین ضریب مربوط به ساعت اینگونه خواهد بود که اگر نخستین تردد یا ورود از ساعت 6:30 تا 10 و آخرین خروج یا تردد قبل از 16 باشد ضریب یک و اگر نخستین ورود 10 به بعد و آخرین خروج قبل از 16 باشد ضریب0.7 خواهد بود. همچنین اگر نخستین ورود 10 به بعد باشد اما خروج بعد از ساعت 16 باشد ضریب یک و اگر ورود 6:30 تا 10 باشد اما خروج بعد از ساعت 16 باشد ضریب 1.5 محاسبه خواهد شد.

بنابراین گزارش چنانچه وسیله نقلیه‌ای تنها دریکی از بازه‌های ساعت اوج یعنی 6:30 تا 10 یا 16 تا 19 رویت شود ضریب یک و اگر درساعات غیراوج 10 تا 16رویت شود ضریب0.7 اعمال خواهد شد.

ضریب مربوط به میزان آلایندگی وسیله نقلیه 

ضریب آلایندگی خودروهای برقی یا هیبریدی0.1، ضریب خودروهای دارای معاینه فنی 0.8و سایر وسایل نقلیه یک خواهد بود.  براساس مصوبه روز گذشته، شهرداری تهران موظف شد به‌منظور جبران عوارض ناشی از ورود و تردد غیرمجاز خودروها در محدوده طرح ترافیک نسبت به شناسایی خودروها اقدام کند و عوارض پرداخت نشده را به آخرین نشانی که نزد اداره راهنمایی و رانندگی است اعلام کند و دارندگان خودرو نیز موظف هستند حداکثر ظرف 10روز عوارض را پرداخت کنند. دیروز در لحظات آخر جلسه دقایقی کوتاه نیز به اصلاح مصوبه تعیین مکان مناسب برای تشکیل اجتماعات اعتراضی اختصاص یافت که پیش ازاین از سوی فرمانداری به‌دلیل برخی ایرادات به شورای شهر بازگردانده شده بود.

 

   انتقاد از ضعف مشارکت اجتماعی در مواقع بحران

 

محسن هاشمی،  رئیس شورای اسلامی شهرتهران دیروز در ابتدای جلسه از ضعف مشارکت اجتماعی درمواقع بحران ابراز تأسف کرد. به گفته هاشمی 3هزار کارگر و ١٦٣ پایگاه برف‌روبی خیابان‌های اصلی را از برف پاک کردند اما متأسفانه کوچه‌ها و درختان دچار بحران شدند که حاکی از خلأ همکاری و نبود حس مشارکت درمیان شهروندان بود و این امر باید مورد آسیب‌شناسی قرار گیرد. هاشمی از رسانه‌ها خواست در آموزش و اشاعه انواع مشارکت پیشگام باشند. او گفت: در مواقع بحرانی مانند بارش‌های شدید برف و باران و یا حوادثی از این دست، مشارکت به حداقل می‌رسد؛ درحالی‌که در گذشته تا برف سنگین می‌آمد بلافاصله حتی کوچه‌ها توسط خود مردم برف‌روبی می‌شد. رئیس شورای شهر درعین حال عملکرد رسانه‌های برتر مانند صدا و سیما و مطبوعات پرمخاطب رانیز در جذب مشارکت‌های اجتماعی زیر سؤال برد.

 

   7دیدگاه درباره طرح ترافیک جدید تهران

 

یکشنبه‌شب تالار حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی، میزبان کارشناسانی بود که درباره طرح ترافیک جدید تهران، ایده‌های خود را بیان کردند. این گفته‌ها در ادامه   می‌آید:   قادری از مجموعه حق بشر با همستان: بعضی از موارد پیوست اجتماعی طرح ترافیک جدید بهانه‌ای برای توجیه طرح است. این طرح شفاف نیست.

کرمانشاهی، متخصص امور ترافیک: عوامل موفقیت تجارب قیمت‌گذاری طرح ازدحام در استکهلم بدین صورت بود: ۱) فناوری مناسب ۲)اطلاع‌رسانی به شهروندان۳) کاهش ملموس ازدحام ۴) ارزیابی علمی قبل و بعد از اجرای طرح ۵) اهداف روشن طرح.

پیرحسین لو، مشاور معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران:  معاون حمل ونقل دوره اعلام کرد مطالعات این طرح از دوره من شروع شد و به‌دلیل نبودن زیرساخت‌ها اجرا نشد.  فخاری، عضو شورای شهر تهران: از کجا معلوم که این طرح بهترین طرح است؟ چرا فراخوان ندادید و دیگر طرح‌های دانشگاهی را هم مورد بررسی قرار ندادید؟

 اطهاری، اقتصاددان: اگر حمل‌ونقل عمومی ارزان وجود نداشته باشد حتما مشکل به‌وجود می‌آید و مردم به حمل‌ونقل ارزان در فاصله ۱۵دقیقه‌ای دسترسی ندارند.

 وفقی، مشاور شهردار منطقه۳: به‌طور قطع می‌گویم که این طرح در کاهش آلودگی هوا کاری نخواهد کرد و اگر هم کاری کند این است که آلودگی هوا را بدتر می‌کند و پیوست دم‌دستی در آلودگی هوا ارائه شده است.

امانی، عضو شورای شهر: به مدیریت مشارکتی اعتقاد دارم. اگر پلیس قانون هوای پاک را اجرا کند می‌تواند جلوی تردد همه خودروهای آلاینده و موتورسیکلت‌ها را بگیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید