• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 18 خرداد 1398
کد مطلب : 57852
+
-

طرح فعال‌سازی صنایع راکد در مرکزی

یک کارشناس حوزه صنعت و اقتصاد: 2 هزار و 800 واحد صنعتی در صورت حمایت می‌تواند نقش مهمی در رونق تولید داشته باشد

صنعت
طرح فعال‌سازی صنایع راکد در مرکزی

آوا صادق|  اراک- خبرنگار :


مشکلات اقتصادی و اهمیت آن در کشور سبب شده مقام معظم رهبری در چند سال متوالی شعار سالیانه خود را حول محور اقتصاد انتخاب و رهنمودهای لازم را به مسئولان کشوری اعلام کنند. شعارهایی که اجرای هر کدام از آنها می‌توانست کشور را به خودباوری، خودکفایی، قدرت اقتصادی، خروج از رکود و تورم، اشتغال و تولید انبوه و صادرات غیرنفتی سوق دهد.

تحقق شعارهای اقتصادی می‌تواند ما را به تولید با کیفیت، رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال، بهبود معیشت مردم و... برساند. بنابراین برای دست‌یابی به این مهم باید مسیر را با برداشتن موانع و مشکلات به‌خصوص مشکلات کارگری و حمایت از این قشر زحمتکش به این سمت هدایت کنیم. در این میان مرکزی به عنوان قطب چهارم صنعت کشور و با بیش از 2 هزار و 800 واحد صنعتی بزرگ و کوچک در صورت حمایت دولت می‌تواند نقش مهمی در تحقق اقتصادی مقاومتی و رونق تولید داشته باشد.


غلبه بر مشکلات صنایع 

یک کارشناس حوزه صنعت و اقتصاد می‌گوید: با شرایط کنونی کشور و تحریم‌ها تنها راه برون‌رفت کشور از مشکلات اقتصادی و مقابله با فقر و بیکاری اجرای اقتصاد مقاومتی است.«شروین فدایی» بیان می‌کند: تحقق اقتصاد مقاومتی نیاز به برنامه‌ای اساسی دارد که دولت باید برای رسیدن به آن تلاش و از نخبگان و اقتصاددانان کشور استفاده کند. همچنین باید از تولید داخلی حمایت شود و قیمت کالاهای داخلی نسبت به رقبای خارجی کمتر و کیفیت آن نیز بالا رود. این حمایت دولت هم از تولید است و هم از مردم، زیرا مردم با این اوصاف از خرید کالای خارجی منصرف و تولید داخل را حمایت می‌کنند و چرخه اقتصاد سالم می‌شود و به خوبی گردش پیدا می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: با مدیریت صحیح مسئولان، برنامه‌ریزی جامع، صرفه‌جویی در مصرف و دوری از تجمل‌گرایی، افزایش صادرات کالاهای تولیدی، استفاده از کالای ایرانی و موارد دیگر اقتصاد مقاومتی محقق می‌شود.
این کارشناس حوزه صنعت و اقتصاد اظهار می‌کند: بدون شک برای داشتن کشوری توسعه‌یافته و حرکت به سمت پیشرفت و رونق اقتصادی در همه زمینه‌ها و غلبه بر مشکلات و آسیب‌پذیری کمتر در تحولات جهانی و اقدامات خصمانه مانند تحریم‌های دشمنان، توجه جدی و عملی به اقتصاد مقاومتی ضروری است.فدایی می‌افزاید: با توجه به مشکلات صنایع استان و بیکاری و تعدیل نیرو تحقق اقتصاد مقاومتی می‌تواند تولید اشتغال کند، یعنی تولیدی که با آن بتوانیم جوان‌های بیکار را جذب و مشکل بیکاری را برطرف کنیم.

وی بیان می‌کند: مؤثرترین و بهترین روش در بخش اقتصادی استان استفاده از ظرفیت‌ها و تکیه بر منافع ملی، نیروی انسانی متعهد و متخصص، درآمدهای ارزی و غیر ارزی است. در تحقق اقتصاد مقاومتی باید خیز جدی در تقویت زیرساخت‌های حوزه اقتصادی استان برداشته شود و در زمینه تقویت نقاط مثبت و رفع نقاط منفی دستگاه‌های دولتی و خصوصی استان ورود کنند.

این کارشناس حوزه صنعت و اقتصاد می‌گوید: در این میان نیروی انسانی را نباید فراموش کرد، چراکه کارگران در همه حال سربازان خط مقدم نبرد اقتصادی دشمنان بوده‌اند در حقیقت کارگران مهم‌ترین نیروی مولد و از فعالان اقتصادی و اجتماعی جامعه به شمار می‌روند که چرخ‌های تولید و اقتصاد کشور با بهره‌گیری از وجود آنها حرکت می‌کند.

فدایی اظهار می‌کند: اجرای بی‌نقص اقتصاد مقاومتی با کارگران سخت‌کوش، متعهد و دارای مهارت استان که در شرایط سخت بیشترین آسیب را دیده‌اند، امکان‌پذیر خواهد بود. بنابراین توجه به این قشر توانمند می‌تواند در تحقق اقتصاد مقاومتی مهم و اثر‌گذار باشد. همچنین کارگران می‌توانند با تفکر جهادی و اندیشه بهبود وضعیت زندگی، کسب و کار و معیشت با کار و تلاش موتور اقتصاد مقاومتی استان صنعتی مرکزی را به حرکت درآورند و به اقتصاد استان و کشور جان تازه‌ای دهند.


ضرورت تحقق اقتصاد مقاومتی 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی نیز به نبرد اقتصادی دشمنان و ضرورت تحقق اقتصاد مقاومتی اشاره می‌کند و می‌گوید: در این زمینه حمایت از صنایع، رونق تولید، افزایش صادرات غیرنفتی و حفظ اشتغال مهم‌ترین دغدغه مجموعه مدیریتی استان است.

«سعید فرخی» بیان می‌کند: در این زمینه جلسه‌های مستمر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، جلسه های ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی، جلسه‌های حمایت قضایی از تولید، ستاد تنظیم بازار و... در استان برگزار می‌شود که به عنوان ابزارهای مناسب و کارآمد و البته بسیار راهگشا برای برون‌رفت از مشکلات حوزه تولید عمل می‌کند.وی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر، تشکیل بانک جامع اطلاعاتی واحدهای تولیدی استان به عنوان یک برنامه مشخص و مدون اقتصادی در دستور کار قرار دارد. همچنین بررسی مشکلات و موانع واحدهای تولیدی برای برون‌رفت از مشکلات در حوزه صنایع با فعال کردن و به چرخه تولید بازگرداندن واحدهای نیمه فعال و تعطیل در اولویت برنامه‌های استان است.


اقتصاد مقاومتی برنامه‌ای جامع 

استاندار مرکزی در مورد اهمیت و ضرورت توجه به اقتصاد مقاومتی می‌گوید: اقتصاد مقاومتی هدف و چشم‌انداز بلندی دارد که برای تحقق آن باید علاوه بر داشته‌هایمان، ظرفیت‌های دیگر را برای سرعت بخشدن به آن شناسایی کنیم. 

«سیدعلی آقازاده» بیان می‌کند: اقتصاد مقاومتی برنامه‌ای جامع برای استفاده از ظرفیت‌های کشور به صورت بهینه اعم از بخش خصوصی، دولتی، نخبگان و... است. خوداتکایی در تولید، حذف وابستگی به غرب و مقاومت درمقابل تهدید‌ها همراه با بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی و استفاده بهینه از منابع و دارایی‌های کشور از مهم‌ترین اصول اقتصاد مقاومتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. وی ادامه می‌دهد: همه موظف به اجرای وظایف محوله در چارچوب سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری وروان‌سازی بخش تجاری هستیم، چراکه اجرای اقتصاد مقاومتی می‌تواند کشور را به‌طور کامل از وابستگی و تهدید نجات دهد و وضعیت معیشت مردم را بهبود بخشد. استاندار مرکزی اظهار می‌کند: با توجه به این‌که منابع دولتی محدود است، باید به منابع غیردولتی نیز توجه جدی شود.

 باید امنیت سرمایه‌گذاران تأمین شود و برای رفع ضوابط و مقررات دست و پاگیر چاره‌اندیشی کنیم. آقازاده می‌افزاید: مسأله‌ دیگری که باید در اقتصاد مقاومتی به آن توجه جدی داشت و می‌تواند تحقق اقتصاد مقاومتی را سرعت دهد، اقتصاد دانش‌بنیان است. در بخش شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالیت‌های اقتصادی دانش‌بنیان، استعدادهای برجسته‌ای داریم که می‌توانند در این مورد تأثیرگذار باشند. وی تأکید می‌کند: حمایت هدفمند از بخش خصوصی سرفصل برنامه اقتصادی دولت در این استان است و این موضوع برای تحقق راهبردهای اقتصاد مقاومتی ضروری است.

استاندار مرکزی با تأکید بر این‌که توسعه پایدار و ایجاد اشتغال مولد با حمایت عملی از بخش خصوصی محقق می‌شود می‌گوید: تکیه بر برنامه‌های کاربردی و شناخت فرصت‌های کسب و کار جدید به‌ویژه در مناطق روستایی و کمتر توسعه‌یافته از برنامه‌های دولت در عرصه اشتغال‌زایی است و استان مرکزی با ظرفیت‌های متعدد باید تلاش خود را به‌کار گیرد تا در این زمینه پیشتاز باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید