• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 11 بهمن 1396
کد مطلب : 5782
+
-

نجات 2نوجوان ایرانی از اسارتگاه قاچاقچیان انسان در ترکیه

نجات 2نوجوان ایرانی از اسارتگاه قاچاقچیان انسان در ترکیه

 

2 پسر دانش‌آموز که فریب وعده‌های 2کارگر افغان را خورده و همراه آنها راهی ترکیه شده بودند، خبر نداشتند که آنسوی مرزها چه روزهای وحشتناکی انتظارشان را می‌کشد. ناپدید شدن ناگهانی این 2نوجوان، راز باندی را فاش کرد که طعمه‌هایشان را به خاک ترکیه انتقال می‌دادند تا از خانواده‌هایشان اخاذی کنند.

به گزارش همشهری، دهم آذر‌ماه خانواده 2پسر نوجوان به کلانتری 106تهران رفتند و خبر از ناپدیدشدن فرزندان خود دادند. محمد امین 13ساله و امیرحسین 15ساله در یک مدرسه درس می‌خواندند و با هم دوست بودند. آنها گاهی به دیدن دوستشان در ساختمانی نیمه کاره در خیابان خواجه‌نظام می‌رفتند و به گفته پدرهایشان هردو از نهم آذرماه برای رفتن به مدرسه از خانه خارج شده و دیگر بازنگشته بودند.

با این شکایت، تیمی از کارآگاهان اداره 11آگاهی تهران زیرنظر قاضی رضوانی، بازپرس شعبه هشتم دادسرای جنایی جست‌وجو برای یافتن ردی از پسران گمشده را شروع کردند. درحالی‌که تحقیقات ادامه داشت پدر امیرحسین به اداره آگاهی رفت و سرنخ مهمی در اختیار ماموران  قرار داد. وی گفت: روزی که امیرحسین از خانه خارج شد و غیبش زد موبایلش را جا گذاشته بود.  قفل موبایل او را شکستیم و متوجه شدیم که وی با فردی به نام احمد در تلگرام چت می‌کرده است. آنها قرار گذاشته بودند که احمد او و محمدامین را از مرز رد کرده و به ترکیه بفرستد. ما احمد را می‌شناختیم. او اهل افغانستان است و در همان ساختمان نیمه‌کاره‌ای کار می‌کرد که پسرم و دوستش گاهی به آنجا می‌رفتند.

فرار مرد افغان

کارآگاهان برای کشف حقیقت راهی ساختمان نیمه‌کاره شدند و پی بردند، احمد از 3‌ماه پیش به‌عنوان نگهبان و سنگ کار در آنجا کار می‌کرده و همزمان با ناپدید‌شدن 2پسرنوجوان از صاحبکارش پول گرفته و ناپدید شده است. مأموران در قدم بعدی سراغ همکار احمد رفتند و او تأیید کرد که احمد، دو پسر نوجوان  را به مرز برده و تحویل قاچاقچی‌های انسان داده تا آنها را به ترکیه منتقل کنند. وی گفت: من با امیرحسین و محمدامین هم‌مدرسه‌ای هستم و بعد از تعطیلی مدرسه به ساختمان در حال ساخت می‌روم و در آنجا کار می‌کنم. با احمد هم در آنجا آشنا شدم. امیرحسین و محمدامین هم پاتوقشان، ساختمان نیمه‌کاره بود که گاهی به آنجا می‌آمدند و شنیدم که قصد دارند برای ادامه زندگی به ترکیه سفر کنند. اما هیچ اطلاعی از نقشه احمد نداشتم تا اینکه یکی از کارگران ساختمان به من گفت احمد با یک باند قاچاق انسان کار می‌کند.

اخاذی 50هزار دلاری

کارآگاهان در تحقیقات بیشتر پی‌بردند که احمد چند‌ماه پیش از ناپدید شدن محمدامین و امیرحسین، 2پسرنوجوان دیگر را هم به همین شگرد فریب داده است. وی 2طعمه‌اش را به‌صورت قاچاقی به ترکیه فرستاده و از خانواده هایشان اخاذی کرده بود. این 2نوجوان پس از چند‌ماه از اسارتگاه قاچاقچیان در استانبول ترکیه فرار کرده و به تهران برگشته بودند. آنها می‌گفتند که در چند ‌ماهی که ترکیه بودند، افراد گروگانگیر از آنها بیگاری کشیده و مجبورشان می‌کردند تا کارهای خلاف انجام دهند. همچنان که مأموران در جست و جوی احمد بودند، فردی ناشناس از افغانستان با خانواده 2نوجوان ناپدید شده تماس گرفت و درخواست 50هزار دلار کرد تا آنها را آزاد کند. برادر محمدامین در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: «مرد ناشناس می‌گفت بچه‌ها را گروگان گرفته و اگر این پول را جور نکنیم هردو را می‌کشند. بعد از این تماس وحشت به جان ما افتاد. چرا که از اطرافیان ‌شنیدم که قاچاقچیان انسان طعمه‌هایشان را کشته و اعضای بدنشان را می‌فروشند. » در ادامه و با دستور قاضی پرونده، ماجرا به پلیس بین‌الملل گزارش شد و از طریق پیگیری‌های اینترپل مشخص شد که 2پسر نوجوان به‌صورت قاچاقی به استانبول منتقل شده و از آنجا به آنکارا رفته‌اند.  

بازگشت به ایران

 «دعاهای مادرمستجاب شده و عزیزان ما به ایران برمی‌گردند». برادر محمد با گفتن این جمله ادامه می‌دهد: محمد امین و امیرحسین در خانه‌ای زندانی بودند که گویا فقط با اجازه فردی که آنجا نگهبانی می‌داده حق داشتند بیرون بروند. ما شنیده‌ایم که از آنها می‌خواستند بسته‌هایی جابه جا کنند. با شناسایی محل اسارت آنها،  امیرحسین و محمد امین  روز دوشنبه تحویل پلیس بین‌الملل داده شدند و قرار بود ساعت 15سه‌شنبه هواپیمای آنها در فرودگاه امام خمینی بنشیند اما زنگ زدند و گفتند تأخیر دارند و ساعت 17 یا 18 می‌رسند. دل توی دل ما نیست و خدا را شکر می‌کنیم که بلایی سرشان نیامد اما پیگیر پرونده هستیم تا هرچه زودتر متهمان دستگیر شوند؛ چرا که این گروه خوب می‌دانند چطور با وعده‌های رنگین و وعده زندگی عالی در کشورهای خارجی، ‌افراد ساده لوح را فریب داده و نقشه‌های شوم خود را پیش ببرند.» براساس این گزارش، تحقیقات پلیس جنایی برای شناسایی و دستگیری اعضای این گروه ادامه دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید