• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 18 خرداد 1398
کد مطلب : 57814
+
-

درخشش دارالقرآن نورالطریق در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

آموزش ساده آیه‌های نور

آموزش ساده آیه‌های نور

بهاره خسروی|خبرنگار

منطقه 10


انس با قرآن از دوران کودکی و آشنایی با مفاهیم آن به زبان ساده و قابل فهم برای همه گروه‌های سنی، از مهم‌ترین اهداف شکل‌گیری دارالقرآن مرکزی منطقه 10 (نورالطریق) است که سال 1394 در مجموعه فرهنگی و هنری شهید «حبیب غنی‌پور» کار خود را آغاز کرد. کسب عنوان ‌نخست نهاد دولتی شهر تهران باعنوان «شورای عالی قرآنی» شهرداری تهران شرکت‌کننده در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، بهانه‌ای شد تا با مدیر و مؤسس دارالقرآن «نورالطریق» و جمعی از مربیان پرتلاش این مجموعه درباره شیوه‌های تدریس و جذب مخاطب این دارالقرآن در منطقه گفت‌وگو کنیم. 

«یلدای سال 1394 بود که مجموعه دارالقرآن نورالطریق فعالیت خود را زیر نظر «شورای عالی شهر قرآنی» آغاز کرد. دایره فعالیت‌های آموزشی این مجموعه گروه سنی کودک و نوجوان، و بانوان محله را دربرمی‌گرفت. «الهه حیدری» مدیر و مؤسس دارالقرآن منطقه 10 با بیان این مطلب می‌گوید: «خوشبختانه با همراهی همسایه‌های خوبمان در منطقه 10 توانستیم قدم‌های مهمی را برای تربیت نسلی همسو با دیدگا‌ه‌های اسلامی برداریم.

آموزش مفاهیم دینی به زبان ساده به کودکان، نوجوانان و بزرگسالان، تربیت مربی قرآنی، اجرای برنامه‌های فرهنگی با مضمون قرآنی در جشنواره‌ها، راه‌اندازی کمپین کمک‌های مردمی برای کمک به نیازمندان و‌ ترویج مفاهیم دینی و ترغیب حس مهربانی و دوستی، تربیت حافظ قرآن از نوجوان، کارمندان شهرداری و اهالی با امکانات محدود و بضاعت اندک از مهم‌ترین فعالیت‌های این مجموعه خودگردان است.» حیدری با اشاره به کمبود امکانات و تجهیزات مناسب می‌گوید: «متأسفانه برای برپایی همه کلاس‌ها فضا و مکان مستقل و مناسبی نداریم. اگر از سوی مسئولان شهری مساعدتی بشود تا یک مجموعه مستقل در اختیار دارالقرآن قرار بگیرید، بی‌تردید خدمات بهتری را به اهالی ارائه می‌دهیم.»

نخستین حضور موفق 

امسال برای نخستین بار، مجموعه شهرداری تهران در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم حضور داشت. دارالقرآن نورالطریق توانست عنوان نخست نهادهای دولتی را در این نمایشگاه به خود اختصاص دهد. حیدری در این‌باره توضیح می‌دهد: «در 2 هفته‌ای که در نمایشگاه بین‌المللی قرآن حضور داشتیم، تلاش کردیم با اجرای برنامه‌های متنوعی مانند کارگاه‌های آموزش «مهدویت» برای کودکان با زبان شعر و قصه با استفاده از مشارکت کودکان برنامه‌های پر مخاطبی را اجرا کنیم. همچنین با برپایی محافل قرآنی ساده، آموزش نهج‌البلاغه و کاربرد آن در زندگی روزمره و نیز آموزش احکام، علاقه و رغبت بیشتری را برای یادگیری آموزه‌های دینی ایجاد کنیم. برای مثال نقاشی با حروف قرآنی توسط یکی از مربیان مجموعه از بخش‌های جذاب غرفه ما در نمایشگاه بود که سبب تحسین بسیاری از بازدیدکنندگان شد.

در مدت برپایی نمایشگاه 60 هزار نفر از غرفه دارالقرآن نورالطریق بازدید کردند. در این نمایشگاه 3 دارالقرآن فعال شهر تهران از مناطق 2،7 و10 حضور داشتند. در مجموع با همکاری این 3 دارالقرآن، بر سکوی نخست این نمایشگاه ایستادیم که سهم عمده این موفقیت حاصل تلاش‌های‌ دارالقرآن منطقه 10 بود.»
الهه حیدری در ادامه از حمایت شهرداری منطقه و توزیع هزار و 500 بسته هدیه در میان بازدیدکنندگان از سوی معاونت اجتماعی در زمان برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم قدردانی می‌کند. 

مفاهیم کاربردی نهج‌البلاغه در زندگی 

آشنایی با نهج‌البلاغه به زبان ساده از دوره‌های دائمی و پرمخاطب درالقرآن نورالطریق است که در نمایشگاه قرآن نیز مخاطبان فراوانی داشت. «طاهره نعمتی» که از مربیان تدریس این کتاب ارزشمند است می‌گوید: «روش صحیح زندگی در همین کتاب نهج‌البلاغه نهفته است. اما به دلیل داشتن متن و نثر فاخر شاید برقراری ارتباط با این کتاب برای همه آسان نباشد. ما در کارگاه‌های آموزشی به‌دنبال آموزش به زبان ساده هستیم. روایت‌ها و مطالبی را برای تفسیر و آموزش انتخاب می‌کنیم که برای زندگی امروزی کاربردی باشد و مردم بتوانند آن را به کار ببندند.»

آموزش همراه بازی 

«دوران کودکی و خردسالی، بهترین زمان برای نهادینه شدن فرهنگ انس با قرآن کریم است.» «‌کبری حسینی» از مربیان کودک دارالقرآن با اشاره به این موضوع می‌گوید: «برای آموزش به کودکان بی‌شک باید با روحیات و علایق آنها آشنا بود. بچه‌ها به‌طور معمول به شنیدن نصیحت یا آموزش مستقیم تمایلی نشان نمی‌دهند. به همین دلیل برای آموزش اغلب از داستان‌های کوتاه قرآنی کمک می‌گیریم یا قصه را به شیوه‌ای روایت می‌کنیم که کودک نیز در آن مشارکت و برایش جذابیت داشته باشد. خوشبختانه این روش نتایج خوبی را همراه داشته و بازخورد بسیاری از آموزش‌ها در رفتارها و سبک بازی کردن‌های کودکان به خوبی قابل رؤیت است.»

مهدویت با زبان قصه 

«شعله پیری» مربی بخش مهدویت دارالقرآن می‌گوید: «هدف ما آشنایی کودکان با شخصیت حضرت مهدی (عج) و زمینه‌سازی برای شرایط ظهور است. با قصه‌گویی، نقاشی و نظر‌خواهی از آنها برای تکمیل قصه، آنها را به خوب زندگی کردن و خوب بودن در بزرگسالی دعوت می‌کنیم. با این کار به آنها آموزش می‌دهیم که شرایط برای میزبانی از امام زمان(عج) و ظهور ایشان، انسان خوب بودن و سالم زندگی کردن است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید