• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
شنبه 18 خرداد 1398
کد مطلب : 57801
+
-

بیشترین تعطیلات در دنیا متعلق به کدام کشورهاست و ایران در چه جایگاهی قرار دارد؟

ایران ارباب تعطیلات نیست

ساعات کاری در ایران از خیلی از نقاط دنیا بیشتر است اما از نظر تکنیکی بیشترین تعداد روزهای تعطیل و «مرخصی با ‌حقوق» را دارد

ایران ارباب تعطیلات نیست

شبنم سیدمجیدی


روز تعطیل ملی، روز تعطیل عمومی و روز تعطیل قانونی همگی معنایی ندارند جز یک روز در سال که برای کار‌نکردن کنار گذاشته می‌شود و قانون آن را تصویب کرده است. کشورهای زیادی در دنیا هستند که مردمشان از مزایای داشتن روزهای تعطیل زیاد لذت می‌برند. در بیشتر آمارگیری‌ها وقتی می‌خواهند میزان تعطیلی‌ها را حساب کنند، هم تعطیلات رسمی و هم میزان مرخصی با‌حقوق را درنظر می‌گیرند؛ مثلاً در ایران هر کارگر می‌تواند سالانه 26روز مرخصی با حقوق داشته باشد. در کنار آن، ما 27روز هم تعطیلات رسمی قانونی داریم که سر جمع می‌شود 53روز تعطیلی با حقوق در سال. اگر این 53روز را مبنا قرار دهیم، ‌ایران در صدر کشورهای دارای بیشترین تعطیلات قرار می‌گیرد.

بله ایران در آمار، بیشترین روزهای تعطیل را به‌خود اختصاص داده، اما نکته اینجاست که این آمار با این پیش‌زمینه تهیه شده که همه کشورها 5روز کاری در هفته و 2روز تعطیلات آخر هفته دارند. این در حالی است که در ایران پنجشنبه‌ها جزو تعطیلات با حقوق محسوب نمی‌شود و در اغلب مواقع برای کارگران روز کار اجباری است و در نتیجه فقط یک روز جمعه تعطیل هستند. این نکته در ساعات کار اجباری نیز به وضوح دیده می‌شود. ساعات کار اجباری هفتگی در بیشتر کشورهای دنیا 40ساعت است اما در ایران این میزان 44ساعت در قانون کار پیش‌بینی شده است. در نتیجه اگر این موضوع را درنظر بگیریم، ایران سالانه 52روز کمتر از کشورهای دیگر تعطیلی دارد؛ مثلا ساعات کار هفتگی اجباری در آلمان 40ساعت است. این کشور 2روز تعطیلات آخر هفته و سالانه 30روز تعطیلی دارد که شامل 10روز تعطیلات عمومی و 20روز مرخصی با حقوق می‌شود.

کویت بیشترین روزهای تعطیل را دارد
اما کدام کشورها بیشترین میزان تعطیلات را دارند؟ اگر ایران را با توجه به مواردی که ذکر شد، از این آمار کنار بگذاریم، کویت کشوری است که بیشترین میزان تعطیلات را در دنیا دارد. مردم این کشور سالانه 13روز تعطیلات عمومی و 35روز مرخصی با حقوق دارند که جمع آن می‌شود 48روز. کارگران کویت بیشترین میزان مرخصی با حقوق در دنیا را دارند. روزهای کاری آنها هم 5روز در هفته است.
بعد از کویت، کامبوج قرار دارد که مردم آن سالانه 27روز تعطیلات عمومی و 18روز مرخصی با حقوق دارند که جمع آن می‌شود 45روز. بیشتر تعطیلات عمومی این کشور به‌خاطر مناسبت‌های مذهبی مربوط به بودیسم است.
سریلانکا نیز کشور دیگری است که به جز روزهای آخر هفته 45روز در سال به مردم خود تعطیلی می‌دهد. به‌خاطر تنوع مذهب در این کشور، تعداد روزهای تعطیل عمومی زیاد می‌شود که 25روز است. هندو، اسلام و مسیحیت از مناسبت‌هایی هستند که تعطیلات خاص خود را در این کشور دارند.
بورکینافاسو نیز تعطیلات 45روزه دارد که 15روز آن تعطیلات عمومی است و 30روز مرخصی با حقوق است. بحرین هم 44روز تعطیل با احتساب 14روز تعطیل عمومی و 30روز مرخصی با حقوق کارکنان دارد.

نکاتی درباره تعطیلات در کشورهای مختلف
به جز کشورهای نام برده شده (کویت، کامبوج، ‌سریلانکا، بحرین و بورکینافاسو)، تعطیلات دیگر کشورهای دنیا(با احتساب روزهای مرخصی با حقوق) زیر 40روز است.
در بعضی از کشورها مثل اوکراین اگر تعطیلی عمومی با روزهای تعطیل آخر هفته مصادف شود، روز تعطیل عمومی به بعد از تعطیلی آخر هفته اضافه می‌شود.
ترکیه نیز مثل ایران 6روز کاری هفتگی دارد و شنبه‌ها در این کشور جزو تعطیلات آخر هفته نیست. اما برخلاف ایران که 53روز تعطیلات تقویمی و مرخصی با حقوق به کارکنان می‌دهد، ترکیه، کشور همسایه ما فقط 26/5روز تعطیلی دارد که شامل 5/14روز تعطیلات عمومی و 12روز مرخصی در سال می‌شود.
فرانسه با 35ساعت کار در هفته، یکی از کشورهایی است که کمترین میزان کار اجباری را دارد. این کشور نیز مانند بیشتر کشورها 2روز تعطیلات آخر هفته و در کنار آن، 11روز تعطیلات عمومی دارد. فرانسه سالانه 25روز مرخصی با حقوق هم به کارمندان و کارگرانش اختصاص می‌دهد.
حالا ژاپن را درنظر بگیریم که مردمش به سختکوشی و ساعات کار زیاد معروفند. ژاپنی‌ها هیچ روز تعطیل عمومی با حقوق ندارند و هر کارگر ژاپنی سالانه فقط 10روز مرخصی با حقوق دارد. در نتیجه کمترین میزان تعطیلی متعلق به این کشور است. اما اگر کسی در این کشور یک سال‌و‌نیم به‌طور پیوسته اشتغال داشته باشد، بعد از آن به ازای هر سال خدمت یک روز مرخصی اضافه سالانه می‌گیرد. میزان حداکثری آن هم 20روز است.
در آمریکا هیچ قانون فدرال یا دولتی‌ای، تعطیلات عمومی یا مرخصی با حقوق را تصویب نکرده است. مرخصی‌ها با نظر مستقیم کارفرما برای کارگر یا کارمند درنظر گرفته می‌شود. طبق گزارش اداره آمار ایالات متحده آمریکا، 77درصد شرکت‌های خصوصی به کارکنان خود مرخصی‌های با حقوق می‌دهند. معمولاً یک کارمند بعد از یک سال کار مداوم به‌طور میانگین 10روز مرخصی با حقوق دریافت می‌کند. در طول بعضی ایام خاص و جشن‌ها نیز 77درصد شرکت‌ها به کارکنان خود مرخصی با حقوق می‌دهند که در سال 8روز می‌شود. بعضی شرکت‌ها هیچ تعطیلات با حقوقی ارائه نمی‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید