• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 18 خرداد 1398
کد مطلب : 57794
+
-

مازندران؛ 5 میلیون اقامت در 3 روز

300هزار اقامت در گلستان و 75هزار اقامت در همدان تنها در 3روز به ثبت رسید

گردشگری
مازندران؛ 5 میلیون اقامت در 3 روز

محمد باریکانی/خبر‌نگار

هجوم گردشگران به استان‌های شمالی و غربی کشور در تعطیلات هفته گذشته به جایی رسید که به اذعان مسئولان استانی، بخشی از خسارات ناشی از تعطیلی گردشگری در ایام نوروز را جبران کرد.
اداره راهداری استان مازندران از تردد بیش از 5میلیون خودرو تنها در استان مازندران خبر داد و این آمار جدای از آمار خودروهای ورودی به استان مازندران است. بدین‌ترتیب اگر تنها برای هر خودرو در استان مازندران ظرفیت 4سرنشین را درنظر بگیریم، بیش از 20میلیون مسافر تنها در داخل استان مازندران جابه‌جا شده‌اند. اما آمار گردشگری استان مازندران آنجا جالب‌تر است که بدانیم یک میلیون و 200هزار ظرفیت اقامتی در هتل‌ها، خانه‌مسافرها، مهمانپذیرها و کمپ‌های گردشگری، زائرسراها، اردوگاه‌های داخل جنگل‌ها و کمپ‌های موقت داخل شهرها در استان مازندران میزبان گردشگران این استان در تعطیلات هفته گذشته بود که همه آنها به اعلام معاون گردشگری این استان و در گفت‌وگو با همشهری صددرصد اشغال بودند.

مازندران؛ رتبه نخست سفر
بدین‌ترتیب تنها در آمار رسمی اقامت در مراکز اقامتی استان مازندران از سه‌شنبه تا جمعه گذشته تخمین‌ زده می‌شودحدود 5میلیون گردشگر اقامت داشتند. این آمار البته جدای از آمار خانه‌دومی‌ها‌ست. معاون گردشگری استان مازندران به همشهری می‌گوید: اصطلاح خانه‌دومی به گردشگرانی گفته می‌شود که در استان مازندران دارای ویلا یا خانه هستند و اینگونه وارد استان مازندران می‌شوند. مهران حسنی، معاون گردشگری استان مازندران البته به همشهری گفته است که هنوز آمار نهایی گردشگری مازندران در تعطیلات هفته گذشته نهایی نشده و این آمار امروز به اطلاع می‌رسد. با این حال، او گفته است که از شب‌هنگام روز سیزده خرداد تا هفدهم خردادماه گردشگران به مازندران سفر کرده‌اند.
معاون گردشگری استان مازندران با اعلام حجم بالای مسافران این استان در تعطیلات هفته گذشته، ورود این حجم از گردشگران به استان مازندران را عجیب خواند و گفت: در بابلسر، نور و رامسر به‌مدت 2شب تمام شهر قفل شده بود. همچنین در مناطق شرق و میانی استان مازندران و شهر ساری که کمتر مورد توجه گردشگران قرار می‌گرفت، تردد مشکل شد. به گفته مهران حسنی، دلیل سفر گردشگران داخلی به استان مازندران در تعطیلات هفته گذشته، به‌هم‌ریختن برنامه سفرهای آنها در تعطیلات نوروز بود که موجب شد از همان ایام نوروز گردشگران داخلی تعطیلات خردادماه را برای سفر انتخاب کنند. براساس اعلام معاون گردشگری استان مازندران، حجم ورود مسافر به استان مازندران به انداز‌ه‌ای بالا بود که روز پنجشنبه حتی در مسیر بازگشت مسافران افرادی که 5بعد‌از‌ظهر به سمت تهران حرکت کردند، بیش از 5ساعت در ترافیک به مرزن‌آباد رسیدند و تنها 20کیلومتر از مسیر بازگشت را در 5ساعت طی کردند.

غرب کشور زیرپای گردشگران
از غرب کشور نیز خبرهای ارسال‌شده به همشهری بیانگر حجم بالای ورودی گردشگران داخلی به استان‌های غربی ازجمله همدان، کرمانشاه و سنندج است. در همین رابطه علی خاکسار، معاون گردشگری استان همدان به همشهری گفت که در 3روز نخست تعطیلات هفته گذشته حداقل 75هزار اقامت در مراکز اقامتی استان همدان ثبت شد. این آمارها البته جدا از اقامت‌های چادری و انفرادی است که در تمامی شهرهای شمال کشور و استان همدان و در حجم انبوه مشاهده شده است. غار علیصدر به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری استان همدان توانسته‌ در تعطیلات هفته گذشته بخشی از خسارات ناشی از تعطیل‌شدن سفرهای نوروزی را جبران کند و آمار 50هزار بازدید را در 3روز نخست تعطیلات ثبت کند. 23هزار بازدید‌کننده نیز به دیدار از آرامگاه بوعلی رفتند و آرامگاه باباطاهر نیز بازدید 18هزار گردشگر را به ثبت رساند. همچنین به گفته معاون گردشگری استان همدان، 9هزار گردشگر به بازدید از محوطه باستانی هگمتانه رفتند. روستاهای هدف گردشگری استان همدان نیز توانستند گردشگران زیادی را جذب کنند. به‌عنوان مثال، براساس آماری که علی خاکسار به همشهری داده است، 300هزار بازدید‌کننده تنها به روستای هدف گردشگری تکلو در شهرستان کبودرآهنگ رفتند و روستای ورکانه و دامنه‌های الوند نیز مملو از گردشگر بود. 

ثبت 300هزار اقامت در گلستان تنها در 3روز
احمد تجری، معاون گردشگری استان گلستان نیز در گفت‌وگو با همشهری از استقبال بالای گردشگران داخلی از سفر به استان گلستان در تعطیلات هفته گذشته خبر داد. او گفت: شرایط اسکان روزانه 100هزار گردشگر در استان گلستان فراهم است که در تعطیلات گذشته به‌طور روزانه بخش اعظم تاسیسات اقامت استان گلستان اشغال بود. بدین‌ترتیب می‌توان احتمال داد که در 3روز نخست تعطیلات هفته گذشته بالغ بر 300هزار گردشگر روزانه در مراکز اقامتی استان گلستان و 100 اقامتگاه‌ بومگردی این استان اقامت داشتند. این آمار البته هنوز آمار تأیید شده و نهایی نیست و استان گلستان نیز همراه با سایر استان‌ها قرار است صبح امروز آمار گردشگری تعطیلات هفته گذشته را ارائه کند. با این حال، احمد تجری، معاون گردشگری استان گلستان به همشهری می‌گوید: این آمار جدا از اسکان بی‌شمار گردشگران در چادرها و کمپ‌های انفرادی است که خود در حاشیه جنگل ناهارخوران گرگان برپا کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید