• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
چهار شنبه 11 بهمن 1396
کد مطلب : 5771
+
-

جاده تجارت ایران و چین هموارتر می‌شود

مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی: مشکل حساب ایرانیان نزد بانک‌های چین رفع شد

تجارت
جاده تجارت ایران و چین هموارتر می‌شود

معاون وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی ایران به برخی ابهام‌های مطرح شده در ارتباط با سنگ‌اندازی چینی‌ها بر سر راه تجارت با ایران و ازجمله شایعه کنار گذاشتن ایران از طرح چینی جاده ابریشم پاسخ داد و با اشاره به رشد 20برابری سرمایه‌گذاری مستقیم چینی‌ها در ایران در پسابرجام اعلام کرد: بیش از 65کشور در مسیر ایده «یک‌راه - یک کمربند» در خشکی و دریا واقع شده‌اند و کشور ایران یکی از بهترین موقعیت‌ها را در این مسیر دارد. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور هم 2روز پیش با یادآوری اینکه پروژه‌های مهم با استفاده از 17میلیارد دلار فاینانس از طریق چین در کشور در حال اجرا هستند، افزود: علاوه بر این، در حدود 30میلیارد دلار دیگر موافقتنامه استفاده از منابع مالی خارجی از طریق چین و برخی کشورهای اروپایی به امضا رسیده که از این میزان، تا‌کنون 12میلیارد دلار نهایی شده و به‌زودی وارد مرحله اجرا و گشایش ال سی خواهد شد که این دستاوردها بخشی از دستاوردهای برجام است. این اظهارات در شرایطی عنوان می‌شود که در هفته‌های اخیر خبرهایی مبنی بر اقدام برخی بانک‌های چینی در مسدود کردن حساب ایرانیان منتشر شده بود که مجیدرضا حریری، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، گفت: براساس آخرین اطلاعیه‌ای که سفارت ایران در پکن صادر کرده، مشکل حساب‌های ایرانیان برطرف شده و برای اینکه اثرات آن به صفر برسد نیاز به زمان دارد. به گزارش همشهری، درحالی‌که چین به‌عنوان شریک اصلی تجاری ایران در سال‌های اخیر بیشترین حجم مبادلات تجاری را با کشورمان داشته، اما برخی تلاش‌ها برای کاهش سطح تجاری بین دوکشور و ازجمله اختلال در همکاری‌های بانکی به واسطه تحریم‌های غیرهسته‌ای از یک سو و اجرای مقررات سخت‌گیرانه جلوگیری از پولشویی از سوی دیگر توسط بانک‌های چینی، این ابهام را ایجاد کرده که مقامات پکن دنبال تغییر سیاست همکاری اقتصادی و تجاری با تهران هستند.

 

دفاع و هشدار معاون وزیر اقتصاد

محمد خزاعی، معاون وزیر اقتصاد روز گذشته در سومین همایش فرصت‌های بازرگانی و سرمایه‌گذاری ایران و چین، با اشاره به توسعه روزافزون روابط همه‌جانبه 2کشور، گفت: شرکت‌های چینی از اواخر سال92 تا دی‌ماه96 حدود 2.3میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم در ایران انجام داده‌اند درحالی‌که این سرمایه‌گذاری از سال75 تا سال92 فقط 110میلیون دلار بوده است. وی با بیان اینکه متأسفانه به‌محض بروز مشکل کوچکی مثلا در حوزه بانکی یا تجاری با یک کشور، برخی از افراد گلایه کرده و مسئله را بزرگ می‌کنند، هشدار داد که این مسائل می‌تواند به روابط حسنه چندین ساله کشورها لطمه بزند. خزاعی مشکلات ایجادشده در ارتباط با حساب بانکی برخی ایرانیان در بانک‌های چینی را جزئی خواند و تأکید کرد: نمی‌توان با نادیده گرفتن واقعیت‌های موجود در یک کشور انتظار داشت که همه‌چیز صددرصد عالی باشد و مشکلی رخ ندهد. این مقام دولتی با اشاره به رابطه خوب تجاری تهران و پکن در دوران تحریم‌ها گفت: در شرایط فعلی نیز ایران از بهبود همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و سرمایه‌گذاری در سطح بین‌المللی و دوجانبه استقبال می‌کند.

 

اوضاع خوب است

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی، چین و ایران را دو شریک تاریخی و استراتژیک خواند و گفت روابط آنها روزبه‌روز در حال گسترش است و برخلاف آنچه برخی فکر می‌کنند، این روابط هرگز دچار مشکل نشده است. وی افزود: فعلا بیش از 8درصد منابع انرژی نفت و مشتقات نفت و گاز مورد نیاز چین از ایران تأمین می‌شود و این در حالی است که این کشور می‌تواند منابع مورد نیاز خود را از کشورهای دیگر تأمین کند به‌گونه‌ای که ایران سالانه 11میلیارد دلار صادرات نفت به چین دارد. معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه طبیعی است در این شرایط برخی از کشورهای جهان و منطقه از روابط حسنه ایران و چین راضی نباشند، گفت: بنابراین هم ما و هم چینی‌ها، در کلیه سطوح از دولت‌ها گرفته تا بانک‌ها و فعالان اقتصادی بخش خصوصی باید مراقبت کنیم که به این روابط خدشه‌ای وارد نشود. غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در این همایش با اشاره به حل مشکل مسدود شدن برخی حساب‌های بانکی ایرانی در بانک‌های چین، این اتفاق را مایه رضایت بخش خصوصی عنوان کرده و از مقامات هر 2کشور برای پیگیری و حل این مسئله قدردانی کرد.

چین؛ شریک اول تجاری ایران

چین شریک اول تجاری ایران حتی در دوران تحریم‌ها بوده و مقامات 2کشور همواره بر استراتژیک بودن رابطه تهران و پکن تأکید کرده‌اند. دست‌کم اینکه از سال90 تا 10‌ماه نخست امسال ایران بیش از 50میلیارد دلار کالا بدون احتساب صادرات نفت خام به چینی‌ها فروخته و در مقابل حدود 65میلیارد دلار کالا هم از این کشور وارد کرده است. از سوی دیگر آمارهای 10‌ماه نخست امسال نشان می‌دهد که 28درصد از صادرات ایران غیر از نفت خام به کشور چین بوده و در مقابل ایران هم 25درصد از کل وارداتش را از این کشور تأمین کرده است.

 

   رایزنی‌های سیاسی 

 

خبر دیگر اینکه حسین یعقوبی، مدیرکل امور بین‌الملل بانک مرکزی دیروز از حل مشکلات حساب بانکی ایرانیان نزد بانک‌های چینی خبر داد و اظهار داشت: گشایش دوباره حساب‌های ایرانیان در چین، نتیجه رایزنی‌های فشرده مسئولان بانک مرکزی و مقامات سیاسی با طرف‌های چینی بود و حتی هفته گذشته نیز هیأتی از این بانک، برای پیگیری‌های نهایی به چین سفر کرد. به گزارش ایبنا، وی با بیان اینکه بانک‌های چینی، به محض احراز هویت صاحبان حساب، رفع مسدودی می‌کنند، توضیح داد: دلیل مسدود شدن حساب ایرانیان به‌دلیل فشارهایی بود که طرف‌های آمریکایی به بانک‌های چینی برای انجام احراز هویت مشتریان خود وارد کرده بودند و در نتیجه آن، حساب‌های بسیاری از ایرانیان اعم از دانشجویان و فعالان تجاری در برخی از بانک‌های چینی مسدود شده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :