• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 13 خرداد 1398
کد مطلب : 57708
+
-

بازار مسکن در منطقه 18چه وضعیتی دارد؟

گردش و زندگی در جزیره

هرآنچه باید درباره منطقه18 تهران بدانیم اما نمی‌دانیم از چه‌کسی سؤال کنیم؟

نگار حسینخانی


در ایستگاه متروی آزادگان یا متروی نعمت‌آباد از قطار شهری پیاده شوید یا از میدان آزادی اتوبان سعیدی را بگیرید و خود را به جنوب بکشانید یا از یکی از خیابان‌های همجوار منطقه 17 راه کج کنید و اتوبان را سپری کنید، می‌توانید خودتان را در منطقه18 بیندازید. مهم نیست از کجا می‌آیید، راه برای رسیدن به این منطقه زیاد است. اما منطقه18 چطور منطقه‌ای است و قیمت مسکن در محله‌های این منطقه چقدر است؟


تاریخچه و محله‌ها
منطقه 18 تهران در سال1359 به‌عنوان منطقه جدیدی به شهر تهران الحاق شد. این منطقه در جنوب غربی پایتخت قرار دارد. هسته اولیه این منطقه روستای یافت‌آباد بود که با گسترش مهاجرت، توسعه و رشد پیدا کرد و کاربری‌های آن از کشاورزی به شهری رسید. با عبور خط آهن تهران- تبریز از شمال منطقه و انفصال از بافت تهران مورد بی‌توجهی طرح جامع اولیه شهر تهران قرار گرفت و نقش حاشیه‌ای به آن داد. قیمت پایین اراضی باعث شد مهاجران کم درآمد و کارگران کارخانه‌ها جذب منطقه18 شوند. بافت پرتراکم مسکونی و معابر کم عرض شمایل این منطقه را ایجاد کرد؛ منطقه‌ای که بخشی از آن دامداری‌های تهران، گمرک غرب و صنایعی با عملکرد فرامنطقه‌ای مثل شیر پاستوریزه، بازار استیل، بازار آهن و... است. 

پیش‌بینی آینده و تغییرات یک‌سال اخیر
هر منطقه نسبت به طرح‌ و افق‌های چندساله‌ای که برای خود در نظر گرفته و بنا به بودجه سالانه برنامه‌هایی برای سال‌های آتی طراحی می‌کند. در منطقه18 نیز مسجد امام‌هادی(ع) و مجموعه ورزشی سرپوشیده و طبقاتی شهیددستگردی به‌عنوان 2دستاورد ارزشمند عمرانی مدیریت شهری منطقه به‌حساب می‌آید که در مراحل پایانی تکمیل قرار دارد و به‌زودی نیز به بهره‌برداری خواهند رسید. 

محله‌های ارزان‌قیمت
قیمت خرید ملک در هر یک از مناطق تهران با یکدیگر متفاوت است. حتی ممکن است قیمت ملک در محله‌های یک منطقه با یکدیگر متفاوت باشد. این امکان هم وجود دارد که قیمت ملک در یک محله هم با توجه به امکانات و خیابان‌های مجاور ناهمگون باشد و در هر نقطه‌ای قیمت‌ها با یکدیگر تفاوت داشته باشند. خرید آپارتمان در منطقه۱۸ جایی در مجتمع الزهرا یا شهرک الماس که بهترین مجتمع منطقه است بیشتر و در هفده‌شهریور کمتر است. مثلا شهرک ولیعصر متری 8میلیون تا 8میلیون و 500 هزار تومان برای تمامی املاک اعم از آپارتمان دوخوابه و آپارتمان سه‌خوابه است. این قیمت در محله‌های شادآباد، تولیددارو، فردوس، صاحب الزمان و یافت‌آباد نیز همین‌قیمت خرید و فروش می‌شود. محله بهداشت در این منطقه با متری 10میلیون تومان است و خلیج‌فارس با متری 7میلیون و هفده‌شهریور 5میلیون و 500 هزار تومان معامله می‌شود.

عامل شهرت یا سوء شهرت
اگر اهل خرید و گردش در بازار هستید حتما سری به بازار مبل یافت‌آباد بزنید. بی‌شک یکی از مشهورترین جاذبه‌های این منطقه بازار و کارگاه‌های مبل آن است. اما در همین گشت‌زدن‌ها موزه مبل یافت‌آباد را فراموش نکنید. این موزه در سال1390 تاسیس شد. دیدنی‌های منطقه18 به همین بازار ختم نمی‌شود. آن دسته از اهالی که اهل زیارتند، می‌دانند که زیارت امامزاده زید خالی از لطف نیست. این منطقه برای آن دسته که اهل تاریخ و دیدن آثار تاریخی هستند نیز یخچال ترشنبه را از دوران صفوی در دل خود دارد. طبیعت‌گردان هم دست‌خالی نخواهند ماند. این منطقه بهترین روستاهای اطراف تهران را در حاشیه و حفاظت خود داشته و باشگاه نوروزآباد یکی از بهترین باشگاه‌های سوارکاری تهران را در خود جای داده است. در کنار همه جاذبه‌های این منطقه مشکلاتی چون وجود مافیای زباله، حضور کارخانه‌های لبنی و صنعتی، پایین آمدن سن اعتیاد و بزه و آسیب‌های اجتماعی، از نگرانی‌های اهالی و دغدغه‌هایشان در بهبود سطح کیفی زندگی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید