• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 13 خرداد 1398
کد مطلب : 57703
+
-

وضعیت بازار مسکن در منطقه 17چگونه است؟

ارزان‌ترین خانه‌های شهر

ارزان‌ترین خانه‌های شهر

خدیجه نوروزی

از شمال به خیابان قزوین، از شرق به بزرگراه نواب، از جنوب به بزرگراه شهید چراغی (نواب- شاخه غربی) و از غرب به بزرگراه آیت‌الله سعیدی محدود است. اما وجود تراکم جمعیتی به میزان 4برابر دیگر مناطق، فرسودگی بافت شهری در حداقل 70درصد بناها، رشته قنات‌های متعدد و امتداد یکی از گسل‌های تهران، آن را آسیب‌پذیرترین نقطه شهر تهران کرده است. منطقه17در جنوب غربی کلانشهر جزو کم‌توسعه یافته‌ترین مناطق تهران محسوب می‌شود.

محله‌های ارزان‌قیمت
منطقه 17 دارای 3 ناحیه و 14محله (ابوذر غربی، ابوذر شرقی، آذری، بلور‌سازی‌، امامزاده حسن، گلچین، جلیلی، باغ خزانه، مقدم، سجاد، وصفنارد، یافت‌آباد، زمزم و زهتایی) است که رِنج قیمت مسکن در این محدوده از متری 4 تا 15میلیون تومان، بسته به موقعیت جغرافیایی و امکانات، متفاوت است. به‌عنوان مثال منازل مسکونی خیابان فریدون احمدی در محله ابوذر غربی بسته به اینکه در کدام سوی آن باشد متری 4میلیون تومان تفاوت قیمت دارد. مسکن‌های یک سوی خیابان 9میلیون تومان و سوی دیگر همان خیابان 5میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.بالای میدان فلاح سمت بیمارستان ضیائیان، مسکن نوساز متری 9 تا 5/10میلیون تومان، در میدان مقدم متری 5/6 تا 7میلیون تومان، در سجاد جنوبی متری 5/8 تا 13میلیون تومان و در باغ خزانه متری 14تا 15میلیون تومان است.محله‌های محله دارالشهدای ابوذر (فلاح سابق) و زمزم جزو ارزان‌ترین محله‌های این منطقه هستند.اما محله زمزم به‌خاطر داشتن بافت تجاری- مسکونی جزو بافت ضعیف محسوب می‌شود و ارزان‌قیمت‌ترین معاملات در تهران در این محله صورت می‌گیرد.کف قیمت مسکن در این محله که از متروی زمزم شروع می‌شود و تا انتهای خیابان زمزم ادامه دارد و به میدان شهید پروری منتهی می‌شود از متری 4میلیون تومان شروع می‌شود تا سقف 8میلیون تومان. اگر سری به بنگاه‌های معاملات ملکی بزنید خواهید دید که قیمت‌های کوچه رفیعیان، صنوبر، خوش‌کردار، بلوار جوانه و خیابان تقوایی در همین رنج قیمت است.البته مسکن‌های متری 4میلیون تومان معمولا ساختمان‌هایی با 20سال ساخت هستند.


تاریخچه منطقه
در فاصله سال‌های 1335تا 1348همزمان با مهاجرت جمعیت به تهران براثر تأثیرات حاصل از اصلاحات اراضی سال‌های 42- 1340، مهاجرت و اسکان جمعیت در سطح منطقه17 آغاز شد. روند تغییر کاربری اراضی منطقه از کاربری کشاورزی، باغداری و دامپروری به کاربری‌های شهری در طول سال‌های بعد از 1348 ادامه یافت تا اینکه در سال1358 تقریبا تمامی اراضی منطقه تغییر کاربری (به مسکونی، صنعتی (کارگاهی) و تجاری) یافت.براساس طرح جامع قدیمی تهران(تقسیم اراضی تهران به 2محدوده 5 و 25ساله) اراضی بخش‌های شمال، شمال شرق و مرکزی منطقه 17 در محدوده پنج‌ساله (کاربری مسکونی) و در هسته مرکزی تهران قدیم و بقیه اراضی این منطقه در محدوده بیست و پنج‌ساله (کاربری کشاورزی) قرار گرفت.

پیش‌بینی آینده
بسیاری از املاکی‌های این مناطق معتقدند قیمت‌های مسکن این محلات با رشد 10درصدی ‌ماه گذشته به سقف خود رسیده‌اند و افزایشی نخواهند داشت. اما به‌نظر می‌رسد با اجرای پروژه‌های شهرداری منطقه 17 در برخی محله‌ها، قیمت‌ها افزایش یابد. قطعا با اجرای پروژه‌هایی مانند پروژه دسترسی اتوبان جوانه به خیابان زمزم، ادامه کنارگذر اتوبان نواب حدفاصل بریانک به 9دی و پروژه مرکز محله 8و 6 پاتوق محله که باعث تغییر چهره منطقه 17می‌شوند قیمت‌های مسکن این منطقه بالا می‌رود.
در قدیم منطقه 17با 2 راه‌آهن تهران- اهواز و تهران- تبریز در شمال منطقه، بسته و محصور بود اما با رفتن 10کیلومتر مسیر راه‌آهن به زیر زمین، دسترسی‌ها برای پیوستن منطقه به شهر تهران بهبود یافت و از همین رو ارزش ملک‌ها بالا رفت. قطعا با اجرای طرح عظیم نیلوفری از سوی شهرداری و ساماندهی فضای بی‌دفاع شهری، زیباسازی و فضای سبز در ضلع شمالی منطقه (که از آیت‌الله سعیدی شروع می‌شود و تا نواب ادامه دارد) خانه‌های مسکونی آن گران‌تر خرید و فروش خواهد شد.
شهرداری این منطقه در بحث تجمیع پلاک‌ها در بافت فرسوده نیز مشغول کارهای عملیاتی است که قطعا منجر به افزایش قیمت‌ها در این مناطق خواهد شد. بیشتر بافت فرسوده نیز در محله ابوذر شرقی و محله آذری است.


شهرت و سوءشهرت
علت اینکه محله دارالشهدای ابوذر (فلاح) نتوانسته به نسبت محله‌های همجوارش از رشد مورد انتظار برخوردار باشد سوء شهرتی است که گروهی می‌خواهند این  محله را ناامن جلوه دهند.
 اگرچه وضعیت موجود با گذشته تفاوت فاحشی دارد اما هنوز سایه این ناامنی‌ها از ذهن‌ها رخت برنبسته.
بر عکس، زیارتگاه امامزاده حسن(ع) و بازار کیف و کفش در آن محدوده و مسجد ابوذر، رشد ارزش ملک‌های این محدوده‌ها را تا چندین برابر افزایش داده.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید