• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 13 خرداد 1398
کد مطلب : 57677
+
-

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی به همشهری می‌گوید

امنیت شغلی و اقتصادی دغدغه اصلی جوانان است

وزیر کشور از ساخت خانه‌های 35 تا 40متری برای دانشجویان متاهل ارشد و دکتری خبر داد

جوانان
امنیت شغلی و اقتصادی دغدغه اصلی جوانان است

مهدیه تقوی راد ـ خبرنگار

اسفند‌ماه سال گذشته بود که ذوالفقار یزدان مهر، رئیس صندوق رفاه دانشجویان از وجود 40سرای متاهلی ملکی، مخصوص دانشجویان در کل کشور خبر داد و گفت: این سراها در کل یک هزار و 548نفر ظرفیت دارند که یک درصد از کل ظرفیت دانشجویی را به‌خود اختصاص داده‌اند. همین کمبودها باعث شد مسئله خوابگاه‌های متاهلی دانشجویی روز گذشته در یکصد و هجدهمین جلسه شورای اجتماعی کشور نیز مورد بحث و بررسی قرار گیرد. عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در این جلسه از پیشنهادی سخن گفت که براساس آن دانشجویان فوق لیسانس و دکتری در زمان تحصیل اگر متاهل شوند، می‌توانند از واحدهای 35 تا 40متری که دانشگاه در اختیارشان قرار می‌دهد به‌مدت 4سال استفاده کنند. آن‌طور که رحمانی فضلی می‌گوید: برخی دانشگاه‌ها نیز اعلام آمادگی کرده‌اند تا زمین را در اختیار آنان قرار دهند و وزارت راه و شهرسازی قبول کرده است تا کمک‌هایی را در این خصوص برای ساخت انجام دهد. در جلسه شورای اجتماعی کشور عنوان شد تا جلسات مستقلی با دستگاه‌های متولی این مسئله و خیرین برگزار شود تا درصورت امکان در سال اول حدود یک هزار واحد مسکونی برای دانشجویان در کل کشور ساخته شود. به گزارش روابط عمومی وزارت کشور، وزیر با بیان این مسئله گفت: ساخت این واحدهای مسکونی انگیزه خوبی خواهد شد تا دانشجویان در دوره فوق لیسانس و دکتری ازدواج کنند چرا که یکی از مشکلات ازدواج جوانان تهیه مسکن است.

شغل ثابت، مهم‌ترین نیاز دانشجویان است
تامین خانه‌های 35 تا 40متری برای دانشجویان چقدر می‌تواند انگیزه برای ازدواج دانشجویان باشد؟ رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به این‌که قبل از بررسی این پیشنهاد باید به وضعیت ازدواج در کشورمان نگاهی داشته باشیم، گفت: نسبت ازدواج در سال96 نسبت به سال قبل از آن تقریبا 13درصد رشد منفی داشته و همین روند در سال97 به نسبت سال96 نیز تکرار شده؛ با این تفاوت که روند ثبت ازدواج دائم در سال97 نسبت به سال قبل از خود، 10درصد کمتر بوده است.
سیدحسن موسوی چلک در گفت‌وگو با همشهری تأکید کرد: نگاه به این آمارها نشان می‌دهد که همه آن‌چه در قالب سیاست‌های تسهیل ازدواج، جمعیت و خانواده و... تدوین شده نتوانسته کمک قابل‌توجهی به این مسئله داشته باشد و روند ازدواج دائم در کشورمان رو به رشد نبوده است.

وی ادامه داد: ‌مسئولان باید سیاست‌هایی را اتخاذ کنند که جوانان تشویق به ازدواج شوند، ساخت مسکن‌های دانشجویی هم می‌تواند فرصتی برای دانشجویان متاهل باشد که در زمان تحصیل بتوانند با فراغ بال بیشتری ادامه تحصیل دهند.

موسوی چلک تأکید کرد: مسئله اصلی اینجاست که ما چه تعداد دانشجو در مقاطع ارشد و دکتری داریم که همزمان با تحصیل‌شان در این مقاطع ازدواج می‌کنند و نیاز به خوابگاه دانشجویی دارند. این افراد تعدادشان آن‌قدر زیاد نیست که بتوانند روی روند منفی ازدواج در کشور تأثیر مثبتی بگذارند؛ با این حال فقط می‌تواند فرصت مناسبی برای دانشجویان متاهل باشد که دغدغه تامین هزینه‌های زندگی در بخش مسکن برایشان کمتر شود.

به‌گفته او، مسئله مسکن، دغدغه اصلی ازدواج دانشجویان نیست، ‌آن‌چه برای دانشجویان مهم تلقی می‌شود داشتن شغل و ثبات شغلی و داشتن یک درآمد پایدار در زندگی است. نگرانی‌هایی که به‌مراتب مهم‌تر از تهیه مسکن برای این افراد است.
موسوی چلک با اشاره به این‌که واگذاری خوابگاه قبلا هم به برخی دانشجویان متاهل انجام می‌شد، ادامه داد: پایین آمدن فراوانی ازدواج در کشور دلایل متعددی دارد که بخش عمده آن به مسائل اقتصادی و امنیتی که در آینده برای امرار معاش وجود دارد، بر می‌گردد و همین مسائل باعث فرار دانشجویان از مسئولیت‌پذیری زندگی مشترک می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید