• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 13 خرداد 1398
کد مطلب : 57674
+
-

آب هم مثل برق گران شد


کمتر مصرف کنید، پول کمتری بدهید. این نتیجه سیاست جدید دولت در افزایش تعرفه آب و برق است. پس از آنکه دولت برابر با مصوبه مجلس، قیمت برق را افزایش داد و شرکت آب و فاضلاب کشور اعلام کرد تعرفه‌های جدید آب از ابتدای خردادماه برای مشترکان لحاظ شده است، همزمان علی لاریجانی، رئیس مجلس هم اعلام کرد: مصوبه دولت درباره قیمت آب و برق مغایرتی با قوانین کشور ندارد.
مصرف آب چقدر برای مردم آب می‌خورد؟ اصلی‌ترین پرسش این است که با اعمال تعرفه‌های جدید مصرف آب، هزینه مصرف آب مردم چه میزان افزایش می‌یابد. علی سیدزاده، مدیرکل دفتر مدیریت مصرف، خدمات مشترکان و کاهش هدررفت شرکت آب و فاضلاب می‌گوید: براساس مصوبه اسفندماه پارسال هیأت وزیران تعرفه‌های آب و برق قرار بود در 2مرحله از ابتدای اردیبهشت‌ماه برای کل مشترکان و تعرفه‌های بیشتر برای مشترکان پرمصرف از ابتدای خرداد‌ماه اعمال شود که این موضوع در بخش آب اجرایی شده است. او از اصلاح الگوی مصرف خبرداد و گفت: براساس این الگو مصرف میانگین ۱۵‌مترمکعب در‌ماه برای خانوار با بعد ۳.۳ نفر تعیین شده و هر نفر در شبانه روز می‌تواند ۱۵۰ لیتر آب مصرف کند و هرآنچه بالاتر از این الگو باشد شامل تعرفه بیشتر خواهد شد.

مصرف برق در حال افزایش
آمارها نشان می‌دهد با وجود افزایش تعرفه برق، میزان مصرف درحال افزایش است؛ چنان که مصرف برق شامگاه یازدهم خرداد‌ماه جاری به ۴۶هزار و ۳۰۱ مگاوات رسید. براساس مصوبه پارسال هیأت وزیران، مشترکان پرمصرف از ابتدای خردادماه با افزایش تعرفه ۲۳ درصدی روبه‌رو خواهند شد. وزارت نیرو می‌گوید: خنک شدن نسبی هوا با وجود اینکه از شدت مصرف برق کاسته، اما شامگاه 11خرداد و در زمان اوج مصرف (ساعت ۲۱) روند مصرف صعودی شد و فراتر از ۴۶‌هزار مگاوات بود؛ درحالی‌که براساس گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران، پارسال میزان مصرف برق در بازه زمانی مشابه ۴۳‌هزار و ۱۸۳ مگاوات گزارش شده بود.مصطفی رجبی مشهدی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر در این‌باره می‌گوید: امسال مصرف برق 5تا 12درصد نسبت به پارسال افزایش یافته است. او با اشاره به اصلاح تعرفه مشترکان پرمصرف از ابتدای خردادماه امسال، گفت: 90درصد مشترکان، کمتر از الگوی مصرف، از برق استفاده می‌کنند ولی برای 10درصد مشترک پرمصرف، 16درصد افزایش تعرفه درنظر گرفته شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید