• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 13 خرداد 1398
کد مطلب : 57671
+
-

آغاز خصوصی‌سازی‌های بزرگ، از هفته آینده

رئیس سازمان‌خصوصی‌سازی در گفت‌و‌گو با همشهری: 52هزار میلیارد تومان از سهام دولت در 18شرکت بزرگ فروخته می‌شود


رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ از آغاز عرضه بلوکی شرکت‌های بزرگ دولتی از هفته آینده خبر داد و تأکید کرد: ارزش سهام قابل واگذاری متعلق به دولت برای عرضه در بورس 52هزار میلیارد تومان است.

به گزارش همشهری، چهارم خرداد امسال هیأت عالی واگذاری تصویب کرد سهام دولت در شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، ملی‌ صنایع‌ مس‌ ایران‌، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، بانک ملت، پالایش نفت تهران، بانک تجارت، پالایش نفت تبریز، بانک صادرات ایران، ایران‌ خودرو، سایپا، پالایش نفت شیراز، پالایش نفت لاوان، سرمایه‌گذاری‌ ملی‌ایران‌، بیمه البرز و کشت‌و‌صنعت و دامپروری پارس از طریق بازار سهام فروخته شود. ارزش کل سهام این شرکت‌ها که در زمره بزرگ‌ترین شرکت‌های ایران هستند، 260هزار میلیارد تومان است. بخش قابل توجهی از سهام این شرکت‌ها در اختیار دولت است.

شاید بتوان گفت جنجالی‌ترین بخش این واگذاری‌ها مربوط به فروش سهام ایران خودرو و سایپاست که از سال‌های پیش دولت در برابر واگذاری آن مقاومت کرده است. برخی تحلیلگران بر این باورند که این بار هم دولت سهمش را در این شرکت‌ها نخواهد فروخت اما برخی دیگر از تحلیلگران بر این باورند که با توجه به زیان‌های سنگین شرکت‌های خودروساز که هزینه هنگفتی را به دولت تحمیل کرده، دولت مجبور شده سهام خود را در این شرکت‌ها بفروشد.

زمان واگذاری
میرعلی اشرف عبد‌الله پوری‌حسینی، رئیس هیأت عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ درباره زمان و نحوه واگذاری سهام این شرکت‌ها به همشهری گفت: قرار بود قبل از عید فطر، نخستین آگهی برای فروش سهام این شرکت‌ها منتشر شود اما به‌دلیل هماهنگی‌های بیشتر انتشار آگهی عرضه به بعد از عیدفطر موکول شد و احتمالا نخستین آگهی عرضه هفته بعد منتشر می‌شود. به گفته او، طبق قاعده باید بین زمان عرضه و انتشار آگهی 20روز فاصله وجود داشته باشد و طبیعتا این عرضه‌ها 20روز بعد از انتشار نخستین آگهی عرضه، که احتمالا هفته آینده خواهد بود، آغاز خواهد شد.

سهم دولت
پوری‌حسینی در پاسخ به این پرسش که ارزش سهام قابل واگذاری دولت در این شرکت‌ها چقدر است، گفت: تعداد شرکت‌های قابل واگذاری براساس مصوبه هیأت عالی واگذاری 18شرکت است که سهم دولت در این شرکت‌ها 52هزار میلیارد تومان است.

 او افزود: از 18شرکت قابل واگذاری هنوز 7شرکت به‌دلیل‌های مختلف برای واگذاری آماده نیستند. این دلایل ممکن است توقف نمادشان در بورس برای افزایش سرمایه باشد یا سهامشان در وثیقه باشد یا در نوبت استفاده از حق‌تقدم سهام باشند. او بدون اینکه به نام این شرکت‌ها اشاره کند، اضافه کرد: ارزش این 7شرکت قابل واگذاری 18هزار میلیارد تومان است.

متقاضیان احتمالی  و قیمت‌گذاری

رئیس هیأت عامل سازمان خصوصی‌سازی درباره مشتری‌های احتمالی سهام این شرکت‌ها، گفت: هنوز عملیات بازار‌یابی از سوی سازمان خصوصی‌سازی‌ آغاز نشده است. طبیعتا این کار باید بعد از انتشار آگهی عرضه انجام شود اما هر کدام از این شرکت‌ها می‌توانند مشتری خاص خود را داشته باشند. او درباره نحوه پرداخت متقاضیان برای خرید سهام این شرکت‌ها گفت: با توجه به آنکه حجم این عرضه‌ها بزرگ و بلوکی است، بعید است که کسی سهام این شرکت‌ها را به‌صورت نقد خریداری کند، ضمن اینکه در مورد شرکت‌های بزرگ که ارزش بلوک سهامشان زیاد است، باید کنسرسیوم تشکیل شود. او در پاسخ به این پرسش که سهام این شرکت‌ها به چه قیمتی فروخته خواهد شد، گفت: با توجه به اینکه این شرکت‌ها همگی شرکت‌های حاضر در بورس هستند، مطابق مصوبه هیأت واگذاری قیمت‌گذاری سهام آنها باید براساس قیمت معاملاتی آنها روی تابلوی بورس تعیین شود. او با بیان اینکه قیمت بلوک سهام درصدی بالاتر از ارزش روز شرکت بر تابلوی معاملات بورس است، تأکید کرد: در مورد شرکت‌هایی که ارزش سهامشان پایین‌تر از ارزش اسمی 100تومان است هم همین اتفاق خواهد افتاد. به‌طور مثال، سهام شرکتی که 40تومان در تابلوی بورس قیمت‌گذاری شده است می‌تواند تا 20درصد بالاتر قیمت‌گذاری و به‌صورت بلوکی فروخته شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید