• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 11 بهمن 1396
کد مطلب : 5765
+
-

مرگنامه در جیب افغان‌ها

افغانستان
مرگنامه در جیب افغان‌ها

 

صدای مهیب انفجار، بوی خون و باروت و آژیر ممتد آمبولانس‌ها؛ اینها در این روزهای کابل دیگر آنقدرها عجیب نیست. 17سال پس از سقوط حکومت طالبان، افغان‌ها همچنان در شهرها و روستاها قربانی حملات نیروهای وابسته به این گروه‌ هستند. 3سالی است که غیراز طالبان، بلای داعش هم به جان مردم افغانستان افتاده است.

کابل، پایتخت افغانستان، طی روزهای اخیر صحنه‌ حملات متعدد طالبان و داعش بوده است؛ گویی این دو گروه در حملات تروریستی از هم سبقت گرفته‌اند. بیشتر قربانیان این حملات مردم عادی بوده‌‌اند. پیش از این پایتخت افغانستان، یکی از امن‌ترین نقاط این کشور بود اما طی یک سال اخیر، حملات تروریستی در نقاط مختلف کابل به بخشی از زندگی روزمره در این شهر تبدیل شده است؛ وضعیتی که باعث شده افغان‌ها دائما سایه مرگ را بر سر خود احساس کنند.

خبرنگار شبکه‌ تلویزیونی الجزیره دیروز در گزارشی به نقل از برخی ساکنان کابل، از افزایش ناامیدی برای بهبود اوضاع در میان مردم خبر می‌دهد. مجیب‌الله دستیار، یکی از ساکنان این شهر است که می‌گوید از خانه که خارج می‌شود در جیب خود برگه‌ای را حمل می‌کند که مشخصاتش‌ بر آن نوشته شده است؛ چرا که ممکن است دیگر بازگشتی در کار نباشد. او که 28سال دارد می‌افزاید: «لااقل اگر کشته یا زخمی شوم، پزشکان اطلاعاتی از من در دست دارند و می‌دانند با چه‌کسی تماس بگیرند.» براساس این گزارش، بعد از حمله‌های اخیر، افغان‌ها دیگر امیدی به ادامه زندگی ندارند. فضیله شاهدی، دختر 20ساله‌ای که دانشجوی علوم سیاسی است هم می‌گوید که صدای آژیر آمبولانس‌ها برای او خبر از حمله‌ای دیگر می‌دهد. فضیله هم در کیف و جیب کاپشنش یادداشتی با خود دارد که اطلاعات فردی شامل گروه خونی‌ و شماره تلفن خانواده‌اش را روی آن نوشته است. او می‌گوید: «زمانی که از خانه خارج می‌شوم، از خودم می‌پرسم آیا دوباره به خانه برمی‌گردم؟ من نمی‌خواهم بمیرم.»

امنیت در کابل و در سراسر افغانستان اکنون به یک معمای بزرگ تبدیل شده است. دولت افغانستان با 200هزار نیروی امنیتی و نظامی و بودجه دفاعی 6میلیارد دلاری، همچنان در برقراری امنیت در کشور ناتوان است. فارغ از این، آمریکا طی 17سال حضور خود در این کشور 800میلیارد دلار هزینه کرده و بیش از 2هزار کشته داده اما در شکست طالبان ناکام بوده است. در شرایط کنونی، هیچ دورنمای روشنی برای حکمفرما شدن آرامش بر افغانستان دیده نمی‌شود.

   منع انتشار اطلاعات مربوط به پیشروی طالبان

بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) اعلام کرده است وزارت دفاع آمریکا این نهاد ناظر را از ادامه انتشار گزارش‌ها درباره گستره تحت کنترل طالبان منع کرده است. گزارش‌های اخیر سیگار نشان می‌دهد قلمرو تحت کنترل طالبان در افغانستان پس از خروج نیروهای بین المللی از افغانستان گسترده‌تر شده است. حدود 2 ماه پیش این نهاد آمریکایی گزارش داد که وضعیت کنترل دولت بر مناطق و جمعیت این کشور از 2 سال گذشته اکنون در پایین‌ترین سطح خود است. بر این اساس، کنترل و نفوذ دولت افغانستان از ۷۲ درصد در سال ۱۳۹۴ به ۵۷ درصد در سال جاری کاهش پیدا کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید