• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 13 خرداد 1398
کد مطلب : 57647
+
-

مردم‌داری محور اندیشه‌های امام ره

پیروز حناچی: امام بزرگوارره می‌گفتند مادامی که مردم را دارید، از هیچ‌چیز نترسید و بترسید از روزی که مردم پشت این نظام را خالی کنند

گزارش
مردم‌داری محور اندیشه‌های امام ره


محمد سرابی/ خبر‌نگار
در آستانه 14خرداد شهر تهران آماده برگزاری مراسم سالگرد درگذشت بنیانگذار جمهوری اسلامی می‌شود. در بخشی از برنامه‌های شهرداری برای این ایام، شهردار تهران، رئیس و اعضای شورای اسلامی ‌شهر تهران، معاونان و مدیران شهرداری به‌منظور تجدید‌میثاق با آرمان‌های امام راحل در حسینیه جماران حضور پیدا کردند. به‌گزارش همشهری، شهردار تهران در این مراسم، اظهار کرد: این مکان، فضایی است که همه از آن خاطرات بسیار داریم. امام بزرگوار، هر کجا رفت، آن مکان به‌واسطه وجود ایشان بخشی از تاریخ شد؛ چه نجف، چه نوفل‌لوشاتو و چه جماران. جای ایشان خالی است و من به نمایندگی از اعضای خانواده بزرگ شهرداری تهران یاد ایشان را گرامی می‌دارم.

پیروز حناچی امام‌خمینی(ره) را بنیانگذار و نظریه‌پرداز انقلاب و نظام جمهوری اسلامی دانست و ادامه داد: ایشان همچنین یکی از اصلی‌ترین ارکان بنیانگذاری نهاد شوراها در کشور بودند؛ پدیده‌ای که در دوره ایشان ریشه پیدا کرد.

حناچی تصریح کرد: بخشی از تاریخ معاصر ایران در حسینیه جماران رقم خورد. در بازدیدهای قبلی از این مکان، حاج حسن خمینی فضایی را به ما نشان دادند که تصمیمات جنگ در آن مکان گرفته می‌شد؛ اتاقی با مساحت بسیار کم که ساده، اما خیلی تأثیرگذار بود. همه نخستین اعزام‌های جنگ را به یاد داریم که نغمه‌‌های آن تا سال‌های سال، سرود تلویزیون و مردم بود، همه به یاد داریم بچه‌هایی را که تا لحظه آخر زندگی‌شان، به عشق امام بزرگوار، مقاومت می‌کردند.

او در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: یاد امام راحل را گرامی می‌داریم و بار دیگر به نصایح ایشان توجه می‌کنیم چرا‌‌که این کار ضروری است. ایشان می‌گفتند مادامی که مردم را دارید، از هیچ‌چیز نترسید و بترسید از روزی که مردم پشت این نظام را خالی کنند. تلاش ما در شهرداری نیز این است که برای مردم رضایت و راحتی را فراهم کنیم.

رئیس شورای‌ اسلامی شهر تهران نیز که به همراه اعضای شورا در این مراسم حضور داشت، گفت: امام(ره) می‌دانست که راه برون‌‌رفت از مشکلات، اعتدال است و جز آن نیست.

محسن هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه بار عاطفی ملاقات‌های امام(ره) با دوستدارانش بسیار سنگین بود، ادامه داد: بعید است کسانی که 30ساله هستند، بتوانند این‌بار را حس کنند، پس تبیین و تحلیل افکار ایشان باید جدی گرفته شود تا جامعیت امام(ره) برای جوانان ملموس باشد. اگر جامعیت شخصیت ایشان تبیین نشود، نمی‌توانیم علل اثرگذاری ایشان بر مردم را نیز به‌درستی برای مردم جا بیندازیم.

هاشمی گفت: آنچه بسیار اهمیت دارد، اصلی‌ترین آثار ایشان یعنی انقلاب، نظام اسلامی و ولایت فقیه است. باید در 40‌سالگی انقلاب به موضوع ولایت فقیه، این مبحث مهم بیشتر بپردازیم و ببینیم آیا تمام آنچه ایشان در مورد ولایت فقیه می‌گفتند، هنوز موردپسند جامعه است یا خیر؛ اگر پاسخ مثبت است، در جست‌وجوی پاسخ به این سؤال باشیم که چطور این مقبولیت می‌تواند گسترش پیدا کند و اگر نیست باید ببینیم چطور می‌توانیم آن را به‌درستی حفظ کنیم تا نقاط ضعف و قوت آن مشخص و مشکلات نیز برطرف شود.

پردیس فرهنگی شمیم
ویژه‌برنامه‌های بزرگداشت سی‌امین سالگرد ارتحال حضرت امام‌خمینی(ره) در قالب پردیس‌های فرهنگی، نمایشگاه‌های عکس، اجرای هنرهای نمایشی در محورهای 10گانه در حرم مطهر، مناطق 22گانه و محله‌های جماران و شهر‌ری اجرا می‌شود.

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به برنامه‌های سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: برنامه‌های عمومی روزهای سیزدهم و چهاردهم خردادماه1398 و ویژه‌برنامه‌های فرهنگی حرم مطهر روز چهاردهم خردادماه از ساعت 11 الی 18 اجرا می‌شود.

ابوالفضل رفیع با اشاره به‌ ویژه‌برنامه‌های حرم مطهر از برپایی پردیس فرهنگی شمیم روح‌الله(ره) خبر داد و گفت: این پردیس در 10بخش مجزا به همت 12منطقه پایتخت و با همکاری اداره کل فرهنگی شهرداری تهران برپا و ویژه‌برنامه‌هایی را برای زائران اجرا می‌کند.

او از برپایی گذر فرهنگ و هنر در پردیس فرهنگی شمیم روح‌الله(ره) خبر داد و گفت: این گذر با حضور نقاشان، خطاطان و هنرمندان با تأکید بر موضوع بزرگداشت ارتحال ملکوتی امام‌خمینی(ره)، ‌ماه مبارک رمضان، عید سعید فطر، برپا می‌شود. شهرداری منطقه یک نیز برنامه‌های اختصاصی را در محله جماران در قالب فضاسازی محیطی مسیرهای منتهی به حسینیه جماران، برنامه‌های فرهنگی و قرآنی از تاریخ 12 تا 15 خرداد در محله جماران و برپایی نمایشگاه عکس، کتاب، پوستر و فیلم مستند با محوریت زندگی حضرت امام(ره) اجرا می‌کند.

وی افزود: همچنین منطقه20 ‌به‌صورت اختصاصی با فضاسازی محیطی مسیرهای منتهی به حرم امام‌خمینی(ره)، برپایی پردیس فرهنگی قرآنی در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از تاریخ 12 تا 15خرداد و برپایی نمایشگاه عکس، کتاب، پوستر و فیلم مستند با محوریت زندگی حضرت امام(ره) در ایام ارتحال امام همکاری دارد.

آمادگی آتش‌نشانی
سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران همچون سال‌های گذشته تامین ایمنی سی‌امین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت آیت‌الله خمینی(ره) را برعهده دارد. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران افزود: در همین راستا علاوه بر اینکه ۱۳۰ ایستگاه سازمان آتش‌نشانی تهران به‌خصوص ایستگاه‌های نزدیک حرم و ایستگاه شماره۵۰ که در محوطه داخلی حرم حضرت امام هست، مثل همیشه حالت آماده‌باش هستند، آتش‌نشانان در محل‌های برگزاری مراسم مستقر خواهند شد. جلال ملکی با اشاره به اینکه آتش‌نشانان در 3 حلقه در این محل مستقر می‌شوند، تصریح کرد: در حلقه داخلی این استقرار که شبستان‌ها، قسمت‌های مسقف شبستان‌ها و راهروها را شامل می‌شود، ۷۵نفر از آتش‌نشان‌ها به‌همراه ۱۳دستگاه خودرو، حضور خواهند داشت و در حلقه دوم نیز ۸۵نفر از کارکنان عملیاتی با به‌کارگیری ۱۴دستگاه خودرو آتش‌نشانی در بلوارها و میادین اطراف شبستان‌ها مستقر خواهند شد. او اضافه کرد: سومین حلقه استقرار آتش‌نشانان نیز شامل ورودی و خروجی شهر، اتوبان‌ها و بزرگراه‌های اطراف می‌شود که از شمال به بزرگراه آزادگان، از جنوب به بزرگراه خلیج‌فارس، از شرق به خیابان شهید رجایی، از غرب به بزرگراه خلیج‌فارس و از جنوب به شهرک واوان محدود خواهد شد که در این محدوده‌ها آتش‌نشانان به‌همراه ۱۹۳دستگاه خودرو سبک، سنگین، موتورسیکلت و خودروهای پشتیبانی در ۱۵۰نقطه حاضر خواهند بود. در این استقرارها از ظرفیت آتش‌نشانان داوطلب و بانوان آتش‌نشان نیز به‌صورت اکیپ‌های پیاده در قسمت شبستان‌های اصلی استفاده خواهد شد

   مترو14خرداد رایگان است
خدمات‌رسانی شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه در خطوط یک، 2، 3، 4، 5، 6 و 7 در روز سه‌شنبه ۱۴ خرداد۹۸ همزمان با برگزاری مراسم سی‌امین سالگرد ارتحال حضرت امام‌خمینی(ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران رایگان است.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو در این‌باره اظهار کرد: به‌منظور رفاه حال شهروندان و زائران، فاصله حرکت قطارهای خط یک متروی تهران در آن روز از ساعت ۱۶ تا ۲۰ از ۷ به ۴دقیقه و فاصله حرکت قطارها در خط2 از ۷ به ۶ دقیقه، خط3 از ۱۲ به ۱۰دقیقه و در خط4 از ۸ به ۶ دقیقه کاهش می‌یابد. فرنوش نوبخت با اعلام این خبر گفت: شرکت بهره‌برداری متروی تهران از شامگاه روز ۱۳خردادماه خدمات‌رسانی ویژه به‌منظور جابه‌جایی زائران و شرکت‌کنندگان در مراسم سالگرد ارتحال امام‌خمینی(ره) را آغاز می‌کند و در این راستا سرویس‌دهی شبانه حرم تا حرم از ایستگاه شهرری تا ایستگاه حرم مطهر امام‌خمینی(ره) با فاصله حرکت هر ۳۰ دقیقه یک قطار از ساعت ۲۳ تا ۶ صبح اجرا خواهد شد. خط فرودگاه امام‌خمینی(ره) نیز در آن روز به‌دلیل برگزاری مراسم سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران سرویس‌دهی نخواهد داشت. نوبخت خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سی‌امین مراسم سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی در عصر روز ۱۴خرداد‌ماه برگزار می‌شود، ساعت فعالیت خط یک متروی تهران تا پایان انتقال همه شرکت‌کنندگان در مراسم، تداوم خواهد داشت و در صورت نیاز نسبت به اعزام قطارهای فوق‌العاده اقدام خواهد شد.

مکث

خطوط ویژه اتوبوسرانی


شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، از ساعت 13روز سه‌شنبه 14خرداد به زائران برای عزیمت به حرم مطهر حضرت امام‌خمینی(ره) خدمت‌رسانی خواهد کرد.
محل استقرار اتوبوس‌ها به شرح زیر است:

سامانه یک: چهارراه تهرانپارس - شهرک ولیعصر(عج) - یافت‌آباد - شاد‌آباد

سامانه2: میدان خراسان - پایانه خاوران

سامانه3: شهرک محلاتی - جماران - چهارراه اشراق - میدان نبوت - میدان رسالت

سامانه4: میدان راه‌آهن - بازار دوم نازی‌آباد - جوادیه - ابوذر - میدان انقلاب اسلامی

سامانه 5: میدان آزادی - فلکه دوم صادقیه - شهرک شهید باقری - تهرانسر

سامانه 6: میدان شهرری - فلکه سوم دولت‌آباد - ‌خانی‌آباد

این خبر را به اشتراک بگذارید