• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 13 خرداد 1398
کد مطلب : 57634
+
-

ساماندهی معادن شن و ماسه در مرکزی

معاون عمرانی استاندار: برای صدور مجوز برداشت شن و ماسه از رودخانه‌های استان شهرداری‌ها و پیمانکاران در اولویت قرار دارند

وجیهه غلامحسین‌زاده  | قم- خبرنگار:

استاندار مرکزی گفت: کارگاه‌های دارای مجوز شن و ماسه استان مرکزی باید ساماندهی شوند که به صورت محدود و با نظارت سازمان مربوطه برداشت کنند.به‌گزارش تسنیم، «سیدعلی آقازاده» در جلسه شورای معادن استان مرکزی با اشاره به ممنوعیت استفاده از معادن رودخانه‌ای افزود: با توجه به سیلاب‌های اخیر در استان، در روستاها رسوباتی از شن و ماسه وجود دارد که با ساماندهی و نظارت اصولی به عنوان خوراک واحدهای تولیدی می‌توان از آنها استفاده کرد.

وی اضافه کرد: براساس قانون، استفاده از معادن رودخانه‌ای ممنوع شده و به عبارتی برداشت شن و ماسه از رودخانه انجام نمی‌شود.
استاندار مرکزی ادامه داد: هدف ما این است که علاوه‌ بر ساماندهی رسوبات در نقاطی که آبرفت و رسوب آمده پاکسازی انجام دهیم و آن قسمت را برای مصالح رودخانه‌ای و کارخانه بتون استفاده کنیم.


معادن رودخانه‌ای در استان

آقازاده با اشاره به معادن رودخانه‌ای در استان بیان کرد: به دنبال فعال کردن دوباره این معادن نیستیم. به همین سبب باید تعداد کارگاه‌های برداشت شن و ماسه که مجوز دارند و نقاطی را که مورد تأیید شرکت آب منطقه‌ای استان هستند در مدت 10 روز آینده مشخص کنیم.وی بیان کرد: پس از شناسایی کارگاه‌های دارای مجوز و نقاط مورد تأیید شرکت آب منطقه‌ای استان، سازمان صمت و خانه معدن، کارگاه‌های دارای مجوز باید ساماندهی شوند که به صورت محدود و با نظارت سازمان مربوطه برداشت کنند.آقازاده اضافه کرد: امسال توان تأمین خوراک تعدادی از کارگاه‌های شن و ماسه را داریم. به همین سبب اگر برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم، پیش‌بینی می‌شود از 500 تا یک میلیون تن در مناطق مختلف خوراک(شن و ماسه) داشته باشیم.


‌ارجاع 50 پرونده به مراجع قضایی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: براساس ماده ۱۹ بیش از ۵۰ پرونده تخلف در زمینه برداشت‌های غیرمجاز به مراجع قضایی استان مرکزی معرفی شده است.
«محمدرضا حاجی‌پور» در این جلسه شورای معادن استان مرکزی با اشاره به پیگیری مشکلات حوزه معدن در استان اظهار کرد: از سال گذشته تاکنون 6 جلسه با 46 مصوبه داشته‌ایم که شامل پیگیری مسائل و مشکلات حوزه معدن، تعلیق، ابطال و اکتشاف معادن است.وی افزود: با توجه به همکاری دستگاه‌های اجرایی، همه مصوبات در استان عملیاتی شده است. به همین سبب جزو استان‌های برتر در پیگیری مصوبات هستیم.


تأمین مواد اولیه

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های ما تأمین مواد اولیه واحدهای فرآوری شن و ماسه است که براساس مصوبه وزارتخانه نباید از معادن شن و ماسه رودخانه‌ای استفاده کرد.حاجی‌پور بیان کرد: سیلاب‌های اخیر در استان در کنار تخریبی که داشتند منجر به آورده مواد معدنی شدند، به طوری که تعدادی از واحد‌های فرآوری در استان از این آورده استفاده کردند. به همین دلیل باید نسبت به تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی اقدام کنیم.


شناسایی ظرفیت‌ها

وی بیان کرد: براساس مصوبه و تفاهم‌نامه وزارت صمت و نیرو قرار بر این شد که با نگاه ظرفیت‌سنجی در مناطق مختلف، موضوعات مختلف توسط شرکت آب منطقه‌ای استان بررسی شود و نسبت به شناسایی ظرفیت‌ها در نقاط مختلف اقدام کنیم.رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی بیان کرد: اگر ظرفیت‌های منطقه‌ای کم بود، براساس توافقات باید نسبت به صدور مجوز برداشت اقدام کنیم.

حاجی‌پور افزود: با این حال، به سبب کمبود کارشناس معادن در بحث مطالعات، این کار اجرا نشد و بر اساس تصمیمات استان، صدور مجوز برداشت از معادن در جلسات شورای معادن با نظارت و هماهنگی مسئولان و دستگاه‌های مربوطه انجام می‌شود.وی ادامه داد: واحدهای فرآوری دغدغه تأمین خوراک دارند، به همین سبب باید این موضوع بررسی و مشکلات برطرف شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی بیان کرد: در دشت‌ها و مناطق با شیب منفی که امکان جاری شدن سیلاب وجود دارد به هیچ عنوان مجوز برداشت داده نمی‌شود.
حاجی‌پور با اشاره به برداشت‌های غیرمجاز در استان گفت: براساس ماده 19 بیش از 50 پرونده متخلف در زمینه برداشت‌های غیرمجاز به مراجع قضایی معرفی شده است.
وی ادامه داد: اکنون خط قرمز ما برداشت‌های غیرمجاز و رعایت نکردن ایمنی در معادن است. به همین علت این موضوع را با جدیت پیگیری می‌کنیم.


شهرداری‌ها و پیمانکاران راهسازی در اولویت برداشت 

معاون عمرانی استاندار مرکزی گفت: برای صدور مجوز برداشت شن و ماسه از رودخانه‌های استان باید شهرداری‌ها و پیمانکاران بزرگ راهسازی در اولویت قرار گیرند.«مهدی زندیه‌وکیلی» در این جلسه با اشاره به شناسایی نقاط و حجم برداشت مصالح از رودخانه‌ها اظهار کرد: برای صدور مجوز برداشت شن و ماسه از رودخانه‌های استان باید شهرداری‌ها و پیمانکاران بزرگ راهسازی در اولویت قرار گیرند.
معاون عمرانی استاندار مرکزی افزود: شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی باید نسبت به شناسایی نقاط و حجم برداشت مصالح از رودخانه‌ها اقدام کند تا مشکلات برطرف و برداشت مصالح از رودخانه‌ها با نظارت و ساماندهی انجام شود.


ساماندهی مصالح حاصل از سیلاب‌ها 

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی با اشاره به شناسایی نقاط نیازمند به لایروبی گفت: از سال 86 به دلیل افزایش تعداد کارگاه‌های شن و ماسه‌ای استان، مصوب شد که کارگاه‌ جدید شن و ماسه رودخانه‌ای در استان تاسیس نشود. 

«عزت‌الله آمره‌ای» افزود: کار‌گاه‌های شن و ماسه که از قبل فعالیت می‌کردند در مدت زمان مشخص به معادن کوهی منتقل شدند و منابع این کارگاه‌ها را به صورت محدود تامین کردیم. وی ادامه داد: رودخانه‌ای به عنوان معدن نمی‌توانیم شناسایی کنیم و براساس ظرفیت نقطه‌ای، رودخانه‌ها شناسایی و میزان حجم به سازمان صمت اعلام می‌‌شود تا به کارگاه‌های شن و ماسه معرفی شود. 

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی با اشاره به سیلاب‌های اخیر در استان بیان کرد: سیلاب‌های اخیر در استان مصالحی به همراه داشته که باید در قالب کارگاه‌های شن و ماسه و لایروبی رودخانه در اختیار بهره‌برداران قرار گیرد. آمره‌ای اضافه کرد: نقاطی که نیاز به لایروبی داشته شناسایی شدند که به مرور زمان معرفی می‌کنیم و اکنون به دنبال نظارت و ساماندهی برداشت‌ها هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید