• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 13 خرداد 1398
کد مطلب : 57630
+
-

دغدغه‌های زیست‌محیطی لوشان؛ زیر ذره‌بین رسانه‌ها

دغدغه فعالان محیط‌زیست درباره انتقال پسماند پتروشیمی به گیلان ادامه دارد

گزارش
دغدغه‌های زیست‌محیطی لوشان؛ زیر ذره‌بین رسانه‌ها

مهسا طالبی | رشت- خبرنگار:


نگرانی و دغدغه فعالان محیط‌زیست و رسانه‌ها در زمینه ورود پسماند پتروشیمی موجب شد استاندار گیلان به معاون عمرانی خود دستور بدهد با هیاتی متشکل از رسانه‌های جمعی، فعالان محیط‌زیست، نمایندگان سمن‌ها و... از نحوه فعالیت و ورود این پسماندها به صورت شفاف مطلع شوند و در صورت تخلف فورا جلوی این اقدام گرفته شود. 

بازدید هفته گذشته با حضور تعدادی از استادان دانشگاه در حوزه‌های شیمی و محیط‌زیست و رسانه‌ها انجام شد. صداوسیمای مرکز گیلان، خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری، مطبوعات و سازمان‌های مردم‌نهاد، انجمن پایش اقلیم کاسپین، انجمن طرفداران توسعه انزلی، موسسه محیط‌زیستی سرزمین ایده‌آل ما، شبکه تشکل‌های محیط‌زیستی و منابع طبیعی گیلان در این بازدید حضور داشتند.برخی از فعالان محیط‌زیست بعد بازدید میدانی از شهر لوشان، از توضیحات شرکت دانش‌بنیان بلیش وابسته به بخش خصوصی راضی نشدند.


مشاهده نواقص در پروسه اجرایی

در این خصوص نایب دبیر محیط‌زیست و منابع طبیعی گیلان به نیابت از ۲۳ تشکل عضو شبکه گیلان بیان کرد: موج رسانه‌ای ایجاد شده طی این روزها نه از سر بدخواهی که از اوج حساسیت‌های فعالان محیط‌زیست نسبت به تخریب‌هایی است که در استان شاهد هستیم.«زهرا جنسی» موافقت و مخالفت با این موضوع را نیازمند تکمیل اطلاعات و در دست داشتن مدارک قابل استناد دانست و گفت: شبکه تشکل‌های محیط‌زیستی گیلان به هیچ‌وجه تا به امروز رای و نظر قطعی خود را اعلام نکرده است. هر چند بازدید صورت گرفته مقدمه خوبی برای تکمیل اطلاعات پیش روست اما نواقص بسیاری در پروسه اجرایی مشاهده می‌شود و سوالات بسیاری مطرح است.

وی افزود: به این منظور از اکبری‌مقدم معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان برای بررسی دقیق و بی‌حاشیه و با نگاه کارشناسانه درخواست جلسه‌ای با حضور شورای هماهنگی شبکه سازمان‌های غیردولتی محیط‌زیست گیلان، مسئولان پاسخگو در اداره کل حفاظت محیط‌زیست، استادان صاحب علم در این عرصه، همچنین مسئولان پاسخگو از کارخانه مورد نظر داریم.«رامین شیرعلیپور» دبیر شبکه سازمان‌های غیردولتی محیط‌زیست و منابع طبیعی گیلان بیان کرد: لازم است کلیه مدارک قابل مشاهده از کارخانه و مجوزها و مدارک صادره از محیط‌زیست قبل از جلسه استانداری در اختیار شبکه برای بررسی و تعامل بیشتر با استادان قرار بگیرد.


نتیجه نهایی در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان هم با اشاره به نظر استاندار گیلان مبنی بر این‌که چنانچه این کارخانه به هر دلیلی کوچک‌ترین آسیب زیست‌محیطی داشته باشد از فعالیت آن باید جلوگیری شود، اظهار کرد: استاندار تاکید دارد اگر در این فرایند طبق نظر علمی و کارشناسی دقیق، مشکل زیست‌محیطی وجود نداشته باشد و در جهت رونق اقتصادی و تولید استان موثر باشد، ضمن تامین نظر ذی‌نفعان به صورت شفاف و مستدل، باید از امنیت سرمایه‌گذاری و فضای کسب و کار استان حمایت شود.

«علی اوسط اکبری مقدم» با بیان این‌که حساسیت‌های زیست‌محیطی گیلان که از سوی اصحاب رسانه و سمن‌های زیست‌محیطی مطرح می‌شود قابل درک است، افزود: در خصوص حفاظت و نگهداری از محیط‌زیست در حق نسل آینده تاکنون بسیار جفا شده و باید تلاش کنیم برای نسل بعدی این منابع خدادادی را حفظ کنیم.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری انجام شده توسط بخش خصوصی و صدور مجوز برای انتقال پسماند از واحدهای پتروشیمی خوزستان به این کارخانه افزود: مسائل مرتبط با این حوزه به صورت مستند در اختیار استادان دانشگاه قرار گرفت تا از نظرهای علمی صاحب‌نظران بهره‌مند شویم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان خواستار ارائه تمامی مستندات مربوط به این پروژه و نحوه حمل این پسماندها به استان و اطلاعات مربوط به محموله‌ها و شرکت حمل‌کننده در جلسه‌ای تخصصی با حضور فعالان ‌زیست‌محیطی، مدیران صنعت، معدن و تجارت و استادان دانشگاه شد.

اوسط اکبری مقدم با اشاره به این‌که نتایج جلسه مذکور در اختیار رسانه‌ها و افکار عمومی قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: انتظار از رسانه‌ها، شخصیت‌ها و فعالان اجتماعی استان این است که ضمن پرهیز از شایعات و مطالبی که ممکن است آرامش روانی مردم را مخدوش کند، با انتشار دقیق و درست واقعیت و نظرات کارشناسی، به تصمیم‌گیری در این زمینه در فضای کارشناسی کمک کنند. 
وی افزود: این تصور که قرار است زباله پتروشیمی از جنوب به مراکز دفن زباله شمال منتقل شود، اصلا درست نیست و در صورت رعایت استانداردها و ضوابط محیط‌زیستی، این اقدام بسیار ارزشمند، درآمدزا و اشتغال‌آفرین است.

این خبر را به اشتراک بگذارید