• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 13 خرداد 1398
کد مطلب : 57629
+
-

خیابان فردوسی آماده حضور گردشگران می‌شود

مسئولان راه‌ و شهرسازی استان می‌گویند این طرح تا پایان امسال به اتمام می‌رسد، اما شهرداری خرم‌آباد می‌گوید سال آینده تکمیل می‌شود

در شهر
خیابان فردوسی آماده حضور گردشگران می‌شود

فاطمه حافظی | خرم آباد - خبرنگار:


طرح پیاده‌راه‌سازی خیابان فردوسی سال‌ها بود که نقل محافل بود هر چند این طرح نیز برای مدتی به حالت پیاده درآمد اما باز هم دیری نگذشت که از این طرح صرف نظر شد و دوباره به حالت قبلی برگشت.
اما بالاخره با طرح های مختلف و با استفاده از طرح بازآفرینی شهری دوباره پیاده محور شدن این مسیر قوت گرفت زیرا این محور جزو بافت تاریخی شهر است و همین موضوع باعث شد تا بتوان به اجرای طرحی برای زیبایی این مسیر امیدوار شد.

طرح پیاده روسازی محور فردوسی در اواخر سال گذشته کلید خورد و بعد از کنده کاری های زیاد، اما طرح به دلیل وجود مشکلاتی در لایه های زیرزمینی متوقف شد اما بالاخره بعد از گذشت مدتی این مشکلات رفع و شروع کار پیاده روسازی دوباره قوت بیشتری به خود گرفته است.مسئولان زمان اتمام طرح پیاده‌راه‌سازی خیابان فردوسی را تا پایان تیرماه سال جاری اعلام کرده‌اند، اما شورای شهر طرح احداث آب نما و کانال های آب را منوط به زمان تایید توسط میراث فرهنگی و تخصیص اعتبار می دانند. فردوسی یکی از خیابان‌های قدیمی خرم آباد است و در بافت تاریخی این شهر و در نزدیکی قلعه فلک‌الافلاک قرار دارد و پیاده‌راه‌سازی این خیابان هم به حفظ ارزش های تاریخی آن کمک می‌کند و هم در جذب گردشگران بسیار موثر است.


به سختی افتادن کسبه و شهروندان 

یکی از کسبه خیابان فردوسی به خبرنگار ما می‌گوید: کنده‌کاری در این خیابان به منظور پیاده‌راه‌‌سازی و سنگفرش آن از اوایل آبان پارسال شروع شد اما بعد از گذشت یک هفته از انجام کار، پروژه تعطیل و تردد شهروندان سخت شد.«مراد جانمیری» می‌افزاید: پیشرفت کند این پروژه باعث شده است مشتریان خود را از دست بدهیم. بیش از 70 درصد کاسبان این خیابان، به دلیل فروش نداشتن، چک‌هایشان بارها برگشت خورده است.

وی ادامه می‌دهد: بارش باران نیز باعث شده است خیابان مملو از گل و لای باشد به گونه‌ای که حتی کاسبان برای رفتن به مغازه‌های خود به عبور از آن تمایل ندارند. از طرفی، بیشتر کسبه در این خیابان مستاجر هستند و ادامه این وضعیت آنها را به مرز ورشکستگی می‌رساند.


بروز مشکلات در اجرای طرح

رئیس اداره هماهنگی ستادهای بازآفرینی راه و شهرسازی استان لرستان در مورد اجرای طرح پیاده روسازی خیابان فردوسی، به همشهری می گوید: همیشه در جایگاه اجتماعی خیابان فردوسی پیاده محور بوده است بنابراین با توجه به این ذهنیت و به دلیل نزدیکی به قلعه فلک الافلاک تصمیم بر این شد تا این محور به حالت پیاده محور دربیاید.«برزو بردی نشین» می افزاید: هر چند در زمانهای گذشته این خیابان برای مدت ها با ایجاد رمپ هایی در مسیر به حالت پیاده محور در آمده و آزمون خود را پس داده بود.


جزئیات طرح

بردی نشین در بخشی دیگر از صحبت هایش به جزئیات طرح اشاره می کند و می گوید: برای اجرای این طرح، طراحی های لازم انجام شد و طی هماهنگی با مشاور، تصمیم بر این شد که شبکه برقی این خیابان نیز به دلیل اینکه منظر خیابان را مخدوش کرده بود، به شبکه زیرزمینی تغییر یابد.
وی اضافه می کند: به همین دلیل توسط مشاور از شرکت های خدمات رسان همچون گاز، آب، مخابرات، فاضلاب و ... استعلامات لازم  دریافت و بنا شد تا شبکه‌های برق در زیزمین به صورت آدم رو احداث شوند.

این مسئول می‌گوید: در حین اجرای کار به مشکلات زیادی برخوردیم به گونه ای که بر خلاف تصورات ما در مورد شبکه های منظم سازمان های خدمات رسان در زیرزمین، شبکه های نامنظم و بسیار پیچیده بود به گونه ای که به هیچ عنوان موقعیت اجرای کانال‌های ادم رو برای برق وجود نداشت.


زیبایی شهر دوچندان می‌شود

رئیس اداره هماهنگی ستادهای بازآفرینی راه و شهرسازی استان لرستان ادامه می دهد: همین موضوع باعث شد تا در زمان اجرای کار و پیشبرد آن وقفه هایی ایجاد شود و دوباره به دنبال دریافت استعلامات و مجوزهای جدید باشیم. چون باید شبکه های برق کلا به کناره ها منتقل می‌شدند.  این موضوع باعث ایجاد تغییرات در طرح سنگ‌فرش خیابان فردوسی می شد.

وی بیان می کند: این موضوع باعث تعطیلی کار شد اما بالاخره طرح زیرزمینی کردن کانال‌های برق در این محور انجام می شود. چون این محور نیز باید همچون محورهای پیاده در سراسر کشور دارای زیبایی های خاص خود باشد.بردی نشین عنوان می کند: به ویژه محور فردوسی که به قلعه فلک‌الافلاک و پل صفوی نزدیک است و همین امر اهمیت پیاده‌راه‌سازی این محور را دوچندان می کند.
او می‌گوید: قرار است پل صفوی هم به محور پیاده تبدیل شود و اتصال این دو محور به یکدیگر در مرکز شهر می تواند زیبایی شهر را بیشتر کند و در جذب گردشگر بسیار تاثیرگذار باشد.


اعتبار مورد نیاز 

بردی نشین در بخش دیگری از صحبت هایش به میزان اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح اشاره می کند و می گوید: اعتبار برای اجرای طرح های بازآفرینی شهری به صورت مستقیم از تهران به پروژه‌ها تخصیص پیدا می کند و هزینه اجرای این پروژه نیز فاز بندی است.وی ادامه می دهد: برای شبکه برق، جداره سازی، بدنه سازی و ... اعتبار زیادی لازم است. به گونه ای که برای زیرزمینی کردن برق این خیابان  به تنهایی یک میلیارد  تومان هزینه لازم است.

رئیس اداره هماهنگی ستادهای بازآفرینی راه و شهرسازی استان لرستان اظهار می کند: در حال حاضر پروژه بهسازی خیابان فردوسی فعال است و طی قرارداد منعقد شده  با پیمانکار این پروژه با مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون تومان کار پیاده روسازی این محور انجام می شود. که نکته مهم این است که این مبلغ نیز تخصیص یافته است و مشکلی برای جذب و تخصیص آن وجود ندارد.
وی می افزاید: به همین منظور نیز پیمانکار کلیه مصالح مصالح لازم را خریداری و به زودی کار پیاده‌سازی و سنگ‌فرش کردن آن انجام خواهد شد. به گونه ای که تصمیم بر ان است تا پایان تیرماه کار پیاده روسازی این محور به اتمام می رسد.


طرح های مختلف در مسیر فردوسی

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر خرم آباد نیز در این زمینه می گوید: در راستای بازآفرینی شهری، نماهای خاصی برای خیابان فردوسی در نظر گرفته شده است که در فاز اول آن پیاده رو سازی صورت می گیرد و تا این طرح اجرایی و به اتمام نرسد نمی توان طرح های دیگری را برای این محور اجرا کرد.

«سجاد بابایی» اضافه می کند: تصمیم بر این است تا این مسیر به دلیل نزدیکی به آثار تاریخی و باستانی و در وهله دیگر به دلیل تاریخی و قدیمی بودن بافت آن تغییرات اساسی دیگری داشته باشد. وی تصریح می کند: به همین دلیل بناست تا بعد از اجرای پیاده رو سازی، دیواره های این خیابان به صورت بازارهای قدیمی با دیواره ها و رنگ و لعاب قدیمی در دستور کار قرار می گیرد.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر خرم آباد همچنین در بخش دیگری از صحبت هایش به دیگر طرح های مدنظر برای این محور اشاره و  بیان می کند: شهر خرم آباد دارای ظرفیت ها و پتانسیل های زیادی در جهت جذب گردشگر است که یکی از این ظرفیت ها وجود چندین چشمه جاری در شهر خرم آباد است که  یکی از این چشمه ها در نزدیکی همین محور قرار دارد که می توان از این ظرفیت بهترین استفاده را داشت.

وی می افزاید: می توان با استفاده از آب این چشمه در نزدیکی این محور، کانال آب و آب نما احداث کنیم که می توان با پمپاژ آب و احداث آب نما و یکسری کارهای ساکن، زیبایی های خاصی را به این منطقه بدهیم. بابایی تصریح می کند: با انتقال آب از زیر پله های قدیمی این خیابان به جلوی قلعه فلک الافلاک، آب را دوباره به رود خانه هدایت کنیم. اما متاسفانه میراث فرهنگی با اجرای این طرح موافق نبود. 

رئیس کمسیون عمران شورای شهر خرم آباد اظهار می کند: هر چند برای رسیدن به این طرح، بازنگری‌هایی در اجرای طرح برای کسب نظر موافق میراث فرهنگی توسط مشاور صورت گرفت و منتظر نظر نهایی میراث فرهنگی هستیم.


اعتبار مورد نیاز برای سایر طرح‌ها

بابایی در بخش دیگری از صحبت هایش به اعتبار مورد نیاز برای اجرای کانال آب و آب نما اشاره می‌کند و توضیح می دهد: اجرای طرح آب نما در منطقه فردوسی شهر خرم آباد بعد از اجرای پیاده رو سازی انجام می شود.وی ادامه می دهد: هزینه مورد نیاز برای آن به نوع مصالح، کارکرد، پمپ برای فواره و ... بستگی دارد که با پیش‌بینی‌ها هزینه میلیاردی نیاز است.بابایی معتقد است که خرم‌آباد ظرفیت لازم را برای توسعه و رونق دارد اما برخی ضوابط جلوی پیشرفت این شهر را گرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید