• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 12 خرداد 1398
کد مطلب : 57594
+
-

اولین خشت سرمایه‌گذاری در خوی

رئیس شورای شهر خوی: اجرای پروژه سعدیه نتیجه‌ای تاثیرگذار در روند توسعه شهر خواهد داشت

گزارش
اولین خشت سرمایه‌گذاری در خوی

امین حاجی حاتملو |  خوی - خبرنگار:

شهر خوی دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی در حوزه‌های مختلف است که از جمله آنها می‌توان به جاذبه‌های طبیعی، منابع طبیعی و معدنی، اماکن و مراکز تاریخی، صنایع دستی و کشاورزی فعال‌، مرز زمینی رازی و خطوط ریلی فعال با ترکیه اشاره کرد. با وجود چنین ظرفیت‌هایی اما هنوز خوی برای سرمایه‌گذاران و گردشگران شناخته‌شده نیست، هرچند به نظر می‌رسد با ساخت بزرگ‌ترین پروژه تجاری، عمرانی، رفاهی و درمانی در این شهرستان زمینه‌های حضور سرمایه‌گذاران در این منطقه محقق شود. 

بر این اساس، قرارداد بزرگ‌ترین پروژه عمرانی شهرداری خوی در طول نیم قرن گذشته، ابتدای امسال امضا و در آینده‌ای نزدیک وارد فاز اجرایی خواهد شد؛ طرحی که به تاکید شهردار و شورای شهر خوی زمینه‌های حضور بخش خصوصی در دیگر پروژه‌های این شهر را تسهیل می‌کند. 


نبود برنامه‌‌ریزی مناسب توسعه‌محور

به گفته شهردار خوی، ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی زیادی در این شهرستان وجود دارد. «محرم اکبر‌زاده» می‌گوید: آرامگاه شخصیت‌های بزرگی چون شمس تبریزی، امامزاده سید بهلول (ع) و پوریای ولی و آثار تاریخی باارزش از ظرفیت‌های قابل توجه فرهنگی و گردشگری در این منطقه به شمار می‌رود. 

وی عنوان می‌کند: هر کدام از این ظرفیت‌ها به‌تنهایی می‌تواند برای یک شهر برند باشد و باعث توسعه آن شهر از جنبه‌های گوناگون شود، اما نبود برنامه منسجم و اختلافات داخلی باعث شده است تا نتوانیم آن گونه که باید از این ظرفیت‌ها در شهر خوی بهره ببریم. 

به گفته اکبر‌زاده، تلاش شورای شهر و شهرداری در حوزه مدیریت شهری، استفاده موثر از این ظرفیت‌های ارزشمند برای توسعه همه‌جانبه شهر خوی، ایجاد رونق اقتصادی و رونق گردشگری بوده و اقدامات مختلفی در این حوزه‌ها صورت گرفته است.این مسئول با اشاره به این‌که اعتماد مردم به این نهاد شرط اول توسعه شهر است، بیان می‌کند: بر اساس سیاست‌گذاری صورت‌گرفته، شهرداری خوی رویکرد متفاوت و نوینی برای خود تعیین کرده است.

 با ارائه خدمات درست به مردم می‌توان اعتماد آنها را به دست آورد و در ادامه، زمینه لازم برای مدیریت شهر با محوریت مردم فراهم می‌شود. شهردار خوی تاکید می‌کند: افزایش زمینه‌های مشارکت شهروندان در مدیریت و اداره‌ شهری، افزایش زمینه‌های رفاهی و تفریحی، استفاده از سرمایه‌گذاری و توان بخش خصوصی در ایجاد مراکز شهر بازی، خدماتی، رفاهی و ورزشی از جمله مولفه‌های رویکرد جدید شهرداری در سال‌های اخیر بوده است.


خدمات مناسب برای جلب اعتماد مردم

اکبر‌زاده بیان می‌کند: در زمینه گردشگری باید برنامه‌ریزی‌ها مبتنی بر هویت و آثار متعدد تاریخی خوی باشد. باید با ایجاد جاذبه‌ آثار تاریخی باقی‌مانده را به چرخه زندگی مردم برگردانیم. در این صورت حوزه گردشگری شهرستان نیز رونق خواهد گرفت.

این مسئول اظهار می‌کند: اصلاح و بهسازی آسفالت، جدول‌گذاری، پیاده‌روسازی بخش عمده‌ای از معابر شهر و ساماندهی ورودی‌های شهر به طول 13 کیلومتر صورت گرفته است. همچنین اقدامات مختلف و گسترده‌ای برای ساماندهی آرامگاه پوریای ولی‌ و شمس تبریزی انجام شده است. مشارکت در ساماندهی بازار سنتی خوی، احداث نمادها و رواق‌های تپه شهدای مطهر گمنام نیز از دیگر اقدامات شهرداری در حوزه افزایش رفاه شهروندان و ایجاد فضاهای جاذب شهری و بهسازی امکان تاریخی بوده است. اکبرزاده تاکید می‌کند: محوطه‌سازی کلیسای سورپ سرکیس که در یکی از مناطق اصلی مرکزی شهر واقع شده است، در دستور کار قرار دارد و تا پایان سال جاری اجرا خواهد شد. 

وی با تاکید بر لزوم تسهیل‌ حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در اجرای پروژه‌های مختلف می‌گوید: شهرداری خوی نگاه ویژه‌ای به حوزه سرمایه‌گذاری داشته و تلاش لازم برای ایجاد بستر و زمینه مناسب برای حضور سرمایه‌گذاران صورت گرفته است. بر این اساس، بزرگ‌ترین پروژه سرمایه‌گذاری خوی با عنوان سعدیه و با پوشش بخش‌هایی همچون خدماتی، رفاهی، تجاری و درمانی با مساحتی بیش از 60 هزار متر‌ مربع احداث می‌شود.  اکبرزاده می‌افزاید: در حال حاضر، رایزنی‌ها و مذاکرات با سرمایه‌گذاران متعدد در حال انجام است و با انجام فرایند اداری از طریق فراخوان و جذب سرمایه‌گذار شاهد اجرای پروژه‌هایی چون احداث شهر بازی در تفرجگاه فنایی و احداث عمارت باغ تاریخی دلگشا خواهیم بود.


چشم‌انداز اجرای بزرگ‌ترین پروژه شهری خوی

تحولات شهری خوی در عرصه‌های فرهنگی، عمرانی و رفاهی دارای مولفه‌های متعددی است و قرار است امسال با هدف‌گذاری و تدوین چشم‌انداز بلندمدت صورت بگیرد. بر اساس اعلام «محرم اکبرزاده» شهردار خوی، در آینده‌ای نزدیک بزرگ‌ترین پروژه سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی شهرداری خوی و مهم‌ترین زمینه تحولات عمرانی، رفاهی، خدماتی و درمانی خوی وارد فاز اجرایی خواهد شد. این بزرگ‌ترین پروژه عمرانی شهرداری خوی در طول نیم قرن گذشته به شمار می‌رود.

عرصه ملکی این پروژه بیش از ۱۰ هزار متر‌ مربع و زیربنای آن 60 هزار و ۴۰۰ متر‌ مربع است و برای اولین بار در تاریخ شهرداری، پروانه ساخت برای چنین پروژه‌ای صادر شده است. این پروژه دارای دو طبقه پارکینگ به وسعت 17 هزار و ۲۵۵ متر‌ مربع است که برای پارک ۶۰۰ خودرو احداث می‌شود و با توجه به این‌که احداث پارکینگ خودرو در شهر از جمله وظایف شهرداری است، احداث پارکینگی با این وسعت در بخش مرکزی شهر تاثیر بسزایی در کاهش معضلات ترافیکی دارد و یکی از مولفه‌های ارزشمند این پروژه خواهد بود.

طبقات اختصاصی خدماتی، تجاری، شهر بازی و رفاهی هم می‌تواند بخش زیادی از نیازهای شهروندان را در این حوزه‌ها تامین کند. یکی دیگر از مولفه‌های ارزشمند این پروژه احداث طبقه درمانی است که با توجه به طراحی‌های صورت‌گرفته می‌تواند گام‌های بلندی برای رفع مشکلات و ساماندهی حوزه بهداشت و درمان این منطقه بردارد. مدت زمان اجرای این پروژه ۴ سال است و در کنار این مجموعه عظیم خدماتی، درمانی، رفاهی و تجاری، ساختمان ایستگاه آتش‌نشانی شهرداری نیز در دو طبقه به مساحت هزار متر‌ مربع طی یک سال اول پس از عقد قرارداد احداث می‌شود.


تلاش برای اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی

رئیس شورای شهر خوی به ثمر رسیدن اقدامات سرمایه‌گذاری و حمایت‌های صورت‌گرفته در این حوزه را از ویژگی‌های ارزشمند استاندار آذربایجان غربی عنوان می‌کند و می‌گوید: مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پروژه سرمایه‌گذاری شهرداری خوی که با تلاش شورای شهر و مجموعه شهرداری شکل گرفته، پروژه ارزشمند مجتمع تجاری، رفاهی، خدماتی و درمانی سعدیه است که پروسه‌ای پرفرازونشیب است، اما نتیجه‌ای بسیار تاثیرگذار در روند توسعه شهر خوی دارد.

«مجید مقدم» می‌افزاید: سیاست‌گذاری‌ها و اهداف تعیین‌شده شورای شهر و شهرداری خوی تعریف پروژه‌های بزرگ عمرانی و رفاهی و برداشتن گام‌های بزرگ در عرصه‌های مختلف و در عین حال اجرای پروژه‌های متعدد در سطوح مختلف بوده است. امیدواریم اجرای این طرح نه‌تنها در دوره پنجم شورای شهر، بلکه در آینده این شهر نیز سرمنشا آثار مطلوب برای شهروندان باشد. وی تاکید می‌کند: پروژه سعدیه هم برای اشتغال‌زایی جوانان مد نظر است که رونق اقتصادی شهر را در پی خواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید