• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 12 خرداد 1398
کد مطلب : 57537
+
-

علوم پزشکی به کمک سیل‌زدگان پلدختر آمد

دانشگاه علوم پزشکی لرستان برای مقابله با بیماری‌های سالک و مالاریا در میان سیل‌زدگان،‌پشه‌بندهای آغشته به سم و امکانات بهداشتی در میان مردم توزیع می‌کند

لرستان
علوم پزشکی به کمک سیل‌زدگان پلدختر آمد


فاطمه حافظی/ پلدختر - خبرنگار
گرمای هوا و به دنبال آن حضور حشرات در شهرستان پلدختر عادی است، اما حشره‌های موذی این روزها زندگی مردم سیل‌زده ساکن در چادرها را عذاب‌آور کرده‌‌اند. شهروندان معتقدند اگر این مشکلات حل نشوند، بروز و شیوع بیماری‌های مختلف دور از ذهن نیست.

گرما و حشره‌های موذی
یکی از اهالی پلدختر در گفت‌وگو با همشهری عنوان می‌کند: برای افرادی که در خانه زندگی می‌کنند، وجود پشه‌ها اذیت‌کننده نیست چون نهایتا از بیرون رفتن صرف‌نظر یا به درها و پنجره‌های خانه توری نصب می‌کنند. اما برای ما که از زمان وقوع سیل در چادر زندگی می‌کنیم، گرمای هوا از یک سو و وجود حشره‌ها از سوی دیگر مشکلات زیادی ایجاد کرده‌ است که می‌تواند موجب بروز بیماری‌های زیادی شوند.

احمد تیموری با بیان این‌که گرمای هوا موجب می‌شود ماندن درون چادر سخت شود، می‌افزاید: این مشکلات موجب شده است زندگی بسیار سخت و طاقت‌فرسا باشد.

یکی دیگر از اهالی هم با بیان این‌که برای خانواده‌هایی که بچه کوچک دارند، قرار گرفتن در چنین شرایطی بسیار سخت است، می‌گوید: بدن بچه‌هایمان پر از جای نیش پشه است و همین موجب می‌شود آرامش نداشته باشند و با خارش بدنشان جای نیش‌ها زخم می‌شود و ممکن است عفونت کند. رضا مهراب‌منش عنوان می‌کند: کاش مسئولان علوم پزشکی و بهداشت تدابیری برای خانواده‌هایی چون ما که در چادر زندگی می‌کنند، بیندیشند. گرما را به هر طریقی می‌توان تحمل کرد اما وجود پشه‌ها برای هیچ‌کس حتی آنها که در خانه‌هایشان هستند، قابل‌ تحمل نیست.

لزوم پیشگیری از بروز بیماری
یک کارشناس بهداشت در این باره به همشهری می‌گوید: گرمای هوا در شهرستان پلدختر در این زمان از سال طبیعی است و در این زمینه  دغدغه و مشکلی وجود ندارد.

محمد طاهری می‌افزاید: مشکل این است که به دلیل وقوع سیل و پاک‌سازی نشدن کامل مناطق سیل‌زده، آلودگی‌هایی در آنجا وجود دارد و همین موضوع موجب شده است حشره‌های زیادی به این مناطق وارد شوند.

وی اظهار می‌کند: وجود حشره‌های گزنده در این گرمای هوا و آلوده بودن محیط و پاک‌سازی نشدن صددرصدی ممکن است موجب شود بیماری‌هایی مثل سالک و مالاریا در منطقه شیوع پیدا کند.

این کارشناس ادامه می‌دهد: وقتی این‌گونه بیماری‌های عفونی در منطقه بروز پیدا کند به دلیل نبود محیط بهداشتی و سالم بلافاصله گسترش می‌یابد و موجب می‌شود سلامت مردم به خطر بیفتد.

طاهری با تاکید بر این‌که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی باید به توزیع واکسن و سایر وسایل بهداشتی بین خانواده‌هایی که به دلیل مشخص نبودن زمین یا نداشتن واحد مسکونی هنوز در کمپ‌ها مستقرند، اقدام کنند، ادامه می‌دهد: در شرایط کنونی، پیشگیری بسیار ارزان‌تر از این است که با سهل‌انگاری اجازه گسترش یک بیماری را بدهیم و سپس با صرف هزینه‌های کلان برای مقابله با آن اقدام کنیم.

توزیع پشه‌بند بین سیل‌زده‌ها
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان در پاسخ به گلایه‌ها به همشهری می‌گوید: به دلیل گرمای هوا بسیاری از پشه‌ها در مناطق شهری و روستایی وجود دارند و همین موضوع مشکلات زیادی را برای خانواده‌ها ایجاد کرده است. محمدعلی دریک با بیان این‌که جای نیش پشه و خاراندن آن به مرور موجب عفونت یا مشکلات دیگر می‌شود، می‌افزاید: خاراندن جای نیش پشه از سوی افرادی که در چادرها و بیرون از منازل زندگی می‌کنند، چون در معرض گرد و خاک قرار دارند موجب ایجاد زخم و سپس عفونت می‌شود. وی اظهار می‌کند: زندگی در چادر در پلدختر به دلیل گرمای زیاد هوا به خودی خود غیرقابل تحمل است. در این میان پشه‌ها هم مزید بر علت شده‌اند و به همین دلیل پشه‌بندهایی برای خانواده‌هایی که در چادرها اسکان دارند، تهیه شده است. ما آنها را به سم آغشته کرده‌ایم تا مردم از گزش پشه‌ها و دیگر حشره‌ها در امان باشند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان ادامه می‌دهد: توزیع این پشه‌بندها برای پیشگیری از بروز سالک و مالاریا و سایر بیماری‌های قابل انتقال از حشره‌ها صورت گرفته است. نحوه استفاده از پشه‌بندها به خانواده‌ها آموزش داده شده است. موقع توزیع پشه‌بند نیز به هر خانواده یک قلم دفع‌کننده حشرات، یک دستگاه برقی دافع و کشنده حشرات به همراه قرص‌های مربوط به آن و یک عدد اسپری پیروترویید پیف‌پاف تحویل داده شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید