• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 9 خرداد 1398
کد مطلب : 57314
+
-

دلایل تعلل در آزاد‌سازی‌ سهام عدالت مشخص شد

نگرانی از سقوط ارزش سهام عدالت بعد از آزاد‌سازی‌

رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ پرده از دلایل تعلل در آزاد‌سازی‌ سهام عدالت برداشت و اعلام کرد: درصورتی که پس از واگذاری سهام عدالت به مردم، ۴۰میلیون نفر برای عرضه سهام مراجعه کنند ارزش سهام عدالت آنها به یک دهم قیمت سقوط می‌کند.
به‌گزارش همشهری، بعد از چندین سال تعلل برای آزاد‌سازی‌ سهام عدالت، روز گذشته رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ کلید واژه اصلی که مانع از آزاد‌سازی‌ سهام عدالت شده است را فاش کرد. البته این کلید واژه موضوعی بود که قبلا هم روزنامه همشهری بار‌ها به آن پرداخته بود.
به گفته میر علی اشرف عبد‌الله پوری حسینی، رئیس هیأت عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ این نگرانی وجوددارد که بعد از آزاد‌سازی‌ سهام عدالت قابلیت خرید و فروش پیدا کند. مردم برای فروش سهام خود هجوم بیاورند واین موضوع منجر به کاهش شدید قیمت سهام شرکت‌هایی شود که در سبد سهم عدالت وجود دارند.
او اما اشاره‌ای نکرد که این محاسبات چطور انجام شده و چگونه قرار است یک‌باره 40میلیون نفر برای فروش سهام هجوم بیاورند.
گزارش‌های تحلیلی قبلی همشهری اما نشان می‌دهدکه این استدلال‌ها عمدتا برآورد‌های غلطی است که تحت‌تأثیر منافع عده‌ای خاص اعلام می‌شود و ماجرای آزاد‌سازی‌ سهام عدالت پیچیدگی‌هایی دارد که در آن باید قبل از آزاد‌سازی‌ منافع برخی ذینفعان لحاظ شود.
در همین رابطه روز گذشته رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ با بیان اینکه درصورتی که سهام عدالت به مردم واگذار شود یک اتفاق بد رخ می‌دهد؛ به خانه‌ملت گفت: درصورت واگذاری سهام ۴۰درصدی شرکت‌های سرمایه‌پذیر میان ۴۰میلیون نفر، ممکن است تک تک افراد برای فروش مراجعه کنند؛ در نتیجه سهام آنها ارزان می‌شود یعنی زمانی که عرضه سهام بیش از تقاضا باشد ارزش آن افت شدیدی پیدا می‌کند. او توضیح داد:درصورتی که پس از واگذاری سهام عدالت به مردم، ۴۰میلیون نفر برای عرضه سهام مراجعه کنند، ارزش سهام عدالت برای افرادی که ارزش سهام عدالت آنها هم‌اکنون به 4میلیون تومان رسیده است به یک دهم قیمت سقوط می‌کند و این بدترین اتفاقی است که در این زمینه رخ می‌دهد.
پوری‌حسینی همچنین تأکیدکرد: پیش از سال۹۴ موضوعاتی مانند واگذاری سهام عدالت به مردم مورد بررسی قرار گرفت و کارشناسان مجلس و دولت به این نتیجه رسیدند که واگذاری سهام عدالت به مردم نشدنی است؛ یعنی واگذاری سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر به شرکت‌های سهامی عام و خاص و پس از آن، واگذاری این سهام به مشمولان نقض غرض بوده و نشدنی است.
او تأکید کرد: از آنجا که روش فوق عملی نشد، صندوق‌های قابل معامله در بورس(ETF) به‌عنوان روش جایگزین مطرح و استفاده از این صندوق‌ها مبنای لایحه ساماندهی سهام عدالت شد اما پس از بررسی لایحه ساماندهی سهام عدالت در کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس مقرر شد؛ سهام عدالت به‌صورت ETF واگذار نشود و به‌صورت مستقیم به مشمولان واگذار شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید