• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 9 خرداد 1398
کد مطلب : 57301
+
-

پایتخت آماده راهپیمایی روزبزرگ

شهرداری برای رفاه حال شهروندان در آخرین جمعه‌ ماه مبارک رمضان برنامه‌های متنوعی تدارک دیده است

گزارش
پایتخت آماده راهپیمایی روزبزرگ

مجید جباری/خبر‌نگار

 شهرداری تهران شهر را برای برگزاری راهپیمایی بزرگ روز قدس آماده کرده است. پیرایش و رنگ‌آمیزی معابر و المان‌های شهر، برپایی گذرها و ایستگاه‌های فرهنگی و خدمت رایگان حمل‌ونقل عمومی برای تسهیل در رفت‌وآمد شهروندان ازجمله برنامه‌های گسترده مدیریت شهری پایتخت برای راهپیمایی آخرین جمعه ماه مبارک رمضان است.

پیرایش شهر و رنگ‌آمیزی المان‌ها
مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران مجموعه برنامه‌های حوزه تحت مدیریت خود را برای برپایی باشکوه راهپیمایی روز جهانی قدس تشریح کرد و در این‌باره گفت: «توجه ویژه به نگهداشت شهر در تمامی موارد مرتبط با خدمات شهری، عمرانی و ترافیکی و... در مناطق ۲۲گانه به‌خصوص مناطقی که در مسیرهای راهپیمایی قرار دارند، شست‌وشو و رنگ‌آمیزی جداول، معابر، مخازن، المان‌های ترافیکی و شهری، پیرایش شهر و حذف زواید فیزیکی و بصری نما‌ها و شناسایی و رفع نقاط ناایمن مسیر‌های راهپیمایی و... ازجمله اقداماتی است که در مناطق ۲۲گانه به‌خصوص مناطق حاضر در مسیر‌های راهپیمایی به شکل ویژه دنبال و اجرایی می‌شود.» در همین راستا، جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر با عنوان «فَأَغرَقناهُم أَجمَعینَ» در آستانه روز قدس رونمایی شد. شعار این دیوارنگاره برگرفته از آیه «فلَمّا آسَفونَا ٱنتَقَمنا مِنهُم فَأَغرَقناهُم أَجمَعینَ (الزخرف۵۵) «وقتی ما را به خشم آوردند، از آنها انتقام گرفتیم و همه‌شان را غرق کردیم» است که به 4زبان عربی، انگلیسی، فارسی و عبری روی دیوارنگاره نوشته شده است.

اکران طرح‌های فرهنگی 

برزین ضرغامی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران هم با بیان اینکه طرح‌های فرهنگی متناسب با روز قدس در سطح شهر اکران شده است، گفت: «با توجه به اهمیت این روز در فرهنگ دینی و تأکیدات مقام معظم رهبری در گرامیداشت آخرین جمعه‌ ماه مبارک رمضان و حمایت از مبارزه مردم مظلوم فلسطین، طرح‌های فرهنگی در سطح شهر تهران اکران شده تا پایتخت حال و هوای این روز را به‌خود بگیرد. با توجه به ضرورت حمایت از مردم مظلوم فلسطین سازمان مکلف است تا چهره شهر را برای راهپیمایی این روز آماده کند؛ از این رو، تعداد زیادی از سازه‌های تبلیغاتی سطح شهر و به‌ویژه مسیرهای 10گانه راهپیمایی به اکران‌های فرهنگی این روز اختصاص یافته ‌است. طرح‌های فرهنگی راهپیمایی روز قدس با محوریت بیانات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری انتخاب و در آنها از تصاویر و طرح‌هایی استفاده شده که بیانگر ظلم و بی‌عدالتی است که سال‌ها در حق مردم مظلوم فلسطین صورت گرفته است.»

برپایی گذرها و ایستگاه‌های فرهنگی
ابوالفضل رفیع، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران در تشریح ویژه‌برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی مدیریت شهری پایتخت همزمان با برگزاری راهپیمایی روز قدس گفت: «4ویژه‌برنامه شامل نگارگذر، گذرفرهنگ، ایستگاه فرهنگی با نام «در هوای قدس» و همصدا با قدس در آخرین جمعه ‌ماه مبارک رمضان (10خرداد‌ماه1398) برگزار خواهد شد. ویژه‌برنامه «نگارگذر» و «گذرفرهنگ» عنوان 2برنامه است که شامل برپایی نمایشگاه عکس از تاریخچه اشغال فلسطین و مقاومت و مظلومیت مردم فلسطین با حضور هنرمندان در مناطق 6 و 11 می‌شود. همچنین ایستگاه بزرگ نقاشی و خطاطی با موضوع آزادی قدس و مقاومت مردم فلسطین نیز در این2 منطقه برگزار خواهد شد. ایستگاه فرهنگی نیز شامل بخش کودک و نوجوان با تأکید بر فرهنگ مقاومت و پایداری، برپایی نمایشگاه عکس و کاریکاتور، حضور هنرمندان و چهره‌های شاخص، توزیع محصولات فرهنگی، برپایی نمایشگاه محصولات فرهنگی و کتاب، اجرای نمایش‌های محیطی و میدانی، فعالیت‌های ورزشی و برگزاری مسابقه، معرفی شهدای شاخص فلسطین به جوانان، برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری در قالب برپایی استیج در بخش‌های مختلف و متنوع از قبیل موسیقی حماسی، بخش کودک و نوجوان و تجلیل از خانواده‌های معظم ایثارگران است.»

محدودیت‌های ترافیکی
محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ هم تمهیدات ترافیکی روز قدس و عید سعید فطر را اعلام کرد. او گفت: فرماندهی انتظامی تهران بزرگ همه تمهیدات را لحاظ کرده و به‌صورت صددرصد آماده‌باش خواهد بود. مراسم در دانشگاه تهران که انتهای مسیر راهپیمایی است، برگزار می‌شود. پلیس راهور تهران بزرگ محدودیت‌هایی را اعمال خواهد کرد و در 4 سمت محل برگزاری مراسم روز قدس محدودیت داریم که شامل خیابان جمهوری، خیابان ولیعصر، بلوار کشاورز و خیابان کارگر خواهد بود. در خیابان جمهوری اسلامی، همه خیابان‌هایی که به سمت شمال و به سمت دانشگاه تهران است اعمال محدودیت می‌شود اما خود این خیابان محدودیتی ندارد. در خیابان ولیعصر که ضلع شرقی مراسم است از تقاطع جمهوری ولیعصر تا میدان ولیعصر تمامی خیابان‌های منتهی به سمت دانشگاه تهران مسدود خواهد شد. در ادامه هم از میدان ولیعصر تا تقاطع کارگر با بلوار کشاورز تمامی خیابان‌ها به سمت جنوب مسدود خواهد بود. در خیابان کارگر هم از تقاطع بلوار کشاورز تا تقاطع جمهوری همه خیابان‌ها به سمت شرق مسدود خواهد بود. ضمن اینکه در خیابان انقلاب حد فاصل میدان فردوسی تا میدان انقلاب هیچ‌گونه پارک خودرویی نخواهیم داشت و خودروها حق پارک در محدوده این خیابان را ندارند. از ساعت ۱۲شب قبل از مراسم، همکاران ما کار پاکسازی را انجام می‌دهند و ساکنان نباید به هیچ عنوان خودروهایشان را در آن محدوده پارک کنند؛ در غیر این صورت همکاران ما ساعت ۱۲شب روز پنجشنبه وسایل نقلیه را به محل مطمئنی منتقل می‌کنند.


خدمات رایگان اتوبوسرانی 

شرکت واحد اتوبوسرانی تهران خدمات ویژه این شرکت را برای رفاه حال شهروندان در روز جهانی قدس تشریح کرد. این شرکت در دانشگاه تهران، سرویس‌های ویژه‌ای را برقرار خواهد کرد. همچنین در راهپیمایی روز جهانی قدس، شرکت واحد با اختصاص اتوبوس‌های موردنیاز، از ساعت10:30 روز جمعه 10خردادماه، آماده خدمت‌رسانی به شهروندان از مبادی زیر است:
  سامانه یک: پایانه آزادی - چهارراه تهرانپارس - شمشیری- یافت‌آباد - شهرک ولیعصر.     سامانه2: میدان خراسان - پایانه خاوران - شهرک شهید بروجردی    سامانه3: حکیمیه - شهرک شهید محلاتی -  تجریش - میدان رسالت - میدان نبوت   سامانه4: میدان راه‌آهن - بازاردوم نازی‌آباد - ابوذر   سامانه 5: میدان آزادی - فلکه دوم صادقیه - شهرک شهید باقری -تهرانسر   سامانه 6: دولت‌آباد - 13آبان(رجایی)
در پایان مراسم، شرکت‌کنندگان از محل‌های مشخص شده به مبادی اولیه جابه‌جا خواهند شد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :