• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 9 خرداد 1398
کد مطلب : 57296
+
-

رایزنی با روسیه برای حفظ برجام

عراقچی: امیدواریم مذاکره کنیم اما برای جنگ هم آماده‌ایم

گزارش
رایزنی با روسیه برای حفظ برجام

مذاکره‌کننده هسته‌ای روسیه به تهران آمده تا درباره آخرین وضعیت برجام با مقامات ایرانی رایزنی کند. سرگئی ریابکوف صبح چهارشنبه در محل وزارت خارجه ایران با سیدعباس عراقچی همتای ایرانی خود دیدار کرد.

طبق اخبار اعلام شده، موضوع برجام، آخرین تحولات رخ داده در این ارتباط و همچنین برگزاری کمیسیون مشترک برجام مهم‌ترین محورهای رایزنی 3ساعته این دو دیپلمات ارشد ایرانی و روسی بوده است. در دیدار عراقچی و ریابکوف، طرفین با بررسی آخرین وضعیت برجام و اقدام کشورمان در کاهش تعهدات خود در این توافق، بر لزوم ادامه مشورت‌ها بین اعضای باقیمانده در برجام و همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه این کشورها با ایران به‌منظور تامین خواسته‌های کشورمان و رفع تحریم‌های غیرقانونی آمریکا تأکید کردند. معاون وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به موانع پیش روی اجرای برجام خاطرنشان ساخت: اینک زمان آن فرا رسیده است که طرف‌های باقیمانده اقداماتی ملموس و عملی برای حفظ این توافق اتخاذ کنند. ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز با قدردانی از خویشتنداری ایران در طول یک سال گذشته، بر ادامه حمایت روسیه از برجام تأکید کرد و گفت: روسیه به تلاش‌های خود برای حفظ این توافق ادامه خواهد داد.

در این دیدار طرفین توافق کردند به مشورت‌های نزدیک و فشرده خود در تمامی سطوح ادامه داده و تا پیش از جلسه بعدی کمیسیون مشترک برجام دیدارهای دیگری داشته باشند.
در پی تصمیم ایران برای کاهش تعهدات برجامی‌اش به‌خاطر بدعهدی طرف‌های عضو برجام و ارائه فرصت ۶۰ روزه به آنها جهت اجرای تعهدات‌شان، روسیه چندی پیش در خواست برگزاری کمیسیون مشترک برجام را مطرح کرد. پیش‌بینی می‌شود نشست کمیسیون مشترک برجام 2هفته دیگر و همزمان با برگزاری نشست فصلی شورای حکام در وین در 20خرداد برگزار شود. 

   امیدوار به مذاکره‌ایم

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران در مصاحبه با ریانووستی تأکید کرد: «ما امیدواریم که بتوانیم مذاکره کنیم اما در عین حال برای جنگ آماده هستیم.» به گزارش فارس، عراقچی در عین حال گفت که تهران هم‌اکنون هیچ مذاکره‌ای با آمریکا، به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، برنامه‌ریزی نکرده است، مادامی‌که فشارهای آمریکا ادامه داشته باشد چنین چیزی رخ نخواهد داد. عراقچی به ریانووستی گفت: «آنچه برای ما مهم است اعمال است نه حرف‌ها. ما انتظار داریم آنها اقدام عملی کنند، حرف زدن خالی کافی نیست.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید