• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 9 خرداد 1398
کد مطلب : 57292
+
-

روزقدس؛ نماد ‌آزادیخواهی از بند استکبار

یادداشت
روزقدس؛ نماد ‌آزادیخواهی از بند استکبار

خالد قدومی/نماینده جنبش حماس در تهران

اهمیت سنت حسنه‌ای که امام خمینی(ره) در نامگذاری آخرین جمعه‌ ماه مبارک رمضان به‌عنوان روز قدس بنیان نهادند، به ظلم‌ستیزی و مقابله با استکبار بازمی‌گردد؛ این سنت طی 40سال گذشته برای مسلمانان جهان به نماد وحدت تبدیل شده است؛ وحدت در برابر استکبار و ظلم. حتی برای مسیحیان جهان که دوسوم جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، قدس به‌عنوان نماد صلح و مسالمت در جهان، یک جایگاه محوری دارد. امام خمینی(ره) با نامگذاری این روز به نام قدس یک پیام داشت و آن ایستادگی امت واحد در کنار مردم مظلوم فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی به‌عنوان دشمن امنیت جهان بود. قدس در اینجا یک نماد است؛ نمادی برای آزادیخواهی مسلمانان از بند استکبار.
حضور مردم مسلمان جهان در راهپیمایی روز قدس امسال، بیش از گذشته اهمیت یافته است؛ عوامل و عناصر استکبار تلاش کرده‌اند که با گردهمایی در منامه پایتخت بحرین اهداف خود را درباره آنچه «معامله قرن» می‌خوانند، پیش ببرند. 
میزبانی بحرین از این نشست به مثابه خنجری است که از پشت بر کمر کودکان فلسطینی فرود می‌آید. مسئله فلسطین، مسئله‌ای آرمانی، شرعی، قدسی و حقوق انسانی مردم فلسطین است و برخلاف تصور این گروه، یک مسئله اقتصادی نیست که بتوان آن را معامله کرد. این نشست از منظر فلسطینی‌ها محکوم است؛ چراکه این طرح نفعی برای مردم فلسطین ندارد و تنها نفع آن برای صهیونیست‌هاست. در چنین شرایطی حضور در راهپیمایی روز قدس به‌معنای اعتراض به این توطئه‌ای است که علیه فلسطین و قدس در جریان است. این حضور به‌معنای اعلام وحدت مسلمانان برای دستیابی به آرمان قدس و حقوق حقه و مشروع مردم فلسطین و مواجهه با دشمن مشترک است. از این‌رو هرگونه تلاش کشورهای مسلمان مانند عربستان سعودی، امارات و قطر برای عادی‌سازی‌ روابط با رژیم صهیونیستی از منظر ما محکوم است. همه گروه‌های فلسطینی نشست منامه را محکوم کرده‌اند؛ چراکه اهداف آن را مخالف آرمان‌های فلسطین می‌دانند. وقتی نماینده‌ای از فلسطین در  این نشست حضور ندارد، این نشست چه مشروعیتی می‌تواند داشته باشد؟ مسلمانان جهان باید با حضور خود در راهپیمایی روز قدس اعتراض و صدای خود را به گوش سران کشورهای عربی و حاضرین در این نشست برسانند و اعلام کنند که در این معامله، منفعتی برای مردم 
فلسطین نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید