• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 8 خرداد 1398
کد مطلب : 57216
+
-

از کن 2019به اسکار 2020

آرش نهاوندی/مترجم


جشنواره فیلم کن همواره سکوی پرتاب فیلم‌هایی بوده که بازیگران اصلی آن نامزد دریافت جوایز آکادمی اسکار بوده‌اند. فیلم «بلک کلنزمن» اسپایک لی و «جنگ سرد» پاول پالیکوسکی ازجمله این فیلم‌ها هستند. این مسئله بهانه‌ای شده تا نیویورک‌تایمز در گزارشی به بررسی این مسئله بپردازد که چه فیلم‌هایی و بنا بر چه متر و معیارهایی احتمال دارد در اسکار 2020حضور یابند .



پارازیت؛یک نامزدی برای کره :
انگل (پارازیت) در پی کسب نخل طلا در جشنواره کن از نخستین گزینه‌های احتمالی برای حضور در مراسم اسکار 2020است. این فیلم هم از نظر موضوع و هم از نظر ساخت چنان قوی است که حتی امکان دارد از این هم پا را فراتر بگذارد و در بخش بهترین کارگردان و بهترین فیلمنامه اسکار 2020نامزد شود. در فیلم انگل داستان درگیری و اختلاف طبقاتی با مهیج‌ترین شیوه سرگرم‌کننده به مخاطب ارائه شده است. فیلم انگل (پارازیت) بهترین اثر بونگ جون هو است.



روزی روزگــاری در هالیوود:
تردید‌های تارانتـینویی‌روزی روزگاری در هالیوود اثر کوئنتین نتوانست نظر منتقدان و تماشاگران حاضر در جشنواره کن را به‌خود جلب کند. با این حال به‌دلیل احیا و بازسازی دقیق حوادث اواخر دهه 1960در لس‌آنجلس به‌احتمال زیاد مورد توجه اعضای هیأت داوران آکادمی اسکار قرار خواهد گرفت. مارگوت رابی که در فیلم روزی روزی روزگاری در هالیوود به کارگردانی کوئینتین تارانتینو در نقش شارون تیت بازی کرده نیز می‌تواند به‌احتمال زیاد از کاندیداهای دریافت جایزه در بخش بازیگر مکمل زن اسکار2020 باشد. به‌ویژه اینکه او در فیلم روزی روزگاری در هالیوود درصحنه‌ای که شارون تیت به سینما می‌رود تا خود را روی پرده بزرگ نمایش ببیند، بازی تأثیر‌گذاری از خود به نمایش گذاشته است. با این حال مارگوت رابی در این فیلم بیشتر حضوری نمادین دارد و نخستین دیالوگ او یک ساعت پس از آغاز فیلم بیان می‌شود.



درد و افتخار؛ مردی از اسپانیا :
فیلم درد و افتخار می‌تواند در بخش بهترین فیلم خارجی اسکار رقیبی قدر برای سایر فیلم‌های حاضر در این بخش باشد. البته این درصورتی است که اسپانیا این فیلم را برای حضور در اسکار انتخاب کند. آنتونیو باندراس دیگر گزینه‌ای است که می‌توان او را در قامت نامزدان بخش بهترین بازیگر اسکار2020 تصور کرد. او که در فیلم پدرو آلمودوار در نقش یک کارگردان سابق سینما با اندامی لاغر و بیمار ظاهر شده هیچ‌گاه پیش از این نامزد دریافت جایزه اسکار نشده بود.


آتلانتیک؛ زنی از سنگال :
اتی دیوپ، کارگردان فیلم آتلانتیک نخستین فیلمساز زن سیاهپوستی است که در جشنواره کن حضور یافته. او توانست در کن نگاه‌های داوران را به‌خود جلب و جایزه ویژه هیأت داوران را دریافت کند. اگر سنگال این فیلم را به آکادمی معرفی کند، شانس زیادی برای موفقیت در اسکار دارد.



یک زندگی پنهان؛ مالیک وارد می‌شود :
«یک زندگی پنهان» اثر ترنس مالک که کمپانی فاکس سرچ لایت برای خرید آن 14میلیون دلار پرداخته است نیز ازجمله فیلم‌هایی است که از نظر اعضای آکادمی اسکار دور نخواهد ماند. مالیک از زمان حضور فیلم درخت زندگی در اسکار 2011حضور قابل توجهی در فصل اسکار نداشته است.  داستان فیلم اخیر ترنس مالیک درباره یک مزرعه‌دار اتریشی است که از جنگیدن برای نازی‌ها خودداری می‌کند. 


فانوس دریایی؛ اسکاری برای دافو :
ویلم دافو که در نقش پیرمردی دریانورد در فیلم فانوس دریایی ظاهر می‌شود و تارون ایگرتون بازیگر نقش التون جان در فیلم مرد موشکی نیز می‌توانند از گزینه‌های آکادمی اسکار برای حضور در بخش بهترین بازیگران سال2020 باشند. اما با توجه به اینکه رمی مالک، بازیگر نقش فردی مرکوری در فیلم راپسودی بوهمی توانسته بود اسکار بهترین بازیگر مرد سال2019 را از آن خود کند، چندان محتمل به‌نظر نمی‌رسد که اعضای آکادمی اسکار دوباره بازیگری را که در نقش یک خواننده مشهور بازی کرده در لیست بهترین بازیگران مرد جای دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید