• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 8 خرداد 1398
کد مطلب : 57174
+
-

فقر فضای سبز در زاهدان

شهردار زاهدان: راه‌اندازی پارک‌های جدید مانند پارک فردوسی و پارک ولایت و همچنین احداث پارک بانوان جزو پروژه‌های امسال شهرداری زاهدان است

شهری
فقر فضای سبز در زاهدان

فرشته بامری| خبرنگار:


زاهدان به دلیل شرایط آب و هوایی و کمبود بارش‌ها فضای سبز شهری مناسبی ندارد؛ علاوه بر این نگهداری فضای سبز هم یک ضرورت است که باید جدی گرفته شود. معابر و کوچه‌های زاهدان با کمبود پوشش گیاهی یا درختان مواجه هستند. مسئولان شهرداری معتقدند به‌تنهایی نمی‌توانند به ایجاد فضای سبز شهری اقدام کنند، بلکه باید منابع طبیعی به عنوان تامین‌کننده نهال و شرکت آب و فاضلاب به عنوان تامین‌کننده آب برای آبیاری فضای سبز همکاری لازم را داشته باشند تا بتوانند در افزایش فضای سبز شهری گام بردارند. 


گلایه شهروندان زاهدانی

یکی از شهروندان زاهدانی می‌گوید: فضاهای مزین به گل و گیاه در شهر زاهدان محدود است و بسیاری از خیابان‌ها و کوچه‌ها فاقد پوشش درختی و گیاهی هستند.  «غلام بذرافشان» می‌افزاید: اغلب در خیابان‌های شهر زاهدان درختان چنار و اکالیپتوس دیده می‌شود که به سرعت رشد می‌کنند و آب‌های زیرزمینی را به یغما می‌برند. می‌طلبد که کاشت درختان زیتون و پسته در میادین، بلوار‌ها و خیابان‌ها جایگزین شود. وی ادامه می‌دهد: برخی شهروندان به صورت خودجوش به کاشت نهال در مقابل منازل خود می‌پردازند و این شیوه در خیابان‌های دانشگاه، دانشجو و زیباشهر بیشتر از دیگر خیابان‌ها دیده می‌شود. 

این شهروند زاهدانی پیشنهاد می‌کند: در سیستان و بلوچستان بیش از ۱۲۰۰ گونه گیاهی خودرو می‌روید؛ بنابراین شهرداری می‌تواند با فراهم کردن بستر برای رویش گیاهان خودرو که نیازی به آب ندارند در ایجاد فضای مطلوب شهری مؤثر باشد. برای مثال بذر گیاهی به نام تاتوره تا 100 سال در زمین می‌ماند و این قبیل گیاهان می‌توانند مورد بهره‌برداری قرار گیرند. یکی از بانوان زاهدانی هم می‌گوید: به دلیل گرما عصرها به عنوان یک خانم خانه‌دار که برای خرید به مراکز خرید می‌روم. 

«حمیده زرگر» می‌افزاید: اگر در خیابان‌های زاهدان درخت و پارک کافی وجود داشته باشد، بیرون رفتن در هر ساعت از شبانه‌روز امکان‌پذیر می‌شود، زیرا سایه‌ای برای استراحت خواهید یافت. وی ادامه می‌دهد: عبور و مرور برای افراد مسن و ناتوان و کودکان در آفتاب سخت است. در چنین شرایطی افراد ترجیح می‌دهند فقط با خودرو تردد کنند. 


پارک انقلاب حال خوشی ندارد 

یکی از ساکنان خیابان انقلاب زاهدان می‌گوید: شهرداری علاوه بر ایجاد فضای سبز به موضوع نگهداری از فضای سبز هم توجه کند. «کیوان زارعی» می‌افزاید: درختان پارک انقلاب واقع در بلوار انقلاب به دلیل عدم آبیاری با خشکی مواجه شده‌اند. وی ادامه می‌دهد: هم‌اکنون قریب به ۲۰۰ درخت در این پارک وجود دارد که به دلیل عدم آبیاری خشک شده‌اند.

در حالی که مکاتبات عمده‌ای از سوی شهروندان با شهرداری برای رسیدگی به این موضوع صورت گرفته است. وی ادامه می‌دهد: حوض مربوط به آبشار این پارک نیز به محلی برای دپوی خرده‌شیشه و زباله تبدیل شده و از روشنایی نیز محروم است؛ بنابر این شهرداری باید هرچه سریع‌تر به مشکلات این پارک رسیدگی کند. 


کمتر از یک متر سرانه فضای سبز 

شهردار زاهدان در خصوص مشکلات موجود به همشهری می‌گوید: شهر زاهدان فقیر‌ترین شهر نسبت به شهرهای کشور با داشتن کمتر از یک متر مربع سرانه فضای سبز است. «عبدالقادر پربار» با اشاره به این‌که طبق برنامه ششم توسعه باید سرانه فضای سبز به ۱۵ متر مربع ارتقا یابد، می‌افزاید: در این زمینه علاوه بر مشارکت دستگاه‌های مرتبط، نیازمند مشارکت مردم نیز هستیم. وی ادامه می‌دهد: برای دستیابی به فضای سبز ایده‌آل باید نهال کافی تامین شود و منابع طبیعی در این بخش با شهرداری همکاری کند؛ همچنین اداره آب و فاضلاب نیز در زمینه آبیاری فضای سبز باید آب مورد نیاز را تامین کند. 

شهردار زاهدان می‌گوید: با وجود مشکل آبیاری در سال گذشته اقدامات متعددی در این بخش انجام شده است و در هفته درختکاری شهروندان اقدام به درختکاری در معابر کردند. در حال حاضر اهالی حتی مناطق محروم هم در ایجاد فضای سبز و نگهداری از آن به شهرداری کمک می‌کنند. 


نگهداری از فضای سبز 

شهردار زاهدان می‌گوید: در زمینه نگهداری از فضای سبز نیز در نظر داریم با مشارکت بخش خصوصی بتوانیم بیش از گذشته در این بخش انجام وظیفه کنیم. پربار رسیدگی به وضعیت پارک‌های موجود در شهر زاهدان را اولویت شهرداری می‌داند و ادامه می‌دهد: شهروندان زاهدانی برای گذران اوقات فراغت، تفریح و مصاحبت با دوستان و گردهمایی اجتماعی و فرهنگی از پارک‌ها استفاده می‌کنند. به همین دلیل و با هدف خدمات‌دهی مطلوب، در سال گذشته پارک‌های قدیمی شهر مانند پارک بسیج، میدان شهدا، پارک شهر و پارک‌های شادی بازسازی شدند. 

وی می‌افزاید: راه‌اندازی پارک‌های جدید مانند پارک فردوسی و پارک ولایت و همچنین احداث پارک بانوان جزو پروژه‌های امسال شهرداری زاهدان است؛ همچنین بهسازی میدان پاسداران و بهسازی پارک نورالشهدا نیز در سال‌های اخیر اجرایی شده است. وی ادامه می‌دهد: در این مدت شبکه آبیاری شهر زاهدان توسعه یافته و از پساب تصفیه‌خانه برای آبیاری فضای سبز بخشی از شهر استفاده می‌شود.  شهردار می‌گوید: فضاهای عمومی محوطه‌های باز بیمارستان‌ها، پادگان‌ها و اداره‌های دولتی هم در زمره فضاهای سبز شهری قرار دارند، اما استفاده از آن‌ها برای شهروندان محدود است و وظیفه آبیاری و نگهداری بر عهده این نهادهاست. 


نورپردازی خیابان‌ها و معابر 

پربار ادامه می‌دهد: علاوه بر افزایش فضای سبز، نورپردازی خیابان‌ها و معابر برای زیبا‌سازی محیط هم در دستور کار قرار دارد. همچنین به معاونت معماری و شهرسازی اعلام شده مشوق‌هایی برای نورپردازی ساختمان‌هایی که در حاشیه بلوارها قرار دارد به صاحبان آنها پرداخت شود تا شهر جلوه زیباتری پیدا کند. 

وی می‌گوید: پروژه‌های نورپردازی در سال‌های گذشته در میدان دکتر حسابی، میدان پاسداران، میدان امام علی(ع)، میدان آزادی، خیابان پاسداران و پل روگذر شهدای وحدت اجرا شده است. 
وی ادامه می‌دهد: فضاهای سبز خیابانی حاشیه باریکی از حد فاصل مسیرهای پیاده‌‏رو و سواره‌رو را تشکیل می‌دهند یا به صورت متمرکز در فضاهای نسبتاً کوچک میادین یا در زمین‌های پیرامون بزرگراه‌ها و خیابان‌ها شکل می‌گیرند.


حل مشکلات پارک انقلاب 

شهردار زاهدان در خصوص مشکلات مطرح‌شده در خصوص پارک انقلاب می‌گوید: برای تامین روشنایی لازم در این پارک تعداد 10 برج نوری در نظر گرفته شده که به زودی در محل‌های مربوطه نصب می‌شود. «عبدالقادر پربار» می‌افزاید: در زمینه آبیاری درختان نیز مقرر شده تا از محل انشعابات موجود در منطقه، این مشکل نیز رفع شود. وی با اشاره به این‌که در سال‌های گذشته در ایجاد و گسترش فضای سبز شهری به کاشت گونه‌های سازگار با محیط توجه شده است، ادامه می‌دهد: سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهری در توسعه و گسترش فضاهای سبز به گونه‌های سازگار با محیط توجه ویژه‌ای دارد. 

شهردار زاهدان می‌گوید: از آن‌جایی که قریب به ۸۰ سال از پیدایش شهر زاهدان می‌گذرد، فراهم کردن بسترها برای خلاقیت و نوآوری در فضای شهر یک ضرورت است. زیرا فضاهای سبز کیفیت زندگی انسان را ارتقا می‌دهند و مکان‌هایی مانند پارک‌ها، درختان و آب‌ها در شهر اوقاتی دلنشین را برای شهروندان فراهم می‌کنند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید