• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 7 خرداد 1398
کد مطلب : 57083
+
-

روحانی: فرماندهی جنگ اقتصادی اختیارات می‌خواهد


رئیس‌جمهور در جلسه افطاری خود با اصحاب رسانه که شنبه‌شب برگزار شد، با تأکید بر اینکه قطعاً از رنج و مشکلات مردم خبر دارم، تمام تلاش دولت را جلوگیری از سخت‌تر شدن زندگی مردم در جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران عنوان کرد. به گزارش ایسنا، حسن روحانی با اشاره به سخنان یکی از مدیران رسانه‌ها درخصوص استفاده از اصل۵۹ قانون اساسی، برای همه‌پرسی، گفت: اصل ۵۹ قانون اساسی، اصلی بن‌بست‌شکن است و می‌گوید در هر زمان لازم دریچه به روی مردم باز است، حالا چه موقع باید از این اصل استفاده کرد یا آیا باید قبلاً استفاده می‌کردیم، موضوعی دیگر است. در سال۸۳ از رهبر معظم انقلاب خواستم تا موضوع هسته‌ای را به آرای مردم بگذارند که ایشان هم استفاده از این اصل را خوب دانسته و قبول کردند، اما در مورد زمان اجرای آن مطلبی عنوان نشد و پس از آن هم دولت تغییر کرد و روند به شکل دیگری ادامه یافت، اما به هر حال اصل۵۹ در هر مقطعی می‌تواند راهگشا باشد.
روحانی با اشاره به اصل۱۳۴ قانون اساسی و اختیارات به دولت، گفت: از شما می‌خواهم که این اصل را یک‌بار دیگر مطالعه کنید که طبق آن، برنامه و خط‌مشی را به‌عهده رئیس‌جمهور گذاشته است؛ بنابراین رئیس‌جمهور برنامه‌های خود را در قالب کتاب به مردم ارائه می‌کند تا جایی که حتی قبل از معرفی کابینه ابتدا این برنامه به مجلس معرفی و به رأی گذاشته می‌شود.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه بارها در جلسات مهم کشوری ازجمله مجمع تشخیص مصلحت نظام به صراحت بیان کرده‌ام که مشکل این نیست که دولت چه اختیاراتی دارد و اگر قانون اساسی اجرا شود، دولت اختیارات کافی دارد، گفت: اما باید درنظر داشته باشیم که شرایط جنگ با شرایط عادی تفاوت دارد و در ۸سال دفاع‌مقدس تمام اختیارات در شورای‌عالی پشتیبانی جنگ جمع شده بود و امام راحل تمام این اختیارات را به این شورا محول کرده بود. روحانی با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی نیاز به سازوکار روان‌تری داریم، افزود: در آغاز تحریم‌های جدید در جلسه‌ای با مقام معظم رهبری مطرح کردم که کشور در این شرایط جنگی، برنامه و فرمانده می‌خواهد و شما فرمانده و ما همه مطیع هستیم و ایشان فرمودند که خودتان فرماندهی را برعهده بگیرید. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه اختیارات فرماندهی مهم است، تصریح کرد: در جنگ با آمریکا کشور هزینه می‌دهد اما ما قطعاً پیروز این میدان هستیم و این پیروزی نیازمند شرایط و لوازمی است که مهم‌ترین آنها وحدت فکر و اعتماد به یکدیگر‌است.

این خبر را به اشتراک بگذارید