• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 7 خرداد 1398
کد مطلب : 57081
+
-

گسترش زیرساخت 5G با وجود تحریم‌های‌آمریکا


وزیر ارتباطات در توییتر اعلام کرده، ایران برنامه‌های جدیدی برای توسعه اینترنت مهیا کرده است.
از مدت‌ها پیش که بحث راه‌اندازی اینترنت 5G در جهان راه افتاده بود، زمزمه‌هایی درباره احتمال دستیابی ایران به نسل پنجم اینترنت به گوش می‌رسید. اما در نهایت روز گذشته، محمدجواد آذری‌جهرمی در حساب توییتری‌اش رسما از برنامه‌هایی برای آماده‌کردن زیرساخت‌های کشور برای پشتیبانی از این نسل جدید اینترنت گفت. او البته تأکید کرد، تحریم‌های آمریکا سرعت دسترسی به این فناوری را کم می‌کند اما دستیابی به آن امکان‌پذیر است. اینترنت 5G برخلاف آنچه تصور می‌شود، ‌صرفا به‌خاطر بالاتر‌بودن سرعت اینترنت مورد توجه نیست بلکه قابلیت‌هایی که در این شبکه ارتباطی جدید ایجاد می‌شود، ‌از نظر فنی امکان ارائه خدماتی را مهیا می‌کند که پیش‌تر تصوری از آنها وجود نداشت.

انقلاب 5G در جهان
افزایش سرعت یکی از مزیت‌های  مهم «اینترنت نسل5» است اما از آن مهم‌تر، کاهش تأخیر در ارسال و دریافت بسته‌های داده است که باعث تعامل‌پذیر بودن این شبکه می‌شود. در چنین وضعیتی چون قطعی در انتقال داده و صوت به حداقل می‌رسد، می‌توان در برنامه‌هایی مثل ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، ‌واقعیت مجازی، جراحی‌ از راه دور، خودروهای هوشمند و... از این سیستم استفاده کرد.

تغییر در ساخت و طراحی موبایل
هرچند ابزارهای زیادی می‌توانند به 5G متصل شوند اما پیش‌بینی می‌شود نخستین مصرف‌کنندگان جدی این فناوری، کاربران تلفن همراه باشند. به همین دلیل، برنامه‌هایی برای جذب گسترده مخاطب موبایلی در جهان آغاز شده، تولیدکنندگان تلفن همراه نیز به طراحی و ساخت سامانه‌های جدیدی که بتوانند از این نوع جدید اینترنت پشتیبانی کنند، روی آورده‌اند.

پیش‌تر وزارت ارتباطات درباره اینکه اینترنت نسل پنجم چطور می‌تواند کیفیت زندگی مردم را در کشور را بهبود ببخشد، اطلاع‌رسانی‌هایی انجام داده بود. یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که با گسترش 5G تغییر می‌کند، کشاورزی کشور است. با متصل شدن سیستم‌های پایش وضعیت زمین و مراتع با یکدیگر، امکان بررسی دقیق‌تر اوضاع وجود دارد. این ابزارها تحت فناوری با نام «اینترنت اشیاء» به یکدیگر متصل شده و با کنار هم قرار دادن داده‌های مختلف به‌دست آمده از یک مکان، می‌توان شرایط بهینه‌ را برای به‌دست آوردن محصول بیشتر مهیا کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید