• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 5 خرداد 1398
کد مطلب : 57045
+
-

سایه سیاست برفراز بورس

تحلیل‌گران معتقدند بازار سهام پرپتانسیل‌ترین بازار برای رشد در سال‌جاری است و هنوز این پتانسیل‌ها به‌طور کامل آزاد نشده، اما سنگین شدن وزن عوامل سیاسی بر فراز بورس به نزول مقطعی بازار سهام منجر شده است و درصورت رفع چالش‌های سیاسی بازار سهام با جهش مواجه خواهد شد.

به گزارش همشهری، پس از یک دوره صعود پرقدرت از 15اسفند پارسال تا 15اردیبهشت‌ماه امسال بازار سهام وارد یک دوره نزول شده که تحلیل‌گران تکنیکی می‌گویند این دوره نزول، دوره استراحت یا اصلاح شاخص است و بعد از پایان این دوره بار دیگر صعود بورس آغاز خواهد شد. تحلیل‌گران بنیادی هم معتقدند افزایش سطح چالش‌های سیاسی به عاملی برای نزول شاخص تبدیل شده و با رفع تنش‌های سیاسی، بازار سهام دوباره وارد یک دوره جهش پرقدرت خواهد شد.

افزایش ریسک سیاسی
ولی نادی قمی، یک کارشناس بازار سرمایه گفت: ریسک‌های پیش روی بازار سهام قوی است. لغو معافیت‌های نفتی، احتمال خروج ایران از برجام، تحریم فلزات و تنش‌هایی که اخیراً آمریکا در منطقه خاورمیانه پدید آورده، ریسک سرمایه‌گذاری را در بازاری مثل بازار سهام که حرکت سرمایه و نقدینگی در آن به سرعت انجام می‌شود، بالا برده است. یکی از دلایل خروج نقدینگی از بازار سهام در 2هفته اخیر، سردرگمی و احساس ترس ناشی از این عوامل بوده است. نوید قدوسی دیگر تحلیل‌گر بازار سرمایه هم بزرگ‌ترین ابهام پیش‌روی اقتصاد و بازار سرمایه را ریسک‌های سیاسی دانست و گفت: در موقعیتی هستیم که بین آمریکا و ایران تقابل کم‌سابقه‌ای جریان دارد. این فضای تنش با نوسان‌هایی همراه شده که به ایجاد شرایط ریسک در فضای سیاسی انجامیده است. در این شرایط بازار سرمایه هم، چنین ریسکی را در خرید و فروش خود لحاظ می‌کند.

احتمال کاهش چالش‌های سیاسی
علی علامه راد، رئیس هیأت مدیره کارگزاری سرمایه‌گذاری ملی ایران هم با بیان اینکه ریسک‌های سیاسی از این به بعد و از هفته اخیر بیشتر نخواهد بود، گفت: هر چقدر بگذرد این ریسک افت می‌کند. البته به‌نظرم عادت داریم که ریسک‌های سیاسی را در بازار سرمایه مبالغه‌آمیز توصیف کنیم. تجربه در ۴۰ سال اخیر ثابت کرده، ایران برخلاف آنچه دشمنان فکر می‌کنند، بادوام و استوار بوده و احتمال برخورد نظامی هم نزدیک به صفر است. ولید هلالات، دیگر تحلیل‌گر بازار سرمایه هم در کانال تلگرامی‌اش نوشت: هرچه جلوتر می‌رویم، بازار سرمایه کمتر از قبل به خبرهای نظامی واکنش نشان می‌دهد و چند ‌ماه دیگر اساسا آن ‌را دنبال هم نمی‌کند.

چشم‌انداز آینده بازار سهام
علامه راد  درباره چشم‌انداز روز‌های آینده در بورس گفت: به‌نظر می‌رسد فروش شرکت‌ها در سال ۹۸ مانند ۹۷ باشد و سهامداران باید با هوشیاری، فروش شرکت‌ها را زیرنظر داشته باشند. اما در کل ریسک سیاسی دیگر از این بیشتر نخواهد شد. علی علامه‌راد با بیان اینکه به‌نظرم سال ۹۸ یکی از سال‌های خوب برای بازار سرمایه خواهد بود، گفت: در این مدت، قیمت‌ها افزایش داشته و قیمت ارز نیز موجب رشد قیمت محصولات شده است. تمام محصولات با رشد نرخ همراه شده‌اند یا رقیب خارجی رشد قیمت داشته و فضا برای فروش این شرکت‌های داخلی به‌ویژه شرکت‌های کوچک باز شده است. نوید قدوسی هم گفت: بازار سرمایه به‌خصوص در مقایسه با دیگر بازارها می‌تواند محل جذابی برای سرمایه‌گذاری باشد، زیرا فاز حرکتی بازار سرمایه با تأخیر مواجه بوده و رشد قیمت‌ها در بازار سرمایه با تأخیر اتفاق افتاده است. دلاری که مبنای عمل شرکت‌های بورس بوده، پایین‌تر از نرخ دلار در بازار آزاد بوده است. این کارشناس بازار سرمایه افزود: ازجمله این موارد، رشد دلار نیمایی است، به‌طوری‌که در آغاز سال ۹۸ با ۲۵ درصد رشد در دلار نیمایی مواجه بودیم که عدد قابل توجهی است. براین اساس، مهم‌ترین پتانسیل بازار سرمایه هنوز به‌طور کامل آزاد نشده، درحالی‌که پتانسیل ارزی در بازارهای دیگر به‌طور کامل آزاد شده، این عامل مهم برتری بازارسرمایه در سال ۹۸ است.

نادی قمی هم تأکید کرد: سود اسمی شرکت‌ها در سال ۱۳۹۷ تحت‌تأثیر کاهش ارزش پول ملی، جهش داشته و درصورت بالا ماندن قیمت موادخام در بازارهای جهانی، سود سال ۱۳۹۸ شرکت‌ها با وجود پیش‌بینی کاهش مقدار فروش محصولات، رشد خواهد داشت. مدیرعامل تامین سرمایه نوین افزود: از طرف دیگر بازار سهام تنها بازاری است که در مقایسه با سایر بازارها نظیر مسکن، ارز، طلا، خودرو و حتی قیمت کالاهای عمومی، به اندازه کافی رشد نکرده و قیمت سهام شرکت‌ها براساس میزان کاهش ارزش پول، تعدیل نشده است. به‌اصطلاح این بازار در مقایسه با بازارهای رقیب عقب مانده است؛ بنابراین پتانسیل‌های بالقوه برای رشد (جهش) شاخص بازار سهام وجود دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید