• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 5 خرداد 1398
کد مطلب : 57011
+
-

پایان «دوردور» در اصفهان

مسئولان نیروی انتظامی استان از برخورد با رانندگانی که در خیابان‌ها کورس می‌گذارند ‌خبر می‌دهند، ‌اما کارشناسان برخورد قهری را برای این معضل نوظهور کافی نمی‌دانند

اصفهان
پایان «دوردور» در اصفهان

عاطفه علیان
اصفهان - خبرنگار


 سال‌ها است دوردور کردن و روشن گذاشتن چراغ‌های مه‌شکن خودروهای لوکس و چرخیدن بی‌هدف در خیابان‌های اعیان‌نشین شهر در ساعات پایانی شب‌ها در بین قشر خاصی رواج پیدا کرده است. لایی کشیدن و کورس گذاشتن و سبقت‌های خطرناک و رانندگی با سرعت بالا سرگرمی جوانانی شده است که با خودروهای مدل‌بالا در خیابان‌های اصفهان جولان می‌دهند. چند وقت پیش دوردور کردن پورشه‌سواران در خیابان کارگر اصفهان اذهان عمومی را جریحه‌دار کرد. حادثه‌ای که منجر به مرگ پسر 21 ساله‌ای شد که در راه برگشت به خانه جانش را به خاطر جاه‌طلبی‌های همسن و سالان پورشه‌سوارش از دست داد. دوردور کردن در خیابان‌های جنوب اصفهان سال‌هاست صورت می‌گیرد، اما آنچه این خبر را بر سر زبان‌ها انداخت جمله دختری بود که برادرش در عملیات تعقیب و گریز از دست پلیس راهور در سلسله تصادفی عامل مرگ «فرهاد طاهریان» شد.

100  میلیارد ارز خارج‌شده برای 80 خودرو
رضا صالحی‌پژوه، خبرنگار اصفهانی که برای اولین بار خبر تصادف پورشه با پراید را در دوردورکردن در خیابان کارگر در رسانه‌اش مطرح کرد به همشهری می‌گوید: جمعه‌شب بود که متوجه شدم در خیابان کارگر تصادف فجیعی رخ داده و خانمی موقع تصادف گفته «کشتیم که کشتیم، دیه‌اش را می‌دهیم». در رسانه‌ها جست‌وجو کردم و متوجه شدم این خبر کار نشده و به علت اهمیت موضوع به آن پرداختم و بعد از چند ساعت خبرگزاری‌ها خبر را کار کردند. روز بعد در راه برگشت از سپاهان‌شهر برای روشن شدن زوایای موضوع تصمیم گرفتم گزارش میدانی تهیه کنم. برای همین به صحنه حادثه رفتم و با شاهدان عینی گفت‌و‌گو کردم.
وی ادامه می‌دهد: مطالب بسیار مهمی دستگیرم شد، ولی مهم‌تر از آن این بود ‌که همه شاهدها می‌گفتند وقتی تصادف شد، حدود 80 خودرو مدل‌بالا برای بررسی موضوع آمده بودند که از دوستان و آشناهای راننده بودند یا از بچه‌پولدارهای منطقه. 4 پورشه، چند لکسوز، چندین بی.‌ام.و و چند مرسدس بنز و کمترین آنها سانتافه و سوناتا که قیمت مجموع آنها به 100 میلیارد تومان می‌رسد. این یعنی 100 میلیارد تومان ارز از کشور خارج شده و کالای لوکس وارد شده، آن هم در یک تصادف، در یک خیابان، در یک شهر از یک استان کشور.
صالحی پژوه تصریح می‌کند: موضوع دوردور کردن در خیابان‌های جنوب اصفهان سال‌هاست دغدغه‌ام است و باید این موضوع بررسی شود که چرا وقتی در این اوضاع اقتصادی هستیم که افرادی به نان شب محتاج هستند، در خیابان‌های جنوب شهر اصفهان جوانانی با کورس گذاشتن عامل مرگ جوانی می‌شوند و این پیام در جامعه می‌پیچد که کشتیم که کشتیم، دیه‌اش را می‌دهیم! به راستی، ایراد از کجاست؟

برخورد با دوردور کردن
فرمانده انتظامی اصفهان در این باره به همشهری می‌گوید: برای پاسخ‌گویی به مطالبه‌های مردمی مبنی بر مقابله قاطعانه با رانندگان سرمست غرور که در ساعات پایانی شب اقدام به دوردور کردن و کورس گذاشتن می‌کنند و نظم و امنیت خیابان‌ها را به هم می‌ریزند، طرح عملیاتی ظفر 5 طراحی و به اجرا گذاشته شد. سردار مهدی معصوم‌بیگی می‌افزاید: در این عملیات با رانندگانی که قوانین را نقض می‌کنند و با کورس گذاشتن در خیابان‌ها موجب سلب آرامش و آسایش شهروندان می‌شوند قاطعانه برخورد می‌شود و طی هماهنگی‌هایی که با دادستان عمومی و انقلاب اصفهان شده است این خودروها به مدت یک هفته توقیف می‌شوند.
وی از اعمال قانون و توقیف حدود 600 دستگاه خودرو متخلف در این عملیات خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: 273 دستگاه از این خودروها مربوط به اصفهان و 320 دستگاه خودرو دیگر مربوط به سایر شهرستان‌ها هستند.

خودنمایی در اشرافی‌گری
یک جامعه‌شناس پژوهشکده خانواده هم در این باره به همشهری می‌گوید: درباره دوردور کردن در خیابان‌های جنوب شهر اصفهان عواملی دخیل هستند که مهم‌ترین آن‌ها ثروت در چرخه خانواده است که ماحصل تولید نبوده و در فرایند تولید ایجاد نشده است. اگر مطالعه‌ای بر زندگی این جوانان صورت بگیرد، غالبا از خانواده‌هایی هستند که اهل تولید نیستند یا اصالتا از قدیم صاحب مال و مکنت نبوده‌اند. بنابراین فرزندان این خانواده‌ها به دنبال خودنمایی در اشرافی‌گری هستند.  علیرضا شریفی یزدی با اشاره به نقش آموزش و پرورش ادامه می‌دهد: عامل دیگر را می‌توان در نظام تعلیم و تربیت جست‌وجو کرد. آموزش و پرورش ما نتوانسته است در فرایند رشد و تربیت فرزندان موفق عمل کند.  وی می‌افزاید: در هر جامعه‌ای تفاوت طبقاتی وجود دارد، اما 2 عامل نهاد خانواده و نهاد آموزش و پرورش می‌توانند تا حدودی مانع بروز چنین رفتارهایی در جامعه شوند.
به گفته این جامعه‌شناس و روان‌شناس اجتماعی، مساله مهم دیگر مقوله قانون است. او ابراز می‌کند: قانون ما نتوانسته است با چنین مساله‌ای برخورد صحیح داشته باشد. برای نمونه در حادثه دوردور کردن در خیابان کارگر اصفهان جوانی کشته می‌شود و این قتل غیرعمد تعریف می‌شود و واکنش خواهر قاتل را به همراه دارد که می‌گوید: «کشتیم که کشتیم، دیه‌اش را می‌دهیم».


مشکل دوردور کردن ریشه‌ای حل شود




فریده روشن
عضو کمیسیون فرهنگی - اجتماعی شورای شهر اصفهان


خبر منتشرشده در فضای مجازی حاوی صحنه تصادف خودرو پورشه با یک دستگاه پراید که منجر به مرگ جوان 21ساله شد، در نتیجه کورس گذاشتن دو دستگاه خودرو سوپرلوکس در خیابان کارگر اصفهان بود. پدیده دوردور کردن سال‌هاست گریبان‌گیر برخی از خیابان‌های اصفهان شده.  این رفتار نابه‌هنجار اجتماعی که در محیط‌های عمومی موجب اختلال در نظم جامعه می‌شود و گاهی اتفاق‌هایی از این دست را پدید می‌آورد و جان جوان بی‌گناهی گرفته می‌شود، باید همه را به تفکر وادار کند تا علت و چرایی آن به صورت ریشه‌ای و نه مقطعی بررسی شود. در ابتدا باید نهاد خانواده را واکاوی کرد که دوران مهم کودکی در نهاد خانواده طی می‌شود. این نهاد نیاز به آموزش و آگاهی و دانایی دارد تا والدین بتوانند در محیطی سالم به رشد و پرورش و تربیت فرزندان بپردازند و با مهارت‌های فرزندپروری آشنا شوند. از سوی دیگر، نهاد آموزش و پرورش موظف است در فرایندی فرزندان این جامعه را با ارزش‌های انسانی و دینی به صورت ریشه‌ای آشنا کند. برای بررسی چنین رویدادهایی مدیریت شهری موظف است بسترهایی را فراهم کند تا جوانان در این مکان‌ها هیجانات خویش را به دور از مزاحمت برای دیگران و با حفظ شئونات اخلاقی تخلیه کنند. این رفتار نابه‌هنجار اجتماعی نشان از خودنمایی‌های قشر نوکیسه دارد که با به خطر انداختن جان دیگران از سر گستاخی قانون را زیر سوال می‌برند و به گمان‌شان همه چیز را می‌توان با پول صاحب شد. همه ارگان‌ها موظفند به طور عمیق این پدیده نوظهور را در جامعه بررسی کنند و رفتارهای قهرآمیز به‌تنهایی پاسخگو نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید